0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Jo, det stämmer att de ligger 10 grader högre på kondensor ut än vad framledningen till elementen ligger på. Det ser du tydligt i senaste diagrammet "MOJ ny mjukvara". Kolla på x-axeln 400-600.
Nu har min offert på CTC EH 306 kommit, nedan ser ni besparingskalkylen. Skåda och tyck till!
Men återigen kondensor in.....inte ut....
kan inte du tala om det smurfen som tydligen mätt upp att du tappar 5% för varje grad?
visst är den det....men ta då med vad den tar in i kondensorn...iom att du hävdar att den ligger och jobbar mot övertemp heeeela tiden......
Jag förlorar drygt 1 i COP mellan 40 och 60 grader. vid 60 grader är det 2.43 inklusive alla pumpar, dator och VVC pump jag drar dryga 2000w mer samt levererar ca 2kw mindre i effekt (från ca 17.5kw till ca 15.5kw) Detta var en VV körning och jag jämför med en värmekörning Mot slutet av en VV körning där man går så högt upp i temp är ju också brinet lägre temp. Dock är ju brinedeltat bättre då jag hämtar mindre effekt.
vid bibehållet kondenseringstryck...nästan.....
Nja, sådär kan det inte vara i praktiken. Då kan man ju bara dra ner flödet genom kondensorn så skulle man få jättehöga framledningar till jättebra COP.Alltså kan man antagligen inte bibehålla det låga kondenseringstrycket vid höga kondensor ut temperaturer.
men du har en helt annan pump......
men tanktempen är ju inte sámma som laddtempen...det är laddtempen pumpen jobbar emot...tankgivare sitter precis där värmepumpen lämnar av sitt varma vatten.....´pumpen är gjord för att kunna göra så mycket varmare vatten genom att sänka hastigheten på laddpumpen utan att för den delen höja kondenseringstrycket...faan ni tror det är en gammal konstruktion som inte håller..för min egen del så har jag aldrig sett en kylmaskin som presterar som den här......och va lugna..jag säljer både Nibe och CTC