0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Jag såg att du hade en bild i din post tidigare på hur din pump arbetar. En sak jag reagerar på de diagram du postar är att det är bara är tankgivare och shuntad framledning med på diagrammen.Var fjärde körning så gör man ju en fullkondensering i det gamla konceptet. Övriga tre laddningar stoppar när givare för panndel är ca 5 grader över beräknad framledning. Men vad är egentligen din framledning ut ur kondensorn? Den kan ju lätt ligga 5-10 grader över tankgivaren, till o med mer.
Själva hårdvaran är det väl inget fel på utan hur man valt att styra sin maskin. EcoHeat är en kompromiss på CTCs koncept med värmepumpsmodulen EcoPart + ackumulatortanken EcoZenith. Den kombinationen gillar jag från den aspekten att den är flexibel med tanke på framtida elpriser. Det är inte så många värmepumpsystem som är helt anpassade för sol och fastbränsle, men den är det.Skulle vara intressant att se hur en EcoHeat 300 skulle bete sig om den hade ett gammalt "vanligt" styrsystem som har riktig flytande kondensering och som hanterar shuntat tillskott, typ SMO, Rego, JEFF eller liknande. Växelventil för varmvatten finns ju numera i maskinen. Skulle varmvattnet räcka?
Kullabacken, jag antar att vp-ut är temperaturen ut från kondensorn och då ligger den bara 2-3 grader över tankgivaren.Jag tycker nästan att den gamla principen på ett vis var bättre. Den är nog bättre om du inte har så stora krav på varmvattenprestanda och på så vis kan hålla nere spetselen i övre delen. Nog för att man matar fram för varmt i radiatordelen, men det blir ju bara 7-8 grader över framledning som värst. Förutom när man fullkondenserar var fjärde gång då. Då blir det mycket mer. Jag tror nästan att i ett gammalt hus med högt uppvärmningsbehov och ett litet varmvattenbehov så har nog det gamla konceptet bättre prestanda.
Det är ju inte så bra Tur dom har usb uttag så det går att uppdatera mjukvaran för det är nog nått knas där vad säger ctc för nog är det väl nån som kontaktat dom.
jag förstår ju inte ctc så egentligen borde jag hålla tyst men om värmen i tanken är högre än bör. Varför gör den mer värme då över huvudtaget För om den gör, fast tempen är högre, så kommer ju VBr + VB Delta ge minimitempen på VBf. Och det är ju ingen hit.
Ett litet sidospår bara... om man vill få fram nåt av en logg, vad använder man för program då? För att skapa lite kurvor och kunna utläsa något ur själva loggen dvs.
Som ny ägare av en 308 (oktober 2011) har jag hållit koll på denna länk, det har väl inte varit allt för munter läsning än så länge.Det har efterfrågats fler loggfiler, så jag har loggat i natt.Troligen visar den på samma som tidigare loggar, men det vore intresant att få den granskad av kunnigt folk.Kan saken förbättras med någon fix i mjukvaran tro?
Ett litet sidospår bara... om man vill få fram nåt av en logg, vad använder man för program då? För att skapa lite kurvor och kunna utläsa något ur själva loggen dvs.Öppnade upp en logg och det var ju bara en massa rader med siffror som känns lite svårutläst för en vanlig dödlig att förstå sig på...Ska slänga upp lite loggar här sen tänkte jag... har inte haft några som helst bekymmer med min 310:a... iaf inte vad som har varit märkbart.