0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.
I en villainstallation ja Johan..i en villainstallation..I ett större system kan det vara mer lönt...
Citat från: greven1 skrivet 19 september 2005, 11:12:21återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.Återställa borrhålet Ett korrekt dimensionerat borrhål ska inte behöva återställas. Då ska man redan från början ha tagit höjd för temperatursänkninge.Att återladda ett borrhål med solvärme fungerar på kort sikt. På längre sikt tor jag det är ganska lönlöst. Värmen kommer att "försvinna" ut i marken. Lite som att "pissa i havet" lite varmt om benen men ganska snart är det lika kallt igen./Johan
Några frågor som dyker upp när man tittar på återladdning är:Vad är driftkostnaden för den cirkpump som ska ladda hålet ?Vilken livslängd räknar man med att panelerna har?Visst kan jag se att det är bra att höja inkommande brine med några grader. Men till den extra investeringkostnad jag få 50-75m extra borrhål som troligen skulle ge ungefär samma temphöjning i snitt. Det svåra i den här typen av anläggnig (villamodell) är att få en vettig styrning till ett rimligt pris. Ju fler komponeter som ska sammverka ju svårare är det. Eftersom du verkar insatt i hur denna VP fungerar så får du gärna utveckla hur man löst styrningen/prioriteringen mellan de olika delarna Kan man spara sommarens varmvattenbehov så ger det kanske en besparing på 2000:-/år. /Johan