Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Preems nya talloljediesel, är det bra?  (läst 40109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #45 skrivet: 09 april 2011, 21:16:34 »
Jag hoppas att det stämmer att CO2 emmisionerna minskar med 16%. Då blir diesel lite bättre än bensin + att dieselmotorerna i sig är lite bättre.

Det vet jag ingenting om, men det jag vet är att innan talloljan beskattades hårdare så kom det tankbilar från större värmeverk och köpte tallolja som de eldade istf eldningsoljan så de skulle klara månadsmedelvärdena på utsläppena. Det gick något år, sen tog det tvärt slut när talloljan beskattades hårdare. Numera så de som tillverkar tallolja så skriver de in i avtalena att becket som blir kvar när de har destillerat talloljan så körs det tillbaka till talloljeleverantören, då de använder det istf eldningsolja och därigenom så får de ned utsläppsvärdena. Det är lågt Ph på tallolja och talloljebeck, så det ställer lite större krav på utrustningen, såsom pumpar, rörledningar, munstycken mm.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #46 skrivet: 09 april 2011, 21:22:41 »
Nej inte drar bensinbilen 50% mer än diesel..! Man brukar säga 30% mellan diesel och bensin och E85

Jag kommer aldrig att köpa annat än dieselbil mer, starka snåla och rena, trötta bensinare och E85 är över för min del..

Det första stämmer nog, även det andra, om man byter bil i tid. Det finns tydligen många andrahandsköpare av dieselbilar, bla BMW, som får en chock när de måste byta ut den där partikelfällan (eller vad det heter) innan bilen rullat 20 000 mil för i runda slängar 20 papp....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #47 skrivet: 09 april 2011, 21:27:47 »
Svaret på trådskaparens grundfråga "Preems nya talldiesel, är det bra?"
blir således Nej! Den innehåller ca 80% fossilt dieselbränsle, men troligen bättre än diesel utan tallolja såvida inte motorn beckar igen... Mycket smala kanaler i en dieselmotor tex.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #48 skrivet: 09 april 2011, 21:44:11 »
Vad för kanaler menar du?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #49 skrivet: 09 april 2011, 21:46:01 »
Tror nog inget beckar igen, finns några procent RME ( Raps) i dagens diesel med, med större risk för dieselbakterier, eftersom den binder vatten som organsimerna kan leva på.

För de 20' som partikelfiltret kostar, har E85 föraren redan servat upp.. :)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #50 skrivet: 09 april 2011, 21:55:04 »
Jag skulle aldrig tanka den dieseln i husbilen, kommer ihåg att det var många dieselpumpar som skar ihop när miljödieseln kom.... Andra får vara försökskaniner som någon skrev.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #51 skrivet: 09 april 2011, 22:12:28 »
Jag skulle aldrig tanka den dieseln i husbilen, kommer ihåg att det var många dieselpumpar som skar ihop när miljödieseln kom.... Andra får vara försökskaniner som någon skrev.

Håller med. Höll själv på med att reparera lastbilar när den kom. Mycket arbete med pumpar och utrustning samt motorer som tog 20% mer med 20% mindre effekt. Bara hoppas att de har utvecklat och testat tillräckligt. Dock kommer jag själv inte att prova som jag skrev innan.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #52 skrivet: 09 april 2011, 22:14:49 »
Nej inte drar bensinbilen 50% mer än diesel..! Man brukar säga 30% mellan diesel och bensin och E85.

En ny bensinmotor är snål på bränsle..samt att man ska väga in diesel skatten samt dyrare/tätare service på Etanolbilen, 1000mil motför 3000mil på diesel/bensin, det är det som dödar Etanolbilen. Dieselskatten har ökat på liter priset men sjunkit på snåla dieselbilar.

Vi har haft en del nyare Focus FFV E85, tragiskt skitmotor.! Gammal Mazda motor som är konverterad av Ford, durrar på låga varv och går ej bra varken med bensin eller E85, samt dessa täta sericear, men låg skatt på Focusen, 800:-år, skulle man slippa serva varje 1000mil hade ekonomin sett bättre ut..

Jag kommer aldrig att köpa annat än dieselbil mer, starka snåla och rena, trötta bensinare och E85 är över för min del..



Tror att skillnaden i förbrukning beror på hur traditionellt duktiga dom är att gör dieslar. Merca o Ford har 50% medans Volvo o Toyota har 30%.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #53 skrivet: 09 april 2011, 22:20:38 »
Nej inte drar bensinbilen 50% mer än diesel..! Man brukar säga 30% mellan diesel och bensin och E85.

En ny bensinmotor är snål på bränsle..samt att man ska väga in diesel skatten samt dyrare/tätare service på Etanolbilen, 1000mil motför 3000mil på diesel/bensin, det är det som dödar Etanolbilen. Dieselskatten har ökat på liter priset men sjunkit på snåla dieselbilar.

Vi har haft en del nyare Focus FFV E85, tragiskt skitmotor.! Gammal Mazda motor som är konverterad av Ford, durrar på låga varv och går ej bra varken med bensin eller E85, samt dessa täta sericear, men låg skatt på Focusen, 800:-år, skulle man slippa serva varje 1000mil hade ekonomin sett bättre ut..

Jag kommer aldrig att köpa annat än dieselbil mer, starka snåla och rena, trötta bensinare och E85 är över för min del..



