0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo men energikraven är mycket generöst satta..! Med 50kwh/kvm och. År klarar vi oss med direkt el..
Jag skall just nu sätta igång med ett nybygge. Jag hade tänkt mig en Nibe F750. Men efter att tagit del av forumet så blir jag lite orolig. Jag tycker mig saknar någon som skriver gott om denna pump. Det mesta som skrivs är inte speciellt tilltalande. Men det kan ju bero på att man skriver inte så mycket om allt är frid å fröjd...Vågar man välja Nibe F750?
Min syster och hennes mans hus på 140kvm, byggt -74, före de köpte detta bodde 2 pensionärer, enda som var gjort var nya fönster, annars inte nåt rört sen -74, tom orginal diskmaskin kvar..!Direkt el med nya rad, utan kamin, så låg det huset på 15400kwh/år..det tror jag att vi skulle klara i vårt likadana hus som vi sålde, på 141kvm från -71, tilläggsisolerat tak, vi förbrukade mellan 7200-8800kwh, mellan 2008-2011.Och att vent skulle kosta upptill 5000kwh köper jag ej, i ett självdragshus alltså, detta nya hus överventilerat..! Dagtid, ingen hemma mellan 7-16.30, och 2vuxna och barn som ligger och sover kräver inga sådana mängder luftväxling, vi hade bra luft i vårt gamla hus, utan detta drag, och en Värmepump som ej orkar hålla sig flytande för luften den drar ur, Kylkillen hade noll koll, totalt..! satt i telefon framför pumpen i nästan 2timmar med Nibe.Skulle lyssnat på er, men denna pump var totalt unik bla bla..med 6.5kw avgiven kompressor effekt, vi ligger ej i närheten, men vissa verkar vara nöjda, men det har nog inget att jämföra med, eller så semester hela vintern och eldar, nej ingen tillsats i -15.! Skulle snarare säga -1.5 och knappt det..Nibe säger att nånting kan vara fel, men ingen aning om vad.! De skulle vänta och se..! Men vet ej hur jag ska gå vidare, skulle hellre välja kanalfläkt med tidsstyrning och " nåt annat" som kokade vattnet mer effektivt utan att dra in massor av kalluft,men just nu så marknadens dyraste VVB..Huset är mycket välisolerat, och vi skulle klara oss utan värme snudd på från mitten av Mars till Okt utan värme..en luftvärmepump hade gjort drömmsiffror..