0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Laddkrets in är över 45 grader i mindre än 20 minuter på ett helt dygn, det är väl inte väldiga övertempar, eller har jag missat nåt?Det kan väl inte sänka COP så väldigt mycket eller...
Graf där man ser förhållandet mellan dygnsbör och faktisk framledning Den tjocka är bör den smala är faktiskt uppmätt
Laddkrets ut är en bit över 50 i snitt. Det sänker COP i min mening. Jag har beskrivit i mitt förra inlägg varför. Laddkrets ut är den intressanta temperaturen.
Nu har jag kollat din data.Din medelframledning var 35 graderI övrigt låter jag diagrammen tala.Jag publiserar 2 olika diagram. Det första liknar de andra jag har postat och diagram 2 visar jag laddkrets in och ut vid kompressordrift.Jag anser att du ligger på väldiga övertempar. Det är i min mening COP sänkande.
I diagrammet "refrig cycle.png" visar hur en normal värmepump arbetar. Jag har ritat in var man kan dra nytta av hetgasens temperatur som är högre än kondenseringstemperaturen. Det är alltså 10-15% av den avgivna energin som avges av hetgasen. Om man då kör ett lågt laddflöde så man får en diff mellan in och ut på 20 grader så kan man få 2 grader extra här rent teoretiskt. Man får alltså 20 grader till mer eller mindre samma COP som 18 grader. Ingen jättevinst.
Det är också så som jag ser processen. Linjen i det undre diagrammet som symboliserar värmebäraren måste hela tiden ligga under köldmedielinjen eftersom värme bara kan gå från högre till lägre temperatur. Vill man utnyttja hetgasens värme effektivt måste man ha ett separat kretslopp för hetgasväxlingen där värmebärarflödet är betydligt lägre än det i kondensordelen så att man får en laddkretslinje för hetgasväxlaren som är parallell med hetgasdelen av köldmediets linje.
Jag kör pumpen i ekonomiläge för VV... det har jag gjort sen dag ett, och det har räckt gott och väl.Dock måste jag säga att jag blir otroligt förvirrad i allt prat som är här, det är väldigt svårt som vanlig lekman att förstå vad som sägs, och om det är dåligt eller inte. Men samtidigt så är det förståligt att det blir svårt att göra om fackprat till språk på bondens vis...Det jag verkligen saknar är en representant från CTC som skulle kunna svara på alla frågor som folk har, för känslan jag får är att det spekuleras väldigt mycket, men ingen har något riktigt att komma med.