0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du har överskott på solenergi så kan du ju välja om du vill ha hög temperaturELLER mycket energi.Om det inte finns överskott så får man ju ta den energi det blir på så lågatemperaturer som man har användning för, som t.ex förvärmning av varmvattenfrån ca 5 grader och uppåt. Tänk på att all energi som laddats in i tanken kommervarmvattnet tillgodo och ersätter köpt energi, men energi som du tackar nej till baraför att det inte klarar att värma toppen på tanken går ju förlorad?Om jag hade haft toppladdning av min tank hade jag inte fått in ett enda duggfrån fångarna idag oavsett om jag hade haft plana eller HeatPipe. Med bottenladdninggick de hela dagen med temperaturer mellan 27 och 34 grader på taket.Här kan man se vad en HeatPipe-anläggning i Ljungskile åstadkom idag och där vardet säkert lika mulet väder som här i Göteborg..:http://ljungskile.mine.nu/logg/Som jag sagt tidigare så kan man tänka sig toppladdning med HeatPipe,men då måste de ju starta först
HeatPipe är detta inte något stort problem eftersom de antingen ger hög temp.ut eller ingenting
Jag frågade eftersom du i flera trådar här på forumet skriver om att heatpipe solfångare enbart fungerar mot högre temperaturer, annars ger dom inget alls, med mera. Tycker att man ska ta och prova en produkt innan man talar om dess nackdelar.
Citat från: A-Sol skrivet 07 april 2011, 22:32:12Jag frågade eftersom du i flera trådar här på forumet skriver om att heatpipe solfångare enbart fungerar mot högre temperaturer, annars ger dom inget alls, med mera. Tycker att man ska ta och prova en produkt innan man talar om dess nackdelar. Dr Chun-Lan kränger det han förespråkar i forumet.
Alltså, tillbaka till ämnet.... Givetvis pratar vi endast om vacuumrör, här skall tillverkas varmvatten. Den optimala lösningen torde vara följande;På solsidan:1. Solfångare, Vacuum U-rör, producerar genom hela temperaturskalan.2. En skiktad tank med två solslingor: I den övre delen laddar jag när solen lyser ordentligt så att jag bygger upp ett tillräckligt lager med hetvatten för att kunna tillverka rimliga mängder VV utan tillskott.3. För att inte gå miste om någon energi laddar jag mot den nedre "kalla" delen via den undre slingan när det är lite sämre sprutt på solen.Styrning av VXV mellan slingorna genom solinstrålningsgivare( ~>250w/m2 övre delen annars undre). Givetvis styr jag också över laddningen till nedre slingan när toppen är fullladdad (~80grader).På VV sidan:1. Två VV slingor med två blandingsventiler säkerställer att undre delen av tanken alltid töms på energi först.MVH