Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Några logg-bilder, vad ser ni?  (läst 58236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #45 skrivet: 27 september 2011, 21:15:41 »
Ändringar:

2011-09-26
23:13 - fabriksåterställning
23:49 - maxdiff kompressor 10 ändrades till 15
23:50 - Alla pumpvärden från 60% till 50%
23:51 - KB hastighet 90%

2011-09-27
00:36 - 4.9.3 start kompressor ändrades från -60 till -150
RESULTAT: blev typ 24 grader inne i huset vid uppvaknade.
Förvisso jobbade ugnen i några timmar med att bränna ren sig själv under natten, men isf höll värmen i sig rätt länge.

08:25 - kurvlutning från 9 till 8.
08:26 - Rumsgivarfaktor från 0 till 2.
19:13- KB pump från 90 till 100% då diffen var 7-8 grader.


Nu när pumpen går så upplever jag en 20gradig diff på in och ut mot radiatorer.
Rumstemperaturen är lite hög, 21.5 men ställd på 21.

-----

Fråga: Angående kurvor...
På bilden har jag markerat 1,2,3. Men vad är vad.
Gissar på att 1 = Kurvlutning.
Gissar på att 2 = Kurvförskjutning.
Gissar på att 3 = rumsfaktor?

Eller?  För jag har ju min enkla beskrivning med mig "om kallt ute, varmt inne = sänk kurvlutningen ett.
Fast vore nog en fördel att jag ändrar på rätt ställe. hehe

Sen undrar jag; Vad betraktas som kallt ute?

« Senast ändrad: 27 september 2011, 21:27:52 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #46 skrivet: 27 september 2011, 21:26:24 »
Varför ökar du inte farten på cp om diffen är 20 grader  huvuddunk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #47 skrivet: 27 september 2011, 21:29:13 »
Varför ökar du inte farten på cp om diffen är 20 grader  huvuddunk.

För jag var osäker på om man skulle gå på de värdena som är just under drift.
Har för mig att ha läst något om att man inte skulle det.
Så kändes bättre att visa loggarna innan jag laborerade för mycket.

Läser man av medelvärdena på loggarna VB in och ut så blir diffen bara 2,4 grader.
« Senast ändrad: 27 september 2011, 21:31:46 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #48 skrivet: 27 september 2011, 21:30:03 »
Nu ser ju diagrammen bättre ut, även om du missat att ta med gradminuter ;)

Upplever ni någon svängning i inneklimatet? I så fall kan du behöva minska gradminuter något. Jag kör 200 och upplever inga direkta problem med detta.

Du skriver att du har en diff på värmesidan på 20 grader. Stämmer det?

Verkar vettigt att köra 100% på KB pumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #49 skrivet: 27 september 2011, 21:33:11 »
VB diffen var bättre innan du sänkte farten på VB CP. Skulle ändra tillbaks om jag var du. Sikta på 7-10 grader.

Du ser att hetgasen blir lite låg också. Bör ligga 30 över framledning inte 20.

När du ökar integralen blir det mer pulver som går ut och diffen ökar då. Så din sänkning av farten som verkade OK tidigare är inte längre OK :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #50 skrivet: 27 september 2011, 21:36:09 »
Nu ser ju diagrammen bättre ut, även om du missat att ta med gradminuter ;)
Upplever ni någon svängning i inneklimatet? I så fall kan du behöva minska gradminuter något. Jag kör 200 och upplever inga direkta problem med detta.
Du skriver att du har en diff på värmesidan på 20 grader. Stämmer det?

Har inte varit inomhus så mycket än så vore inte rättvist att bedöma svängarna. När jag åkte hemifrån var det ju nästan 24grader och nu 21.5, det är väl en sväng i sig. ;)

Diff på 20 var ju när pumpen höll på som längst, vet inte om man ska bry sig om de siffrorna. För läser jag loggen så är ju medel diffen 2,4grader.

Detta med gradminuter, säger mig inte så mycket. Är det där jag ändra från -60 till -150? "start kompressor". Minska, är det att jag ska ändra till -120 eller -180? Förvirrande med minustecknet.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #51 skrivet: 27 september 2011, 21:38:47 »
VB diffen var bättre innan du sänkte farten på VB CP. Skulle ändra tillbaks om jag var du. Sikta på 7-10 grader.

