0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Oel, kollade lite på din fil. Håller inte med dig om värdena riktiMedelframledning var 23 grader.Laddkrets ut när kompressor gick i värmedrift var 37 grader.14 graders övertemp (motsvarar ca 35% lägre cop )Sen tycker du inte att det är rättvist att räkna med varmvattenladdning. Men om varmvattenladdning blir till värme så bör man väl göra det?Hur mycket varmvatten använde du under tiden du loggade ? Använde du inte något så kan man ju tycka att det borde kvitta om man räknar med varmvatten. Borde bli samma.Nåväl, räknar man vad laddkrets ut var i snitt när kompressor gick så blir det 43 grader. 20 graders övertemp , grovt räknat en halvering av cop.
Jag förstår inte riktigt hur du fick fram en medelframledning på 23 grader? Kollat genom filen och jag får fortfarande en framledning på 26 grader.Självklart har varmvattenproduktionen betydelse för den sammanlagda tempen i tanken, som kommer jämna ut sig med tiden trots skiktplåten, och slutligen gå som värme över radiatorkretsen - i dessa fall med höga övertempar pga varmvattenladdningarna. Har man däremot utnyttjat den högre tempen som tappvatten är ju dessa övertempar mot framledningen befogade. Nu har jag ju inget exempel men jag antar att en villa med normalt varmvattenbehov och en pump med kondensor->radiator-laddning har "övertempar" pga sina varmvattenladdningar om man jämför kondensor ut/framledning?
Ja håller med Rickard. Lite siffror:Snittframledning var 31 grader laddkrets ut var i snitt under värmedrift 41graderLaddkrets ut med värme och vv var 44 graderdessutom verkar det som att eltillsatsen har legat till. Spetsar du övre delen så jobbar ju inte kompressorn mot övre delen. Då skjuts inte något vatten från övre del till undre.
Har ställt elpatron så att den inte ska gå in menar jag. Om jag tittar i statistik om drifttider så syns det inte att det har blivit någon tillsats el
Hej!Ny här på forumet. Jag har jobbat lite på att optimera min CTC 306:a.Som kan ses i loggen nedan har jag lyckats reducera problemet med övertempar på VP laddkrets Ut i förhållande till framlednings temp ner till 4,8 grader. Tiden VP laddar vv för den övre tanken är nu endast ~5% av den totala tiden vilket förbättrar COP. Mer information i bifogad excel fil med kommentarer och grafer. Thumbsup
Idag har jag fått en el mätare instalerad mot pumpen . Så nu får jag se vad den drar om dygnet.