Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Några logg-bilder, vad ser ni?  (läst 58276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #105 skrivet: 09 oktober 2011, 21:49:10 »
Kanske dags att byta fönster om du känner kallras nu när det är + 10 ute vänta tills det är -10 ute  *vinkar*.
hehe, ja, eller så är det inte såpass illa som kallras. Därför skrev jag så detaljerat i hopp om att någon skulle påpeka att alla fönster är kyliga ifall man sitter/står tätt inpå dem.

Det är stabilt nu, det känns inte nere vid golvet som det gjort andra gånger när man lekte med -180gm å sånt.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #106 skrivet: 09 oktober 2011, 21:51:27 »
Jag kör -150 till start och känner inte av när kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #107 skrivet: 09 oktober 2011, 22:00:43 »
Ja 150 borde man fixa. Men med 2glas kanske det blir svårare?



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #108 skrivet: 09 oktober 2011, 22:19:11 »
Jag har gamla spröjsade 2 glas fönster som inte ska bytas (jo ev glasen nån gång) när det är så här varmt ute skulle jag lätt kunna köra -200 utan att märka när kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #109 skrivet: 09 oktober 2011, 22:23:23 »
Ni pratar om att inte märka när den går.
Är det skillnad på det och på att märka när den stått stilla för länge?

För jag märker ju inte direkt att det strålar ut värme heller men har den stått stilla länge så känner jag ju att de blir lite kyligare om fötterna.

Men så är jag ju klen och lättfrusen av mig. hehe.

Tror ni det gjorde något att jag monterade fönster spaltventilerna upp å ner? så öppningen är uppåt istället för neråt?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #110 skrivet: 10 oktober 2011, 00:01:06 »
Nu när jag sitter framför datorn tycker jag det är kallt. Är det inte alltid kallt när man sitter still.
21,4 grader på väggen. ganska prick 20 på golvet.

Sitter i t-shirt. Långt från fönster. Är nog främst fötterna som fryser lite.

Jag föredrar fetperfekt värme. Alltså lite extra pulver i rören och så får termosarna strypa i stället. Jag har kommit fram till det nu efter att ha testat en del olika varianter :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #111 skrivet: 10 oktober 2011, 19:20:22 »
Kära dagbok.

Idag var jag nere under huset och täppte för ventilationen. Samt tätat ett hål mellan entreplan och kallvinden.

Huset har legat på 22grader, troligen väldigt på gränsen för ibland har 21 blottat sig men snabbt växlat till 22 igen.

Istället för pilla på kurvor (då det var sånt gränsfall) så ökade jag från -100gm till -110gm så jag kanske blir en i -150 gänget igen.  :)

Funderar på om det gjorde något att jag satte luftventilerna upp och ner, så gapen är osynligt uppåt, än traditionellt ner mot glaset.
Blåste på mig mer när jag hade igång köksfläkten och insåg då att det var ventilationen som lurade mig att tro fönsterna orsakade kallras.
Kanske skulle forska i att få balans på det också. Sugen på stänga alla men vet att det är "förbjudet".  :)
-eller så är det kombination av både glas och spalten..

« Senast ändrad: 10 oktober 2011, 19:21:56 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #112 skrivet: 10 oktober 2011, 20:56:19 »
felvänd spalt kan ju förstås bidra till att "kallraset" känns så tydligt. Men du kanske får varmare golv i gengäld :)

mm pilla inte för mycket nu, om du strävar efter stabila värden, invänta kallare temp och se vad som händer. Respektive varmare och se om det hänger med som det ska.

Högt GM är inget mål i sig självt :)
Komfort är huvudmålet. Sen optimal inställning och lagom mängd starter utslaget på året.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #113 skrivet: 10 oktober 2011, 21:15:13 »
ja fast jag vet inte om -110 kändes så roligt och den visar 22 grader iaf.

Känns lite svårt att avgöra om det är "varmt ute" nu eller ej (8ºC) ifall det är kurvan eller förskjutningen jag isf lattjar med
« Senast ändrad: 10 oktober 2011, 21:22:14 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #114 skrivet: 10 oktober 2011, 21:31:18 »
Om du tycker det är för varmt är det inte GM du ska ändra. GM använder du för att få en rimlig start/stop/gångtid ratio. En volymtank är som att öka integralen. Alltså har du -100 nu och sätter en tank kan du köra mindre GM och få samma start/stop typ.
 

Om det blir varmare inne när det blir kallare ute. Då är din kurva för hög
Om det blir kallare inne när det blir kallare ute. Då är din kurva för låg

Förenklat avser valet av kurva att berätta för värmepumpen hur pass mycket ditt hus påverkas av att ute-temperaturen sjunker. I kombination med hus pass mycket effekt/yta dina radiatorer har. När du har hittat rätt kurva är din temperatur inne jämn oavsett ute-temperatur.

