Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Preems nya talloljediesel, är det bra?  (läst 40119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #75 skrivet: 12 april 2011, 09:07:38 »
Om man inte vet att det är biobränsle kommer många nog inte att märka något heller antar jag. Som med kaffet på en av våra arbetplatser. Vi bytte till kravmärkt och ingen sa något på 2 månader. Sen sa vi en morgon att idag har vi bytt till kravmärkt och nästan hälften tyckte också att det den morgonen smakade sämre än vanligt. Det intressanta är att på en annan plats tyckte majoriteten att det smakade bättre efter att fått reda på att det var kravkaffe.

Jag kommer nog att tycka att biodieseln (om den är bra framtagen) kommer at ge mycket mer effekt i motorn och förbruka mycket mindre bränsle. Tankens (och fördomarnas) kraft är stark.

Tycker det är bra att det kommer allternativ som t.ex. talloljediesel eller syntetisk Diesel. Är dock försiktig då man har hört mycket problem med t.ex. Partikelfiltret. Om vi tar de allternativ till bensin som finns t.ex. E85 så är denna skräp. Körde själv petrolium då blyfritt kom för många år sedan och om folk hade vetat om alla tillsatser som finns i denna så hade de blivit riktigt rädda. Vi ser ju även idag att många kommer att få problem med 95 oktanig bensin när de ökar halten E85. Diesel är ju dock en olja och lite lättare att få till som en bra produkt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #76 skrivet: 12 april 2011, 13:41:47 »
Miljödieseln har kostat oss miljoners miljoner i utslitna dieselpumpar pga brist på smörjning. När den kom var det en del splitt nya bilar som inte gick att köra på den.
Tillsats nödvändig, typ Redline. För smörjning och bättre effekt.

När man kommer söderut ryter en dieselmotor till och går mycket bättre, starkare och snålare.
(Jag har kört i över 70 länder så jag vinner väl tårtan?).

Etanol ett skämt? Jovisst, redan i Tyskland-Holland börjar det bli svårt eller omöjligt att hitta etanol i pumparna. Bara Sverige satsade på etanol, och vi har visst inte så mycket att säga till om i Europa. Snopet för Volvo/Saab som satsade FoU på flexifuelmotorer men ännu mer för oss konsumenter.
Europa satsar på gas. Borde vi också ha gjort, men är visst lite bättre/smartare/dummare (välj själv) än the rest?
Annars var Flexifuel bra i början men de höjde raskt priset så det blev samma milpris som med bensin. Minns alla inklusive några forummedlemmar som satsade & förlorade. Byggde om bilen för tiotusen+ och bråkade med SBP.

Nu tittar jag på en Peugeotkombi.
Fordonsskatt diesel 6000, bensin 1800 (minns att dåvarande sossepolitruken som höjde deselfordonsskatten motiverade det med att de skitade ner - det var innan man var rädd för CO2).
Förbrukningen skiljer 0,5 diesel 0,7 bensin.
Fördel bensin om jag inte kör tusentals landsvägsmil (vilket jag kanske gör).
Höjer dårarna dieseln med 2.50 som föreslagits så försvann sista fördelarna med diesel (jo diesel är fortfarande bättre i en dragbil). Man tar ut skatt där man ser ett utrymme.

Vi konsumenter är nerknarkade labråttor som tacksamt slickar i oss nypåfundigheter som talldiesel, palmdiesel, RME, batteribil, etanol eller whatever. Och betalar skjortan för barnsjukdomarna. 20000 för ett filter, heja. Motiverade med partiklar eller klimat eller nåt annat.

Allra mest förvÃ¥nande är kanske de som självutnämner sig till predikanter för nymodigheterna och slÃ¥r oss andra i skallen med nÃ¥n sorts moralbibel.  >:D
« Senast ändrad: 12 april 2011, 13:51:39 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #77 skrivet: 12 april 2011, 14:32:23 »
Miljödieseln har kostat oss miljoners miljoner i utslitna dieselpumpar pga brist på smörjning. När den kom var det en del splitt nya bilar som inte gick att köra på den.
Tillsats nödvändig, typ Redline. För smörjning och bättre effekt.

