0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att heatpipen leverar värme även under 25 ºC.Att heatpipe processen startar omkring 25 ºC är säkertalldeles sant men att säga att vakuumrör "startar" inteförrän 25-30 ºC måste vara fel då hade vi aldrig kunnatfå igång en anläggning under 25 ºC utan starthjälp av en elpatron. Hur mycket heatpipe ger innan den "startar" heatpipe processen vet jag intemen det kanske är någon som vet.Mvh Teltur
@A-Sol: Ja, det klart man kan växla över energin till en hur kall tank som helstbara det finns en temperaturdifferens. Storleken på temp.differensen och flödetbestämmer hur mycket energi som överförs. Den intressanta siffran i sammanhangetatt få reda på är ju vad varje HeatPipe-rör lämnar till samlingsröret i panelen. Jag gissaratt den temperaturen i ditt exempel ligger på ca 35-40 grader och lägre temperaturerän så finns i princip inte. Kyler man HeatPipen mer än under en viss tempertur såstannar den! Dessutom måste den internt uppnå en viss temperatur innan den lämnarnågon energi alls. Vilken denna starttemperatur är varierar en del från fabrikat till fabrikat,dessutom kan det nog vara lite individuellt för varje rör i en och samma panel också...Så här uppför sig inte U-Pipe och plana solfångare. De går att kyla hur mycket som helstoch de fortsätter att leverera energi så länge det finns en temperaturdifferens.@Dr Chun-Lan: Du har dina ljusa stunder. Här har du beskrivit ganska bra hur en enkelsolanläggning för enbart varmvatten skulle kunna se ut. ThumbsupNågra saker som jag gillar är att tankvolymen är hyfsat stor och att tankvattnet är "dött".Dessutom gillar jag laddningen i slinga i botten, eftersom vi då alltid möter det kallastevattnet och får då in max energi efter de förutsättningar vi har.Jag skulle dock rekommendera en större el-beredare. 50 liter är i klenaste laget på vintern....Energiförlusterna från en större beredare är inget problem eftersom volymen ökar"kubiskt" medan mantelytan (som bestämmer förlusterna) bara ökar "kvadratiskt".