Om det alltid är för varmt, oavsett ute-temp så ska du minska rumsbör. Förskjutning heter det väl på Nibespråk.
Om det alltid är för kallt, oavsett ute-temp så ska du öka rumsbör.

Om det är en viss temp som missar så kan man ju knäcka kurvan.

En kurva har sin mittpunkt på 17+grader. När du lutar kurvan lutar du den alltså inte med 0 som mittpunkt (vilket ju är det man tror så klart!). När du ökar kurvan blir kurvan flackare. Så skillnaden i framledning bör är kanske inte stor vid +10 grader ute-temp men desto större vid +-0 grader. Och ännu större vid -20. Vid +17 ute är framlednings bör samma för alla kurvorna. 

Kurvan utgår från en inomhustemperatur om 20 grader. Om man vill ha mer än så ändrar man förskjutningen. Då påverkar man inte själva kurvan utan plussar på framledningen. Man brukar säga att 1 grad i inomhustemperatur motsvaras av 3 grader i framledningstemperatur. Som standard är det så på thermia i alla fall. Så om en given ute-temperatur anger 35 grader i framledning vid 20 grader inne. Så blir framledningen 38 grader i fall man förskjuter kurvan 1 grad.

Med vilken faktor uppräkningen av framledning sker avgörs i thermias fall av rumsfaktor som är 2 som standard.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #115 skrivet: 10 oktober 2011, 21:39:16 »
Jo jag har ett papper vid maskinen med den sammanställningen.
Men, jag vet inte om 8grader ute anses vara kallt eller varmt.. och då vet jag inte vilka värden jag ska pilla på..
Vore lättare om det var -22 och snö ute då är det ju uppenbart kallt.. eller +22 = varmt... men nu är det ju lite luddigt..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #116 skrivet: 10 oktober 2011, 22:02:31 »
Gör ingenting förr än det blir vinter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #117 skrivet: 10 oktober 2011, 22:08:53 »
Gör ingenting förr än det blir vinter.

Uppfattat.  Fokuserar på ordna en tank och balansera radiatorerna.
-Jag vill minnas någon hade gjort en webbsida med info hur man skulle gå till väga. (tro det eller ej) försökte söka lite men fann inte beskrivningen.
Någon som minns länken? Vi skulle få in våra nya mätinstrument vilken dag som helst så räknar med att kunna ta tag i det under helgen.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #118 skrivet: 10 oktober 2011, 22:46:41 »
Beskrivningen om det är kallt ute är sopig.
Jämför bara.

Nyss var det varmt inne. Nu är det svalare inne. Hur har ute-tempen förändrats. är det varmare eller kallare ute.

Men visst perfekt kurva blir ju svårt att få utan lite mer kyla :)

Sätta den vid svinkyla och knäcka på vägen upp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #119 skrivet: 15 oktober 2011, 13:16:41 »
Åh här var jag glad över att fått till värmen bra och ivrig att visa logg. Så hade jag glömt aktivera loggningen.

Upptäckte att stora radiatorn bakom mig bara behövde lite mer flöde så höjde den ett snäpp.
Sen kör jag på 8, -3 (33grader vid 0) samt 100gm.
Fast igår fick jag ändra till 90gradminuter för tackla frosten med mer balans.

Så nu håller jag 21grader stabilt utan känna av växlingar.  studs
-Det borde väl vara bättre än standrad 10, -2?   Ju lägre uttemp desto bättre? *håller tummarna*

Har fått på innedörrar nu och märkt att två sovrum blir lite för varma ibörjan på kretsen samt ett sovrum blir lite förkallt
så ser fram emot att justera in detta. Samt ska såga större gap på dörrarna så rummen andas bättre.

Apropå fönsterventiler som jag pratade om att kanske monterat fel så pratade dom om väggventiler i ett byggprogram och
rådde än att välja ventiler som hade öppning riktad uppåt för att skapa mer cirkulation annars gick luften bara tvärs över rummet.
Får hoppas att det ger samma positiva effekt vid fönsterventiler oxå. Men somsagt, jag hitta orsaken till kallras upplevelsen; stora radiatorn var för strypt.

Meningslöst inlägg utan loggbilder men ska aktivera det nu inför imorgon.

-------------

* Ena kretsen har 9 radiatorer.
* Andra har 1radiator och sen 10kvadrat golvvärme i den ordningen. 
* Den radiatorn värmer inte rummet så bra.

Frågan är. Är det för att rummet är på den troligen mest utsatta del utav husets utsida.
Eller. Är det golvvärmens push som typ, cirkulerar såpass så det stjäl effekt från radiatorn?

Radiatorn är förövrigt generösare inställd trots att vara först i kretsen.
« Senast ändrad: 15 oktober 2011, 13:21:27 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!