0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
hur lång tid är denna log?tycker det är konstigt att framledningen fladdrar så mycket upp å ner är ju ca 5°. trots att tank temperaturen är så pass hög. när jag har kört en 55° körning så rörsig framledningen max 1° från börvärdet.är loggen 24h, kan det inte vara så att det som loggats bara är VV körningarna?för om VP ska köra 5° över framledningsbör. så är det inte ovanligt med 30-40stater/dygn med ctc.jag har svårt att släppa det att ctc skulle köra så korkat.. eller är dom så livrädda för att få klagomål på varmvattnet.
GöranA:vad har du för program för att få fram log?tycker det är väldigt mycket siffror på CTCs filer.hur har du fått fram vad alla siffror är?har försökt tyda dem men tycker det är aningen rörigt.
Jag använder excel. Du har allt du behöver där.Nisse-Gurra ladda upp en bild för ett tag sedan. Där fanns kolumn-namnen med. I nibes filer så står givarna i klartext.
Jag har lite snabbt ritat upp diagram på nibe anläggningar med 1245. Först tipo874 24timmars mätning:Beräknad medelframledning under perioden vad ca 35 grader.Medelframledningen när pumpen gjorde värme var 39 grader.Man tvingas alltså i just den här anläggningen ligga 4 grader över ideal framledning pga start och stopp.Viktar man in varmvattnet så blir medelframledningen när kompressorn kör 42 grader.Tipo fick en period med många täta varmvattenkörningar. Det kan bero på t.ex mycket varmvattenuttag eller schemalagd varmvattencirkulation.
Helt rätt, julafton, hela familjen duschar, många diskmaskiner, konstant VVC genom kulvert till gäststugan.Bara för jämförelse har jag tankat upp ett dygn med semesterinställning. Inget VV, 16° inne.
HejHelt ny på området och detta är det första inlägget här. Vi är på väg och ska skaffa bergvärme och från början så tittade vi på en Nibe F1245 men eftersom den krävde en UKV på 100 liter som vi egentligen inte har plats för så har vi blivit rekommenderade den nya CTC ECOheat 306 pga att den har sin inbyggda vattenmängd. Båda återförsäljarna säljer både Nibe & CTC. Efter att ha läst den här tråden börjar man minst sagt bli tveksam. Kan det verkligen vara så illa som ni säger här? Kan dom fuska sig till ett så bra COP i testerna om det nu inte är verklighetsbaserat?
Hej!Här kommer logg fil från våran 308. En lång dusch är med innan jag slutade logga.Vi har 5st element uppe, golvvärme i badrum ca 10m2 och en fläktkonvektor i vardagsrum kopplad till golvfördelaren tills vi kan fixa golven nere.Inställningarna kan vara lite höga men behövs för att fläktkonvektorn ska ge tillräckligt.Vatten:EkonomiRad1 66 (Ingen inne givare)Kurvlutning 45Kurvjustering 2Max framledning 45Markslinga ca 650m
Ctc fuskar inte i testerna men testerna tar inte hänsyn till styrningen av vp för mig låter det helt otroligt korkat om det verkligen är så här som ctc nyaste vp ska fungera. Den kommer antagligen att ge en sämre besparing än gamla modellen om man inte är storförbrukare av vv jag tror och hoppas att dom kommer att lösa problemen men jag skulle inte våga chansa om jag skulle köpa vp i dag. Varför krävdes det en ukv till Niben ?