När man kommer söderut ryter en dieselmotor till och går mycket bättre, starkare och snålare.
(Jag har kört i över 70 länder så jag vinner väl tårtan?).

Etanol ett skämt? Jovisst, redan i Tyskland-Holland börjar det bli svårt eller omöjligt att hitta etanol i pumparna. Bara Sverige satsade på etanol, och vi har visst inte så mycket att säga till om i Europa. Snopet för Volvo/Saab som satsade FoU på flexifuelmotorer men ännu mer för oss konsumenter.
Europa satsar på gas. Borde vi också ha gjort, men är visst lite bättre/smartare/dummare (välj själv) än the rest?
Annars var Flexifuel bra i början men de höjde raskt priset så det blev samma milpris som med bensin. Minns alla inklusive några forummedlemmar som satsade & förlorade. Byggde om bilen för tiotusen+ och bråkade med SBP.

Nu tittar jag på en Peugeotkombi.
Fordonsskatt diesel 6000, bensin 1800 (minns att dåvarande sossepolitruken som höjde deselfordonsskatten motiverade det med att de skitade ner - det var innan man var rädd för CO2).
Förbrukningen skiljer 0,5 diesel 0,7 bensin.
Fördel bensin om jag inte kör tusentals landsvägsmil (vilket jag kanske gör).
Höjer dårarna dieseln med 2.50 som föreslagits så försvann sista fördelarna med diesel (jo diesel är fortfarande bättre i en dragbil). Man tar ut skatt där man ser ett utrymme.

Vi konsumenter är nerknarkade labråttor som tacksamt slickar i oss nypåfundigheter som talldiesel, palmdiesel, RME, batteribil, etanol eller whatever. Och betalar skjortan för barnsjukdomarna. 20000 för ett filter, heja. Motiverade med partiklar eller klimat eller nåt annat.

Allra mest förvÃ¥nande är kanske de som självutnämner sig till predikanter för nymodigheterna och slÃ¥r oss andra i skallen med nÃ¥n sorts moralbibel.  >:D

Nja det där om etanol som ett skämt stämmer inte. Brasilien tex. har kört på ren etanol mest, i flera decennier!
Klokt val av dom förresten, de ville komma ifrån oljeberoendet, rätta till sin bytesbalans och minska miljöbelastningen och lyckades. Och så började dom tillverka sin eget bränsle/etanol av sockerrör. En riktig win/win historia.
http://www.e24.se/makro/varlden/etanol-kor-om-bensin-i-brasilien_973069.e24

Så mycket FoU kostnader behövdes ej heller att utveckla ottomotorn(bensinmotorn) till att köra på etanol heller förresten. Och alla biltillverkare som exporterat bilar till Brasilien har sedan decennier krav på att de skall kunna köras på etanol, fast det höll tillverkarna rätt tyst på eftersom dom satt i knät på oljemaffian.

Nu kommer snart ett EU beslut att slå igenom då all 95 oktan(som redan nu innehåller 5 etanol i hela europa) skall ersättas med E10(10% etanol) som de flesta bilar klarar utan problem.

För att få ur hela EU området ur oljeberoendet diskuterar man nu sedan länge en EU lag där man skall ställa krav på att alla bensinbilar även skall kunna köras på E85 eftersom det inte kostar ngt mer och inte är särskilt svårt att utrusta bilarna så för alla tillverkare. Det kommer att innebära som nu när man köper en flexifuel bil(e85 alt95 oktan) så blir det inte dyrare men man får större valfrihet. Och sist men inte minst man ersätter ett fossilt bränsle, 95 oktan med ett på lång sikt hållbart bränsle, etanol. Ytterligare en win/win situation.
« Senast ändrad: 12 april 2011, 14:37:35 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #78 skrivet: 12 april 2011, 15:42:11 »
Lika komisk som vanligt. Nu tycker du att vi ska åka till Brasilien och tanka. ;D

Men det verkar ju som om äntligen biogasen  börjar slÃ¥ igenom även i Sverige vilket gör det möjligt att tanka "miljövänligt" om man nu vill det.

