Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Preems nya talloljediesel, är det bra?  (läst 40122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #60 skrivet: 10 april 2011, 08:50:02 »
Hur har du mätt körsträckan?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #61 skrivet: 10 april 2011, 10:05:07 »
Angående etanolens för och nackdelar så kan jag inte förstå hur man kan hänvisa till tidningsartiklar mm när vi har riktiga källor i Sverige. Googla fram pål Börjesson på Lunds universitet och kolla upp lite vad han har skrivit genom åren. Han är inte odelat possitiv till etanolen och han är inte heller köpt av någon olje eller miljömaffia. Men hans slutsatser är ändå att etanolen rätt producerad är betydligt bättre än fossilbränslena. Biogasen är dock det bästa bränset vi känner till i dagsläget.

Det intressanta nu är ju att dieselmotorena i sig är enegieffektivare och att då hitta ett bränsle helt eller devis biologiskt är ju mycket intressant. Än så länge är jag dock skeptisk med tanke på skandalerna med palmoljan som Tyskland drabbades av.

Börjesson är en frisk fläkt i debatten och sådana behövs.

Vilken palmoljeskandal syftar du till?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #62 skrivet: 10 april 2011, 10:23:59 »
Vi brukar ligga bra precis enligt tillverkarens siffror, eller strax under, men vi kör nog lite mer landsväg än cykeln.

Vidare undrar jag dieselfordon som kör med Etanol, många bussar kör på detta bränsle, men hur har de konverterat detta bränsle för att fungera i dieselmotorn? Eller är det en mix mellan dieseln och etanol?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #63 skrivet: 10 april 2011, 10:41:38 »

Vidare undrar jag dieselfordon som kör med Etanol, många bussar kör på detta bränsle, men hur har de konverterat detta bränsle för att fungera i dieselmotorn? Eller är det en mix mellan dieseln och etanol?

Det är tillsatser i etanolen som gör att den fungerar i en dieselmotor. Bland annat är det olika nitroföreningar som används. Ren etanol har för lågt cetantal för att fungera i en dieselmotor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #64 skrivet: 10 april 2011, 11:00:21 »
Apropå Preems nyskapelse "talloljediesel" som innehåller ca 80% fossilt bränsle gör Berglin i SvD en bra seriestrip om några av dagsaktuella "smartskaper":



Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #65 skrivet: 10 april 2011, 17:19:56 »
rabalder. frisk fläkt vet jag inte om jag kan kalla Pål men han är nog den i Sverige som kan mest om biobränslen. redan för 20 år sedan när jag kom i kontakt med honom första gången var han mycket kunnig och det var lite innan han doktorerade.

Palmoljeskandalen var när Tyskland skulle satsa stort på palmoljebränsle. Sen visade många beräkningar att det inte var possitivt ut klimatsynpunkt + att mycket känsliga områden i bl.a. Indonesien förstördes. Dessa områden går inte på något sät att jämföra med de arealer i brasilien som används för sockerrörsproduktion. Jag tror Tyskarna stoppade bränslet helt på ganska kort tid men detta vet jag inte säkert.


Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #66 skrivet: 10 april 2011, 17:21:34 »
Svenske kocken. Nej jag har inte mätt körsträckan med min egen bil. Antar väl att vägmätaren också visar fel eller? Bränslemätare stämmer inte och inte heller hastighetsmätaren.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #67 skrivet: 10 april 2011, 17:25:45 »
rabalder. frisk fläkt vet jag inte om jag kan kalla Pål men han är nog den i Sverige som kan mest om biobränslen. redan för 20 år sedan när jag kom i kontakt med honom första gången var han mycket kunnig och det var lite innan han doktorerade.

Palmoljeskandalen var när Tyskland skulle satsa stort på palmoljebränsle. Sen visade många beräkningar att det inte var possitivt ut klimatsynpunkt + att mycket känsliga områden i bl.a. Indonesien förstördes. Dessa områden går inte på något sät att jämföra med de arealer i brasilien som används för sockerrörsproduktion. Jag tror Tyskarna stoppade bränslet helt på ganska kort tid men detta vet jag inte säkert.



Jag har lyssnat på honom ett par gånger och han är en nyttig frisk fläkt i debatten.

Jag vill nog inte kalla det en skandal i Tyskland men när palmoljan började ta fart som energikälla så uppdagades det ganska snart att en hel del kom från rena skövlingar av tropisk skog.