Du ser att hetgasen blir lite låg också. Bör ligga 30 över framledning inte 20.

När du ökar integralen blir det mer pulver som går ut och diffen ökar då. Så din sänkning av farten som verkade OK tidigare är inte längre OK :)

Okej, då ska jag gå ut och ändra CP från 50 till 60& igen då.
"hetgas" är det samma sak som ändra på KB hastigheten? Fast det var ju bra skrev du ju att jag gick upp från 90 till 100%
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #52 skrivet: 27 september 2011, 21:45:58 »
Ok jag ska lugna mig :) många begrepp på en gång.

Jag håller med om att gradminuter blir lite knäppt när man talar om att minska och öka. Därtill anger man kanske värdet lite olika på olika fabrikat.

När jag säger minska menar jag att göra värdet mindre. Om du har 150 nu så innebär det att gå tillbaks mot ditt ursprungsvärde på 60. Men jag tycker inte du ska göra det nu. Det är bara ett tipps i fall temperaturen börjar svänga mycket inne.

Medel på VB diff är inte relevant i dessa sammanhang. Titta på VB diffen vid VV körning. Så ska det se ut. 6-10 grader brukar vara normalt. Att något är fel och processen inte är korrekt kan du se på att hetgasen är låg, jämför med VV körningen så ser du... Du kommer åtgärda detta i takt med att du höjer farten på din VB CP. När deltat blir bra så bör hetgasen också vara bra.

Du kan alltså inte ändra några hetgasvärden själv. Det sker indirekt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #53 skrivet: 27 september 2011, 21:53:12 »
Bli inte heller paff i fall du behöver ändra din VB CP mer än 10% för att nå optimal diff.

Gradminuter är som det låter. Antal grader per minut. Eftersom pumpen bara har PÅ eller AV (on/off) så samlar den upp ett värmebehov som utrycks i gradminuter. När värdet nås (-150 i ditt fall) så sätter pumpen igång och börjar jobba ikapp. Om din kurva anger att du ska ha en framledningstemperatur om säg 30 grader. Och den är 31 grader i en minut så har du jobbat i kapp 1 gradminut :)

När pumpen går, i alla fall om pumpen är hyfsat dimensionerad, så ökar ju framledningstemperaturen successivt (tack stavningskontroll). Målet är alltså inte att komma till prick 0 i gradminuter och sedan börja ackumulera negativt saldo. Utan i stället blir det ofta som en sinuskurva. Du jobbar dig ner, sedan jobbar du dig till ett positivt värde och där ligger du ett tag tills att temperaturen på framledningen svalnar av och börjar gå under ditt BÖR värde och då börjar den räkna ner.

MAX diff är ett hysteresvärde som anger att när diffen mellan framledning BÖR och ÄR blir X så startar eller stoppar pumpen med tvång, oavsett vad dina gradminuter anger.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #54 skrivet: 27 september 2011, 21:56:29 »
Min fråga om värmekurvor å så... Stämmer det?

Bilden, gröna siffror; 1=lutning  2= förskjutning?

Känns det som galna siffror? 8, -1

----

Nu känner jag mild påbörjan av kallras apropå kännbara svängar...
« Senast ändrad: 27 september 2011, 22:00:27 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #55 skrivet: 27 september 2011, 22:56:12 »
Kan tyvärr inte hjälpa med just detta då jag inte är bekant med Nibe :(

Thermia anger kurva med en grad efter. Graden anger vilken temperatur som kurvan strävar efter vid 0 i ute-temp. Jag kör på kurva 34 just nu. Alltså 34 grader i framledning vid 0 grader ute.

Grovt brukar man ju säga att kurvan skall ställas in så att det fungerar bra. Sedan kan man ändra förskjutningen mer som en temporär åtgärd samt/eller knäcka kurvan vid vissa temperaturer.


