0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hmmm...det luktar rätt mycke reklam här :,v(det där med 20% bättre än en vanlig värmepump låter intresant 75 + 20 = 95 m% verkningsgrad, jo man tackar.nån som kan svara fp vad man ungeför får för års-COP på riktigt för en sådan pump på en normalhus i stockholmstrakten?
Tro kan försätta berg Det finns ett antal forskningsprojekt som tidigare refererats till, dessa visar entydligt på att man kan göra en större besparing med solfångare kopplade till sin värmepump, men att det är högst osannolikt att det blir en ekonomisk besparing. Detta med tanke på den högre investeringskostnad som krävs för att öka verkningsgraden/besparingen.Som ett alternativ för de som är "troende" miljövänner och är beredda att betala mer för att få en renare produkt kan det dock vara ett alternativ, ungefär som att köpa en hybridbil eller en (t.ex.) VW Lupo 3L (drar bara 0.3 liter diesel/mil) investeringskostnaden blir så pass hög att den ekonomiska besparingen sällan eller aldrig blir så hög att det totalekonomiskt under produktens livslängd lönar sig.Vad forskningen konstaterar är att det är säkrare och billigare att överdimensionera radiatorsystem och "värmetag" (Borra eller markkollektor) för att öka den totala verkningsgraden på en värmepumpsanläggning.Även jag tycker att Greven1:s inlägg ligger på gränsen till den typ av otillbörlig marknadsföring som jag normalt plockar bort från forumet, jag anser dock att denna produkt, om solfångarnas och värmepumpens konstnad prispressas hårt i samband med fortsatt stigande elpriser kan bli intressant framöver.Det kan därför vara intresant med en dabatt om denna typ av lösning.Solfångare som komplement till Pellets är dock betydligt intressantare, då undvikar man till stora delar driftsstörningar och dålig verkningsgrad som den typen av anläggning dras med under låglastperioder.
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år 20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .
Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i andra länder med högre elpriser.
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år
Kan man inte köpa pumpen och sedan klura ihop en egen solfångare?30 000kr är ju mycket pengar menar jag.http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2Säljer byggsatser.Men det kanske inte funkar med vacum Bara en fundering...