0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 21 september 2005, 14:34:33anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år 20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .Blir inte beräkningen lite bakvänd nu? Enligt din uträkning skulle solpanelerna stå för 50% av energibehovet.Det du kan göra är att höja effektiviteten med upp till 20% (enligt Eviheat). Om förbrukningen från början var 35MWh (jag gillar enkla tal) och besparingen med ren värmepump är 25MWh återstår en förbrukning på 10MWh. Det man då skulle kunna spara ytterligare med solpanelerna är 20% av 10MWh, vilket är 2MWh. Om jag tänker rätt skulle det då ta 15år att spara in extrainvesteringen på 30000:-. Rätta mig gärna om jag har fel i min tankegång/Johan
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år 20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .
Att skissa på återbetalningtid kräver en del siande om framtiden.och jag tror att:Olja kommer aldrig mer att vara så billigt som idag. Elpriset kommer att gå mot 'europeiska' nivåer. Värmepumpkalkylen gentemot ved/pellets/sol bygger till delar på det Svenska elpriset.Med dubbla elpriset och vacuum paneler för under 5000.- så kommer Evi heat lösningar att bli intressanta. Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i andra länder med högre elpriser.
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?
Citat från: CarMan skrivet 21 september 2005, 17:08:51jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/årtörs inte svara då jag inte vet !!men det beror väldigt mycket på väder + sol anlägningens storlekjag skall försöka kolla vad test anl har fått för värden ringer till evi i morgon o kollar !!
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år
Citat från: CarMan skrivet 22 september 2005, 19:51:43på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!! sedan är det jätte fel av dig !!! pumpen får ju massor av gratis energi av solfångaren som spädes ut med kall brine o höjer denna ca 20% vilket skulle innebära ca 6 grader för de flesta anläggningar.
Om man byter ut en befintlig VP mot en större och det ursprungliga hålet är för kort/dåligt.Ideologiska skäl, man vill helt enkelt ta till vara så mycket som möjligt av gratisenergi.Om man redan har en fungerande solfångare och vill kunna nyttja den.
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)