0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
hahah jo jag tackar! Men grejen är den att när jag kollar in logg och det går ut 60-någonting så ligger högtrycket på samma som för mig, give or take. Någon sa något om att om framledningen är högre men trycket inte ökar. Så vitt jag kunde se vid en snabb koll så ökade trycket. Hetgastempen ser ju fin ut. Jämför jag med mig själv så vid 64 grader har jag 103 alltså 9grader mer. Men alltså så det inte finns några frågetecken. Jag vill att CTC ska vara bra! Och ytterligare.. jag är inte kompetent nog att avgöra om CTCs maskin är bättre än någon annan. Jag kan bara jämföra med vad jag själv har och som tur är... är den så enkel att jag varje given sekund vet vilken effekt jag pangar ut under VV och värmekörningar.
GöranA Läs vad ACE sa. Det går att göra varmare än kondenseringen ligger på Hetgas du vet, kondensorn blir som en hetgas växlare. En liten kudde R407c i botten på kondensorn och sedan så får du en hetagsväxlare i toppen.Kanske är CTC så bra. Varför har ingen en faktisk COP på maskinen. Om vi lägger 7 kr var till Nisse-Gurra så kan han köpa en logger och sen så vet vi. Då kan tråden bero och vi kan alla få en god natts sömn. Det måste jag få nu, ska felsöka en Atria i morgon och fortsätt projektera mitt förhoppningsvis blivande masterpiece Thumbsup
Antar att man inte sänker flöde och höjer DeltaT i dina tester..Jag kan göra 80-gradigt vatten med en R407C-maskin....utan att komma över 55 ºC i kondensering....under förutsättning att kondensorn är tillräckligt stor och att inkommande värmebärare håller ca10 ºC Dvs ...man måste utnyttja skiktning i tank/inkommande kallvatten ihop med sänkt flöde för att lyckas få utgående temp att stiga utan att kondenseringen dras med i motsvarande grad.Detta har CTC:s tekniker anammat.... sen om de lyckats får nån som studerat maskinen mer svara på (Nisse-Gurra te.x)