Tills vidare så får vi leva med att andelen fossilt bränsle i våra bensin o dieseltankar sjunker.

E10 tycker jag är ett bra initativ när vi vet hur vi kan försörja denna våldsamma etanolökning på produktionssidan.
Jag vet att du zibrosc tycker att E10 inte är bra men det är ditt problem.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #79 skrivet: 12 april 2011, 15:53:30 »
Lika komisk som vanligt. Nu tycker du att vi ska åka till Brasilien och tanka. ;D

Men det verkar ju som om äntligen biogasen  börjar slÃ¥ igenom även i Sverige vilket gör det möjligt att tanka "miljövänligt" om man nu vill det.

Tills vidare så får vi leva med att andelen fossilt bränsle i våra bensin o dieseltankar sjunker.

E10 tycker jag är ett bra initativ när vi vet hur vi kan försörja denna våldsamma etanolökning på produktionssidan.
Jag vet att du zibrosc tycker att E10 inte är bra men det är ditt problem.

E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.

E 85 är naturligtvis bättre, 85% biobränsle 15% fossilt bränsle. 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #80 skrivet: 12 april 2011, 16:34:51 »

E 85 är naturligtvis bättre, 85% biobränsle 15% fossilt bränsle. 

Energimässigt är E85 ungefär 23 % fossilt bränsle eftersom bensinen har högre energinnehåll per liter. Har för mig att det vintertid är högre inblandning av bensin. Etanolen har krävt varierande mängder fossilt bränsle för framställningen. Det beror på varifrån den kommmer vad det blir för %-andel fossilt bränsle. Är det Brasilienetanol blir det ändå bra andel biobränsle i slutändan.

Biogas i Stockholm är för närvarande på marginalen 100 % fossil naturgas eftersom det är brist på biogas men fossil naturgas är i alla fall bättre än bensin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #81 skrivet: 12 april 2011, 17:11:36 »
E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #82 skrivet: 12 april 2011, 17:38:59 »
E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #83 skrivet: 12 april 2011, 18:21:59 »
E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Snurra inte in dig ytterligare nu i dimman. ;)

Vet inte om jag har trist debatteknik... jag är konsekvent, källkritisk och faktabaserad, när jag lägger in personliga åsikter så är jag tydlig med detta och inte slänger ur mig svammel som jag låtsas vara faktabaserad.

Anledningen till att du lätt råkar i trångomål är att du ofta baserar din argumentation från rubriker i skvallerpressen utan att vara källkritisk och tänka igenom dom motargument som du i princip alltid möter.
Forumet blir därmed nästan som en pseudo kommentar site till kvällstidningarnas artiklar.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, jag skriver det för att hjälpa dig. Jag har försökt göra detta flera gånger tidigare i tex härdsmältetråden.

Så mitt råd är kort o gott, tänk efter före och var konsekvent. Thumbsup

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #84 skrivet: 12 april 2011, 19:22:27 »
E 10 är väl ett alldeles utmärkt bränsle jämfört med 95 oktan! 10% biobränsle 90% fossilt bränsle.
 

Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle,
;D Lika förvirrad som vanligt, din argumentering är ju helt makalöst rolig *roflmao*

Men för oss andra så kan vi nog enas om att allt som vi kan göra för att minska förbränningen av fossilt bränsle oavsett om det är för drivmedel, värme eller elproduktion.
Då det inte finns någon mirakellösning, vilket sorgligt nog vissa verkar tro, så är varje initiativ positivt.


Trist debatteknik du har rabalder..

Din grundfråga du hade var talloljediesel, är den bra?
I förhållande till ett rent biobränsle, Nej, eftersom den innehåller 80% fossilt bränsle.

