0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Jag har kontaktat CTC och jag har bifogat Mickes logg-fil. Jag har även bifogat kommentarer på hur folk (främst GöranA) på forumet har tolkat denna specifika logg-fil. Ska bli mkt intressant att få höra CTC:s version. En testprocedur enligt EN 14511 resulterade i ett COP på drygt 4.6 för den nya 300-serien. Är det någon som vet hur denna testcykel simuleras? Jag menar att även om det angivna COP värdet är ett optimalt värde så kan väl inte CTC "fuska"? Vem utför dessa COP test är det ett oberoende ackrediterat laboratorium eller CTC själva, ngn som vet?
Micke har nog redan snackat med dem och skickat in en fil utan någon direkt feedback om jag minns rätt.Men det skulle vara intressant om någon har tid och ork att ringa till dem och höra sig för om pumpen med underlaget som har kommit fram här på forumet.
Sen tror jag inte att CTC gör 55 grader när behovet är 35, något som inte stämmer där.
Jag har några hundra loggar från Nibe 1245 du kan få ta annars finns det ett antal som ligger på forumet
Jag har ofta inte fått svar på mail, men däremot fått alla svar jag velat ha via telefon. Kanske vill de inte ge allt skriftligt, och riskera att bli (fel)citerade på diverse obskyra internetforum. Så ring 020 numret, det är nästan gratis.Sen tror jag inte att CTC gör 55 grader när behovet är 35, något som inte stämmer där.
Som en jämförelse så tar jag med Mickes anläggning.Beräknad medelframledning under perioden vad ca 28,5 grader.Medelframledningen när pumpen gjorde värme och varmvatten var 60 grader.Man ligger alltså 31,5 grader över ideal framledning i snitt.