En given kurva är inte linjär (kan man säga så... jag finner inte rätt ord här.. ) När man ändrar förskjutning så ökar man eller minskar man längs hela kurvan lika mycket.

Så om vi antar att man använder en kurva som ger 34 grader vid 0 grader ute med en måltemperatur om 20 grader inne. Om man ändrar måltemperaturen till 21 grader, som jag har, så kommer framledningen vara 36 grader vid 0 grader ute. Börtempen kommer alltså över hela skalan att ökas med 2 grader.

nu kan man ju inte se bilder när man skriver. Men jag har för mig den sa 39 grader. och -1. Det borde betyda kurva 39 (39 grader vid 0 ute temp) och rumsbör 19 grader.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #56 skrivet: 27 september 2011, 22:57:14 »
Med lite tur kommer smurfen och säger hur det faktiskt ligger till med Nibe
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #57 skrivet: 28 september 2011, 00:59:43 »
På Nibe anses värmekurva 8 vara ganska normalt.
Värmekurva 8 och förskjutning -1 ger ett börvärde på framledningen på knappt 50 ºC vid en utetemp på -20 ºC. Vid 0 ºC utetemp skall börvärdet vara ca 35 ºC.
På sidan 32 i Installatörshandboken kan du se hur värmekurvorna ser ut.

Du skall helt klart öka cirk.pumpen vid värmedrift. Diffen skall som David säger ligga på 7-10 ºC vid värmeladdning. Strunta i vad medeltempen är.
Du kanske måste köra cirk.pumpen på 100% vid värmeladdning för att nå det resultatet, men öka lite i taget och lägg ut loggningen så får vi se hur det blir.
Pilla inte heller med en massa andra värden förrän diffen är korrekt.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #58 skrivet: 28 september 2011, 01:11:33 »
Tror att grundproblemet till rallykalles många starter är för liten volym på radiatorsystemet. Om inget ändrats i installationen är nog vattenvolymen endast ca 50-55 liter.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Några logg-bilder, vad ser ni?
« Svar #59 skrivet: 28 september 2011, 06:28:20 »
Min fråga om värmekurvor å så... Stämmer det?
Bilden, gröna siffror; 1=lutning  2= förskjutning?
Känns det som galna siffror? 8, -1

Den du markerat ett är mycket riktigt kurvvalet, eller kurvlutningen om man så vill. Eftersom ett hus energiförbrukning sällan är linjärt med utomhustemperaturen vill vi hitta en kurva som passar just dina specifika förhållanden. Åter igen, det är inte manualen som styr vilken kurva som är lämplig. Geografisk position, husets konstruktion, väderförhållanden och dina personliga preferenser påverkar. Jag vill t ex ha lite varmare inne på vintern och inte fullt så varmt på senvår och tidig höst. Du kanske vill ha snorvarmt när höstvindarna börjar kyla på och lite svalare när du fått fram vintertofflorna.
Kurva åtta kan nog vara ett fungerande utgångsläge.

Den gröna trean markerar kurvförskjutningen. Den flyttar hela kurvan upp eller ner och påverkar alltså framledningstemperaturen för alla utomhustemperaturer. Ökar du så det blir högre framledning när det är runt nollan, så påverkar det även när det blir svinkallt ute.

Den du markerat två är bara en kontroll eller avläsningsfunktion. Du kan flytta cirkeln längs med den vågräta skalan, för att kunna se framledningstemperatur, vid en viss utomhustemperatur, på den lodräta skalan. Dessa siffror kan vara bra att veta när du om några år har justerat in pump och värmesystem, inför ett framtida byte av VP. Den är också bra att ha om man behöver skryta med sin låga framledningstemperatur, här i forat t ex ;)
På din exempelbild ovan, kan vi alltså se att kurva 8 med 0 förskjutning ger 39°C framledning vid en minusgrad.

Gränsen mellan kallt och varmt ute är väl lite diffus, men jag skulle vilja påstå att det är lämpligt att justera kurvförskjutningen när det är över nollgradigt och kurvlutning när det är kallare. Men det är ju inte bara att titta på utomhustemperaturen, man får inte glömma att genomsnittsutetemperaturen påverkar väldigt mycket.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!