0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Visst har vi en fortsatt hög oljeförbrukning men samtidigt ett minskat beroende då vi klarar el och värme utan olja. Kol har väl VI aldrig varit beroende av. Och idag har vi alternativ till fossil.
Jag tycker ändå att vi är nmer beroende av olja idag än tidigare. Den olja vi använde tidigare var ganska lätt att ersätta medan den olja vi nu använder i samma mängd är betydligt svårare att ersätta. Den masskonsumtion som nu bygger upp vår instabila ekonomi bygger till stor del på kol och billigt arbetskraft i främst Kina. bara för at vi flyttar koldriven produktion till annat land innebär ju inte detta att beroendet är mindre. Kol använder vi också ganska mycke med främst till stålframställning.
Tar ngt exempel som att tillverka aluminium och papper. Båda rätt miljöförstörande vet vi idag.Kanske dags att lägga ner dessa energislukare nu och samtidigt få en bättre miljö! Och satsa mer på energisnåla industriprodukter.
Vad jag vet så är iaf pappersindustrin i Sverige renare än många konkurrenter utomlands. Om vi skulle lägga ned pappers/massatillverkningen i Sverige, var skulle de mängderna då tillverkas? Vilka skulle vara snabba att ta över dessa mängder? Tror nog att det globalt sett blir värre med miljön, utan tillsyn av de Svenska myndigheterna, vilka ju har till uppgift att se att de sköter sig.
man kan ju tänka nytt och fundera på vad all detta papper som kräver så stora mängder energi att tillverka och som faktiskt är negativt miljöpåverkande åtminstone där det tillverkas används till och om det verkligen är nödvändigt att tillverka överhuvudtaget..Tar ett exempel. dom flesta av oss har nu tillgång till ett par skärmar av elektroniskt slag med bra upplösning som tv, mobiler, lässkärmar, laptops osv men i våra brevlådor hamnar runt 70 kg pappersprodukter i form av ofta färgglad reklam som många av oss kastar utan att läsa..Smart? Miljövänligt? Finns det fler sådana exempel? Javisst, massor!
Och så hade vi en folkomröstning för trettio år sedan där ja sidan för kärnkraft förlorade rejält!
Visst fanns det en ja-linje i folkomröstningen om kärnkraft. Det fanns t o m två.
Men ge er nu.Vi har kärnkraft, problem i Japan, problem i Chernobyl.Vi har redan glömt det.Om jag fick en egen kärnreaktor hemma så skulle jag vara överlycklig och inte behöva bry mig de närmsta 20 åren.
Och nu protesterar dessutom det dödsdömda Svenska Försvaret mot utbyggnaden av vindkraft, skall en döende dinosaurie verkligen få diktera villkoren för den teknik som är en av dellösningarna på framtidens energiförsörjning?