Tror att skillnaden i förbrukning beror på hur traditionellt duktiga dom är att gör dieslar. Merca o Ford har 50% medans Volvo o Toyota har 30%.

Kanske inte på hur duktiga de är att göra själva dieselmotorn utan hur väl och hur högt insprutningstryck de kan ha på dieslen. Just nu ligger t.ex. Scania på 3000 bar och strävar högre. Här är det Euro 6 som ställer till det. Dock så ger höga insprutningstryck även en bättre förbränning och bättre effekt. Sedan vet jag inte om Volvo har en egen Dieselmotor. Tror den kommer från Renault. Som SAAB som får sin från FIAT vilke just nu är ledande på att utveckla bra dieselmotorer. Är väl även de som säljer flest dieselmotorer för tillfället.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #54 skrivet: 09 april 2011, 22:26:53 »
Desto högre tryck desto mindre felmarginaler på tex bränslet, desto större skäl att vara försiktig och avvaktande med nytt bränsle. Det är inte direkt som en gammal oljebrännare under huven längre.

Det finns väl tillräckligt med underutvecklade produkter, ej tillräckligt utvärderade och testade innan de släpps med följd att konsumenterna får betala för det på ett eller annat sätt som historiken visat. Därför tycker jag man skall vara försiktig med bla detta nya bränsle.
« Senast ändrad: 09 april 2011, 22:32:37 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #55 skrivet: 09 april 2011, 22:32:56 »
Desto högre tryck desto mindre felmarginaler på tex bränslet, desto större skäl att vara försiktig och avvaktande med nytt bränsle. Det är inte direkt som en gammal oljebrännare under huven längre.

Jo det stämmer, med detta höga tryck blir toleranserna väldigt små. D.v.s. ingen plats för föroreningar i Dieseln.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #56 skrivet: 09 april 2011, 23:16:24 »
Volvo har egna dieslar, samt Peugeot dieslar, som är bland de bästa och sitter i många bilar och bilmärken.

Vad är då föroreningar? Kör vår Peugot med partikelfilter på tunnolja, som diesel fast lite tjockare..helst i kyla, så blandas det med 30-50% diesel.

Nya dieselar har högt insp tryck och motför de gamla, överladdning och bättre förbränning med mer syre, dieslar är ej känsliga på vad som finns i tanken, den byggdes för sin " allolje förbränning", men sant att alla motorer ej gillar smuts i bränslet, och framför allt vatten som ibland kommer förbi vattenfällan i bränslefiltret, och ligger och spånar i dieselpumpen med haveri som följd..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #57 skrivet: 10 april 2011, 00:21:34 »
Har lyssnat runt lite runt palmdieseln och detta projekt har pågått i evigheter. Jag har bekräftat 2 lastbilstillverkare, en personbilstillverkare, två stora speditionsfirmer har varit inkopplade i flera år. Dessutom finns rykten om att transport köpande företag är med på ett hörn.

Om nu detta med 16% stämmer så sitter preem på en ruskig guldgruva...

Kan man köpa preemaktier?

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #58 skrivet: 10 april 2011, 08:22:36 »
Angående etanolens för och nackdelar så kan jag inte förstå hur man kan hänvisa till tidningsartiklar mm när vi har riktiga källor i Sverige. Googla fram pål Börjesson på Lunds universitet och kolla upp lite vad han har skrivit genom åren. Han är inte odelat possitiv till etanolen och han är inte heller köpt av någon olje eller miljömaffia. Men hans slutsatser är ändå att etanolen rätt producerad är betydligt bättre än fossilbränslena. Biogasen är dock det bästa bränset vi känner till i dagsläget.

Det intressanta nu är ju att dieselmotorena i sig är enegieffektivare och att då hitta ett bränsle helt eller devis biologiskt är ju mycket intressant. Än så länge är jag dock skeptisk med tanke på skandalerna med palmoljan som Tyskland drabbades av.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #59 skrivet: 10 april 2011, 08:32:54 »
Skulle vara intressant att veta era riktiga bränsleförbrukningar på olika biltyper och bränslen. Jag har sökt många gånger på nätet efter mätvärden utan att hitta. Någon biltidning hade mätt upp att bilarna drog 50% mer än vad tillverkarna sa men jag tvivlar på att motorjournalisterna vet vad ecodriving är.

Hur många lyckas köra på den bränsleförbrukning tillverkarna uppger?
Mina egna värden är följande. Riktiga värden uppmätta vid tankning. Jag anser mig köra mycket bra ecodriving och har fått toppbetyg i detta. Inget skryt utan bara för att visa att mina värden i båda fallen är ganska låga och att de flesta troligen förbrukar något mer.
Äldre ford focus bensinvariant. 0,67-0,71 l/mil (10 000 mils erfarenhet)
Ny Focus diesel 0,44 blandad körning enligt ford. 0,46 som bäst på sommaren och aldrih under 0,50 på vintern (2000 mils erfarenhet)

Den gamla focusen verkade knappt påverkas av körstil. I bland hade jag ovanligt mycket statskörning men kom ändå inte över 0,71 och ibland körde jag 100% landsväg/motorväg men kom inte under 0,67. Dieseln däremot verkar mycket känslig för körstil. Utan ecodriving hade jag lätt förbrukat 0,55-0,6 på sommaren och närmare 0,7 på vinterna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!