0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Måste erkänna att jag kan mer om bioenergi än relativitetsteorin. Faktum kvarstår ett diagram visar att all kraftvärme/kondenskraft i Sverige är fossil när det i själva verket är betydligt mindre än biobränslena. Jag skrev int att det ÄR 1000% skillnad jag skrev TROR och att detta symboliserade hur fel diagrammet var. Jag kan köpa att det inte är 1000% utan bara 100 eller 200% Men en felmarginal borde inte vara större än möjligen 10%. I detta specifika fall hade jag t.o.m. kunnat köpa 25% felmarginal.
Faktum kvarstår ett diagram visar att all kraftvärme/kondenskraft i Sverige är fossil när det i själva verket är betydligt mindre än biobränslena.
Kraftvärmen växer snabbt, betydligt mycket snabbare än vindkraft och de gör avsevärt mycket större nytta.
Jag skrev int att det ÄR 1000% skillnad jag skrev TROR och att detta symboliserade hur fel diagrammet var.
Diagrammen är fejkade. Siffrorna är helt påhittade och ligger inte ens i närheten av verkligheten. Fossilbränsleanvändningen har de överdrivit med ca 1000%
Du påstår att det står ett kolkraftverk och går i kontinuerlig drift Stockholm..Namn på detta kolkraftverk och en länk till "kolkraftsverkets" hemsida vore väl en rimlig begäran?
Borde det inte fungera att ha värmepumpar som drivs med bränsle? I stället för 90% verkningsgrad i ett värmeverk skulle man få 300%
Det är som sagt Värtaverket. Kolet eldas i fluidiserad bädd med tillsats av kalk för att ta hand om svavlet. Jag var där på studiebesök för många år sedan när det var nytt, skall dit igen i december.Kontinuerlig drift är kanske att ta i lite. Det finns också en värmepump av bamseformat som levererar värme.
Förstår inte riktigt vad du menar med bränsle och 300%.
Var själv där för ngt år sedan.
(Har svårt att se att det skulle gå att få ngn ekonomi i att köpa in kol och transportera hit, lasta av och lasta in för elproduktion i ett land som redan har elöversskott via vatten- vind- biomassa- solceller- och kärnkraft)
Om du nu var där för något år sedan är det ju märkligt att ditt minne är så dåligt att du inte redan visste att det finns ett kolkraftverk i Stockholm.