0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!
AllmäntAtt kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olikasystemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.
Fördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är mångaoch av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hurstyrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett heltkan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, närvärmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med mångamen korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativtjämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökarsamtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom ingetuttag görs under ca 3 månader.
Resultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigastesolfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination medbergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi medglasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i småsystem kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidratill minskat utbyte.
Citeramåste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!Njae Greven, hade för mig att du sa att du läst denna rapport? visserligen så belyser den utredning jag hänvisar till återladdningen och säger en hel del om detta, men enbart? Nä, det finns minst lika mycket om övriga driftfall, skulle vilja säga att stora delar av utredningen som lyfter fram övriga användningsområden. Ex inled sid.12 med:12Citera AllmäntAtt kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olikasystemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.åter en gång till om du inte förstår detta !!utredningen gäller enbart varvatten produktion + att skicka ner eventuell överskotts energi för att kyla av solfångaren så den inte kokar.men här är ju kombinationen nått helt annat än vad du påstår.om du nu tänker dig att du bor i tex mellan sverige då kan inte solfångaren ge någon energi till vv beredaren på vintern förutom några enstaka dagar då det är kanon väder.då detta inträffar så genererar ju fortfarande solfångaren enormt mycket energi men på tok för låg temperatur för att den skall kunna ladda beredaren . det är då som den stora finessen träder i kraft att kunna ta detta 15-20 gradiga vatten o spä ut detta innan det går in i värmepumpen . å där kan vi nog alla vara helt överens om att det fortfarande inte finnes någon oberoende utredning ännu om värdet på denna energi. men man kan ju helt klart sammanfatta det såhär är man inne redan på detta med sol o är lite tveksam om det är värt pengarna att låta en sol anl sköta vv behovet på sommaren för att sedan stänga bort den då vintern kommer då är jag helt övertygad om att detta måste vara ett kanon alternativ. sedan kan man ju diskutera detta med om man redan har en värmepump är det då värt pengarna att investera i en sol anl jag skulle inte göra detta om den inte i sådana fall gick att docka med pumpen på detta unika sätt.Sid. 103. Å håll i dig nu greven, jag väljer att ta med ett positivt citat CiteraFördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är mångaoch av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hurstyrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett heltkan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, närvärmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med mångamen korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativtjämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökarsamtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom ingetuttag görs under ca 3 månader.Sid 118, i en sammanfattning av tidigare tester och försök som gjorts:CiteraResultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigastesolfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination medbergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi medglasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i småsystem kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidratill minskat utbyte.Nu är det ju som alltid med citat, att ägnade du lite tid till detta så skulle du också kunna sitta och klippa och klistra ur denna rapport för att bevisa din ståndpunkt, det skulle inte ens vara svårt för dig att hitta de positiva skrivningar som finns i den. Vad jag tycker är viktigt att säga är att den finns och att folk som är tycker att vad du säger låter kanonbra kanske borde läsa den. Vad jag själv vill ha sagt är följande:1. Jag tror ännu inte ett dugg på att Eviheat har en SÅ revolutionerande produkt att vi pratar årscoop på 5,5.2. Jag tycker att man bör titta på vad oberoende forskare kommit fram till i frågan för att få en mer nyanserad bild.I ovan citerad rapport kommer man fram till att Kör man mot borrhålet för återladdning, njae...visst går det att värma brine, men det är oftast billigare att borra djupare och elkostnaden äter upp stora delar av vinstenVid varmvatten, Jo, kanonbra, men den ersätter, som hon skriver, "värmepumpsel" så det är svårt att få ekonomi i systemet. Det går säkert, i RÄTT hus, med RÄTT system och RÄTT styrning att få en vinst, men jag har ännu mycket svårt att tro att den vinsten blir speciellt stor. Men som sagt, jag ser gärna ditt material från Eviheat, du får mailen via meddelande.
i väntan på mer fakta så kan jag avslöja vad jag själv fått reda på.En EVI HEAT SPLIT Sun 7 ger (8,7 kW vid 0-35°) & om vi har 20/35 så ger den 13kW & kurvan ska vara nästan lingär där imallan.detta inebär att pumpen har bara halva efektökningen mot en Nibe 1215EVI HEAT ger 8,7 KW vid 0/35 & Vid 10/35 har vi 10,85kW vid 20/35 är vi uppe på 13kWNibe 1215 ger 8,78kW vid 0/35 & vid 10/35 har vi 12,41kWmen nu är det ju inte så vanligt att vi har +10 grader in på en 1215.
men håll med om att det är kul att någon vågar ta detta steg o våga sticka ut .
Hmmm..nog tycker jag att utredningen även tar upp förvärmning av inkommande brinevätska vilket måste bli vad du pratar om....Sedan så kvarstår ju frågan om de "enstaka dagar" du pratar om är tillräckligt för att ge en årscoop på 5,5, med en topp på över 7Att varmvattnet är i stort gratis under sommaren är ju alltid trevligt, men värmepumpen gör ju så billigt varmvatten i alla fall...å andra sidan så kan ju högre elpriser ändra den ekvationen och därmed öka förtjänstmöjligheten en hel del.Hur som haver så ska det bli intressant att se det material som Eviheat gett dig...kanske ser jag ljuset jag också..Annars så tycker jag själv, faktiskt och på riktigt, inte idén är så dum (det är ju bara titta på vad jag "kastat bort" pengarna på...kan LOVA dig att det blir betydligt mindre vinst med min FLM i alla fall), jag är dock långt ifrån så säker på att den lösning du förordar är bra nog ännu för en normal villainstallation
Greven..är du verkligen SÄKER på vad du säger kring rapporten, du anser att det finns inget i den som pratar om att "och solkretsen och borrhålskretsen går ihop"..är du verkligen SÄKER på detta...