Idag är det med palmolja som det är med tex Teak, det finns kontrollerad avverkning och den är helt OK. Har även för mig att jag läst i ett InFlight Lufthansamagasin att dom har eller ska börja med Palmolja i flygfotogenet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #68 skrivet: 10 april 2011, 17:42:49 »
Patrik123, Att vägmätarna inte stämmer är nog helt rätt på dom allra flesta bilarna, jag har själv sedan många år haft GPS i mina bilar, både privat och i tjänsten och med hjälp av dessa haft möjligheten att kolla. Dom som visat mest rätt har "bara" visat ca 5 km/h för mycket och eftersom även färdsträckan mäts med samma givare visar även den mätaren fel. Den "sämsta" jag kört visade 12 km/h fel vid 90 km/h.
Jag kör rätt mycket bil så jag har många tillfällen att kolla, nått måste man ju sysselsätta sig med under alla timmarna i bilen. Kan ju bara nämna att det minsta jag kört i tjänsten dom senaste 15 åren är ca 2000 mil och det mesta ca 9 000 mil. till det kommer en del privat körning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #69 skrivet: 10 april 2011, 22:47:05 »
Jag tankade en fulltank idag på preems diesel. Märkte ingen skilnad i effekt i alla fall.
såg sen att det hade priskrig på diesel, så preems var inte den billagaste trots sänkningen på 1kr litern
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #70 skrivet: 11 april 2011, 21:14:05 »
Hur är energi innehållet i talloljan? RME´n har väl ett lägre energi innehåll än diesel så det ger något höjd förbrukning. Rätt så stor skillnad på "riktig" Diesel tex Ryssdiesel och den Svenska miljödieseln i förbrukning och en klart märkbar effektökning på Ryss dieseln.
Även Bensinen skiljer det en hel del pÃ¥ i förbruknings siffra med nackdel för den Svenska Bensinen  :(
Har precis köpt min 1:a flexifuel och bara testat E85 ännu med en förbrukning pÃ¥ styvt 2L/mil. Skulle tagit en Diesel men det finns inga Suburban Dieslar i den serien jag köpte   :'(  En nyare med Diesel hade jag inte rÃ¥d med och en äldre ville jag inte köpa.
Svårt hitta 7sitsiga bilar med rejält lastutrymme när jag vägrar Buss
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #71 skrivet: 11 april 2011, 21:51:06 »
Ryssdiesel är väl just riktig diesel

I Sverige  kör vi pÃ¥ sk. MK1 Diesel (Miljöklass 1, lÃ¥g svavel diesel) och vi är det enda landet i Världen som gör det.
Sen är all Diesel i Sverige utblandad med 5% RME kanske därför den är tröttare.

Europeisk Diesel är MK3 och RyssDieseln är troligtvis högsvavlig så den kanske är runt MK5

Även den svenska bensinen 95oktan är blandad med 5% fast då med etanol
man är troligtvis på gång att höja denna inblandning till 10% i en nära framtid (om det inte redan är gjort)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #72 skrivet: 11 april 2011, 21:57:46 »
Jo så är det, körde med finndiesel, lite mer rök med gaspådrag, och luktade mer diesel och mer effekt, och garanterat nyttigare för motor och dieselpump, ej lila torrr.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #73 skrivet: 11 april 2011, 22:21:38 »
Körde mest på LukOil´s Euro 1 Diesel men testade även diesel från mindre mackar och Euro 1 rök mindre men hade ändå samma låga förbrukning och bättre effekt än våran Svenska Diesel.
Sista resan var med bensinbil och jag blev ruskigt överraskad över den lägre förbrukningen på Rysska 95oktaniga soppan.
Ska nog bila ner i år igen så det blir intressant att se om även denna bil tar mindre på Ryssbensin.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Preems nya talloljediesel, är det bra?
« Svar #74 skrivet: 12 april 2011, 07:01:20 »
Om man inte vet att det är biobränsle kommer många nog inte att märka något heller antar jag. Som med kaffet på en av våra arbetplatser. Vi bytte till kravmärkt och ingen sa något på 2 månader. Sen sa vi en morgon att idag har vi bytt till kravmärkt och nästan hälften tyckte också att det den morgonen smakade sämre än vanligt. Det intressanta är att på en annan plats tyckte majoriteten att det smakade bättre efter att fått reda på att det var kravkaffe.

Jag kommer nog att tycka att biodieseln (om den är bra framtagen) kommer at ge mycket mer effekt i motorn och förbruka mycket mindre bränsle. Tankens (och fördomarnas) kraft är stark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!