0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Jag hjälper en kompis som skall installera vakuum rör solfångare för VV produktion enbart. Han har redan VP så VV komforten säkerställs vi VP (=elpatron i acktank inget måste). Vad är den enklast lösningen?-En acktank med en solslinga och TVA?-Acktank med solslinga och utdragen VV slinga genom hela tanken?-Köra solfångaren direkt mot actanken (blir mycket glykol och max 1,5 bar tryck)-Mindre VV tank (~300l) med solslinga och elpatron för legionella?Andra smarta lösningar?MVH
varför det ...du växlar ju värmen från solfångaren med en plattvärme växlare in i tanken solfångarens vatten är inte samma som tankens vatten du har 2 olika sidor på värme växlaren en för solvattnet å en för tank vattnet dom kommer alldrig i kontakt med varandra
thpagu: VV förbrukning för en familj på 5 personer, vet faktiskt inte hur mycket som förbrukas.Dr Chu-Lan: Förvärma när solen inte räcker, enbart sol när det går. Borde gå att fixa enkelt med en VX ventil som styrs av utgående VV temperatur från solsystemet. Om >50 grader direkt till förbrukare annars via VP för spetsvärmning (eller så kör man alltid vi VP för att minska krånglet).Solfångare storlek kan nog bli ca 6m2 ca, ej inköpt ännu. Finns ingen actank idag ännu.Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 01 april 2011, 11:30:46varför det ...du växlar ju värmen från solfångaren med en plattvärme växlare in i tanken solfångarens vatten är inte samma som tankens vatten du har 2 olika sidor på värme växlaren en för solvattnet å en för tank vattnet dom kommer alldrig i kontakt med varandra Hade inte tänkt växla in sol kresten med plattvärmeväxlare i tanken, tank med solslinga var grundiden. Hur menar du?Med direkt körning mot tanken menade jag en tank UTAN solslinga, dvs köra solkretsen direkt mot tanken, blir väl kanske ingen vidare skitning. Man slipper då solslingan men får en betydligt större volym vatten som måste glykolblandas. VV tillverkas via TVA elle VV slinga i tanken som vanligt.MVH
Så får det nog bli, acktank med två utdragna slingor. Då blir det endast en CP och solfångar automatiken om kan krångla i framtiden, enkelt och bra.500l kan nog vara lagom, får se hur mycket paneler vi kan få plats med.För att förhindra för varmt VV till VP skulle man kanske sätta en blandningsventil på VV från soltank och VP. Om man begränsar till 60 grader på VV från soltanken och sen ställer in VP på tex 50 grader VV temp så borde det fungera. Allra bäst om VP har slingberedning eller TVA.MVH
Kom på en annan "galen" lösning. Vad tror ni om att köra solfångaren direkt mot acktanken med en laddomat?? Vackuumrör ger väldigt höga temperaturer så det skulle nog fungera ganska bra. Får se till att isolera kretsen ordenligt för att minska förlusterna. Givetvis blir det lite sämre verkningsgrad på solfångaren, samt att man måste hälla i typ 200l glykol i systemet, men den energi man laddar i tanken är väldigt högvärdig. Skulle nog bli en ruggigt fin skitning i acktanken om man bara pyser in 70-80 grader i toppen och tappar iskallt från botten.Styrningen blir busenkel, termogivare i solfångaren som startar laddomaten och börjar cirkulera kretsen vid en förinställd temperatur, tex 60 grader. Laddomatventilen sköter resten.Sen kan man låta en TVA fixa VV, då blir det som en kudde av hetvatten som sväller upp och ner i acktanken beroende på tillgång och efterfrågan.Kanske lite galet, men de får man ju vara i detta forum hoppas jag MVH
Ack.laddning med sol är alltid en balans mellan temperatur och energi.Du "slösar" alltid energi om du laddar mot den varma toppen av tanken,jämfört med om du laddar mot den kalla botten. Men det blir som sagt snabbarehögre temperaturer i toppen av tanken om man offrar energi. Om man harHeatPipe är detta inte något stort problem eftersom de antingen ger hög temp.ut eller ingenting, men även med HeatPipe kommer man att få åtskilliga timmardå solen skulle kunnat värma botten av tanken. Toppladdning kan alltså baragöras om vi har en energikälla som inte har något emot att leverera höga temperaturer.Med plana solfångare är det helt förödande att toppladda tanken. Nyss hade jag själv29 grader i toppen av tanken, 26 grader på taket och det laddade för fullt mot 17 graderi botten av tanken. Tänk då på att 26 grader mot 17 blir lika mycket energi som om66 grader laddade mot 57 grader..... 9 graders diff blir lika mycket energi oberoende avi vilket intervall temperaturerna ligger (med samma flöde). Vid höga temperaturer blir dockförlusterna större, så man får faktiskt mer energi vid låga temperaturer ThumbsupAtt koppla solen på tankens hela volym med en Laddomat (eller på annat vis) är intealls självklart. Oftast räknar man med tryck upp till 6 kg i solkretsen och det tål intenormala ack.tankar.
I mitt exempel har jag köpt energi till att hålla 29 grader i toppen av tanken,vilket är precis vad hus + garage behövde i morse. De 17 graderna i botten avtanken var rester från när solen jobbade senast. Endast förvärmning av varmvattengörs med denna volym.Så länge som huset (och garaget) behöver värme så är det max energi som gäller.När värmesäsongen är över kan man slösa med energin och tvinga upp temperaturenistället om man inte har något lämpligt lågtemperaturlager att stoppa den i.Plana solfångare ger lika höga (eller högre) temperaturer som HeatPipe som högst,men förlusterna blir större vid höga temperaturer! Dock kommer den samlade energinpå helt olika sätt från HeatPipe jämfört med plana. Plana smyger igång på låga temperatureräven under väldigt dåliga förhållanden, medan HeatPipe väntar och väntar och sedanplötsligt startar på höga temperaturer. På motsvarande sätt tvärstannar HeaPipe,medan plana fortsätter tuffa på i flera timmar på allt lägre temp...