E 10 i förhållande till 95 oktan? Bra i förhållande till 95 oktan, innehåller trots allt 10% etanol.
Och självklart tycker jag att förbränningen av fossilt bränsle skall minska och på sikt upphöra för att helt ersättas av förnyelsebara bränslen.

Snurra inte in dig ytterligare nu i dimman. ;)

Vet inte om jag har trist debatteknik... jag är konsekvent, källkritisk och faktabaserad, när jag lägger in personliga åsikter så är jag tydlig med detta och inte slänger ur mig svammel som jag låtsas vara faktabaserad.

Anledningen till att du lätt råkar i trångomål är att du ofta baserar din argumentation från rubriker i skvallerpressen utan att vara källkritisk och tänka igenom dom motargument som du i princip alltid möter.
Forumet blir därmed nästan som en pseudo kommentar site till kvällstidningarnas artiklar.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, jag skriver det för att hjälpa dig. Jag har försökt göra detta flera gånger tidigare i tex härdsmältetråden.

Så mitt råd är kort o gott, tänk efter före och var konsekvent. Thumbsup

Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #85 skrivet: 12 april 2011, 19:44:44 »
Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..

Kanon, du fÃ¥r godkänt i första lektionen!   Thumbsup
2 inlägg i rad som faktiskt var konsekventa.

Vad du skulle kunna testa nu är att lägga in ett sakligt inlägg som INTE härstammar frÃ¥n  kvällspressens internet siter. Ta gärna med ett par källor o spetsa med en personlig källkritisk Ã¥sikt samt var tydlig med varför du skapar just detta inlägg.

Fixar du även lektion 2 så blir vi alla jätteglada och du kommer att få möjlighet att på ett trovärdigt sätt bli lyhörd i bruset.

Lektion 3 tar vi senare

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #86 skrivet: 12 april 2011, 19:56:56 »
Här finns en intressant debatt om "talloljediesel" där inläggen är av god kvalitet..:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=53070&sid=542626234bf03e324197772022b133bb

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #87 skrivet: 12 april 2011, 19:58:16 »
Det här var väl ett tydligt exempel på det jag skrev tidigare:

Trist debatteknik du har rabalder..

Kanon, du fÃ¥r godkänt i första lektionen!   Thumbsup
2 inlägg i rad som faktiskt var konsekventa.

Vad du skulle kunna testa nu är att lägga in ett sakligt inlägg som INTE härstammar frÃ¥n  kvällspressens internet siter. Ta gärna med ett par källor o spetsa med en personlig källkritisk Ã¥sikt samt var tydlig med varför du skapar just detta inlägg.

Fixar du även lektion 2 så blir vi alla jätteglada och du kommer att få möjlighet att på ett trovärdigt sätt bli lyhörd i bruset.

Lektion 3 tar vi senare

som sagt du har en trist debatteknik rabalder..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #88 skrivet: 12 april 2011, 20:11:40 »
Här finns en intressant debatt om "talloljediesel" där inläggen är av god kvalitet..:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=53070&sid=542626234bf03e324197772022b133bb



Skapligt inlägg, vad du missade var att det påstås att man under vintern går ner till 3% tallolja, verkar knepigt om man i samma andetag säger att talldieseln är lika med vanlig diesel på molekylnivå..... skulle vara intressant att få detta utrett

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #89 skrivet: 13 april 2011, 07:32:20 »
Jag är mycket possitiv men ändÃ¥ skeptisk till talloljan. Jag kommer att sätta mig in i detta och troligen börja tanka detta inom kort.  Kan vi om 20 Ã¥r ha dieselbilar som drar 0,3 liter milen och tankar 50-100% biodiesel och resten av bilarna drivs med etanol och biogas sÃ¥ har vi nästan löst biltrafikens miljöpÃ¥pverkan. Dessutom verkar detta allt mer möjligt. Skulle tro att om det blir som en hel del befarar att bränslepriserna nÃ¥r 18 kr litern i sommar kommer det ännu snabbare fram ännu fler inhemska alternativ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!