0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Jag har tittat på filen 20120112. I den så har du i medel 35,5 i framledning ut på systemet och din kompressor levererar i snitt 54 grader. Ditt COP vid 35 fram är 5 enligt CTC. Ditt COP för värme och vv blir 2,8 - avsevärt lägre än 5 men en aning högre jämfört med Mickes 2,5.Det verkar som om du har en lägre varmvatteninställning än Micke. Har du kanske någon ekonomiinställning medan Micke har en mer normal inställning? Det känns som att Mickes pump alltid vill göra varmvatten medan din pump ibland börjar med varmvatten och ibland med att ladda radiatordelen.Micke och Moj. Kan ni ange era varmvatteninställningar, både start/stopp temperaturer och läge (antar att det finns lite olika lägen t.ex ekonomi, normal osv.)
Varmvatteninställning är ekonomi, men var hittar jag start/stopp temperaturer ?
har tittat lite i manualen, men förstår inte riktigt vad som styr.men vad jag förstår så är det givaren tank mitten som styr stop av VVladdning tank övre.alltså VVladdning stoppas när givare tank mitten når inställd temperatur. tex 58°.men vad är det som styr start av VVladdning? vilken givare och var är den temperatur inställningen?är det ekonomi ,normal eller komfort som styr det?eller är det fel?
Du menar att den övre givaren bara skulle vara för visning då? Att det är mittgivaren som styr varmvattenladdnign kan ju mycket väl stämma, jag vet inte. Men jag kan kolla loggarna och se. Mickes och Mojs pump uppförde ju sig lite olika trots att bägge verkar ha ekonomiinställt varmvatten. Styr den på mittengivaren och Micke har en högre start/stopp varmvattentemperatur än Moj så förklarar det ju varför Micke alltid inleder med en varmvattenladdning medan Moj bara oftast inleder med en varmvattenladdning. 1/10 laddningar startade mot ratiatorvolymen i Mojs loggar vilket var ett litet trendbrott.Jag kanske tar en titt i loggarna ikväll om jag får en stund över.Förövrigt så kan man nog räkna med att det som beskriver styret i manualen är ganska magert. Man vill nog inte som tillverkar släppa ut allt för mycket utan man skriver nog oftast bara lite i grova drag hur det funkar.
En fråga, att sätta in ett usbminne läser den ut loggen eller måste minnet sitta i för att då loggas dit?
Ring CTC-Direkt: 020-22 11 22 och be att få prata med någon på Enertech så kan ni nog få besked om det mesta - har haft många intressanta diskussioner med dom genom åren.
Cop testet görs vid 35 grader framledning och tar nog inte hänsyn till en styrning som kör höga temperaturer (tror jag i alla fall)