0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Men Roland, håller du inte med om att laddtemp in och ut ligger bra så länge den bara värmer "nedre delen av acktanken", det som händer i slutet av varje driftscykel måste vara ett mjukvarumässigt påhitt för att ladda på tappvarmvattenkapaciteten, lite i onödan kanske...
Har du en loggfil från de senaste dygnen, när det är ungefär -16?Eller vet du ungefär hur kallt det var ute för de filer du har postat? Då kan vi nog skatta ett COP grovt.
Det som sedan händer tror jag är följande.1. Shunten till radiatorsystemet stänger2. Cirkpumpen för laddflöde varvar ned dramatiskt för att göra tappvarmvatten.3. DeltaT laddflöde in/ut stiger dramatiskt vilket gör att man laddar toppen av tanken med hetvatten för att få stor mängd tillgängligt varmvatten4. Cirkulationspumpen varvar åter upp för att trycka ned lite hetvatten i tankens nedre del, detta för att kompensera för det ackumulerade värmebehov som den stängda shuntventilen orsakat byggnaden?
Kan det vara så att GöranA har analyserat datat och kommit fram till att värmekörningar exklusive VV har en snitttemp som ligger över systemframledningsbör med ett värde som inte är normalt för en normal värmepump? Eller har GöranA räknat in VV körningarna? Det har jag väl svårt att tro. Oavsett vilket låter det ju som det sker ganska många VV körningar och att dessa till del också matar en del av systemtanken. Jag har själv ingen aning i detta fallet jag försöker bara se om alla pratar samma språk här.
Nja, jag håller inte helt med här.Om du tittar på bifogad graf så ser du mina röda linjer som visar på värmepumpens körning mot värmesystemet/nedre delen av tanken.Den delen av körningen verkar vara väl så effektiv som en konventionell värmepump skulle uppvisa, kanske t.o.m bättre eftersom laddtemp in liggger lägre än tanktemp nedre.Det som sedan händer tror jag är följande.1. Shunten till radiatorsystemet stänger2. Cirkpumpen för laddflöde varvar ned dramatiskt för att göra tappvarmvatten.3. DeltaT laddflöde in/ut stiger dramatiskt vilket gör att man laddar toppen av tanken med hetvatten för att få stor mängd tillgängligt varmvatten4. Cirkulationspumpen varvar åter upp för att trycka ned lite hetvatten i tankens nedre del, detta för att kompensera för det ackumulerade värmebehov som den stängda shuntventilen orsakat byggnaden?Jag hävdar alltså än en gång att jag tror att vi kommer att se en bättre funktion på denna pump ju kallare det blir ute, och ju längre den får/kan arbeta mot nedre delen av tanken innan den skenbart onödiga sekvensen med ständig överhettning av övre + nedre delen av tanken i slutet av varje körning.
Om det är så, vad händer då när cirkulationspumpen varvar ner? Jag ser det på följande sätt: eftersom temperaturen i botten av tanken är densamma omedelbart efter nervarvningen kommer högra punkten för laddkretslinjen i Görans nedre diagram att ligga kvar på samma nivå. Laddkretslinjen kommer att vridas medurs runt den punkten och utgående laddkretsflöde blir betydligt varmare. Ett lägre flöde betyder med nödvändighet en ökad lutning på linjen. Men eftersom köldmedielinjen ser ut som den gör, den bestäms ju av köldmediets termodynamiska egenskaper, är det fortfarande brytpunkten på köldmedielinjen (där hetgaslinjen slutar och kondensationen börjar) som är begränsningen i värmeöverföringen. Därför måste kondenseringstemperaturen och därmed trycket i kondensorn öka så att brytpunkten på köldmedielinjen fortfarande ligger över laddkretslinjen. Högre kondensortryck ger lägre COP. Om det är på det sättet undrar jag vad man vinner på det. Fast första frågan borde kanske vara om det fungerar på det sätt Rickard beskriver.
Här kommer ny loggfil2401 10tim, utetempen var mellan -15 till -18, värmepumpen förbrukade ca 11kWh.
Hm.... 18 kompressorkörningar och 14 varmvattenladdningar på 10 timmar. Ok, det ser ut att vara nödvändigt med dubbla laddningar där i slutet för att tappningarna är så stora då. Men varför tappar den temperaturen så fort som den gör. Folk går väl inte upp mitt i nätterna regelmässigt och tappar varmvatten?
Här är en 24h logg från min 308 om ngn vill kika och tolka Genomsnittlig utetemp 3,2C, ekonomiläget för VV, 160m2 soutteräng -70Har tyvärr ingen koll på förbr. eleffekt dock... vad rekommenderas för komponent för det?