0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Recensionen fortsätter med att författaren hävdar att det gäller oss alla mer eller mindre.
Citat från: Roland skrivet 19 juni 2011, 15:21:04Recensionen fortsätter med att författaren hävdar att det gäller oss alla mer eller mindre. Som tur är 'mindre' för de flesta av oss, som gillar att diskutera.Jag brukar kalla det för "reverse science" (vet inte hur jag ska översätta det), när man startar med en hypotes och sedan samlar fakta (eller "factoids", en annan oöversättbar term, googla) som stöder hypotesen och ignorerar allt som motsäger den.Sedan bearbetar man materialet så att man kan presentera ett logiskt hållbart resonemang som man hävdar är oomtvistlig sanning, men som kanske inte skulle motstå den enklaste granskning.Har sett mycket sådant på senare år. I klimatdebatten, t ex. Eller alla konspirationstänkare som florerar på nätet efter 9/11.Vad gäller möjligheten att redigera, Rickard, så är det bra att kunna rätta skrivfel eller lägga till länkar, jag gör det hela tiden. Men det är vanligt på forum att det är tidsbegränsat. Och på inget forum jag är aktiv på (och det är många) anses det ok att påtagligt ändra meningen i det man skriver.Man måste helt enkelt stå för vad man säger, även när man gör bort sig. Vilket vi alla gör ibland. Zibbro ändrar innehållet när han inte kan stå för vad han har sagt. Inte acceptabelt när det sker gång på gång - dax för moderator att ta i örat.Fem minuters möjlighet till redigering. Sen får sagt ord stå. Har man sagt nåt hemskt i fyllan som man ångrar, kan man kontakta moderator för att få bort det - om inte denne redan gjort sitt jobb. Bara ett förslag för att förbättra forumet.
Jag har inte vittjat några postlådor.
Du har ju faktiskt möjligheten att hålla med zibro i sak och samtidigt tycka att det är oacceptabelt hur han skriver. Kallas för objektivitet.
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:27:55Jag har inte vittjat några postlådor. Vad annars kan du skriva. Jag har som tur inte haft några känsliga saker i mina foldrar så kommer inte att dra frågan vidare.
När det gäller "reverse science" så har du rätt, det är lätt att driva en linje, och leda sin ståndpunkt i bevis genom att länka till olika källor.På precis samma sätt som Zibro gör för att stödja sina teorier är det ju också många som gör på samma sätt men med motsatt mål, att framställa t.ex. nästa generations kärkraftverk som säkrare och bättre trots att det fortfarande finns många olösta problem kring den teknik som framförs som ett bättre alternativ.
Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 18:45:20Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:27:55Jag har inte vittjat några postlådor. Vad annars kan du skriva. Jag har som tur inte haft några känsliga saker i mina foldrar så kommer inte att dra frågan vidare.Nu blir jag riktigt orolig för dig, inte nog med att du beskyller mig utan tillstymmelse till bevis, du funderar t.o.m på att dra frågan vidare.Ingen skulle bli gladare än jag om du gjorde det.Kanske skulle man kunna göra sig en hacka på ditt förtal.
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:49:22Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 18:45:20Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:27:55Jag har inte vittjat några postlådor. Vad annars kan du skriva. Jag har som tur inte haft några känsliga saker i mina foldrar så kommer inte att dra frågan vidare.Nu blir jag riktigt orolig för dig, inte nog med att du beskyller mig utan tillstymmelse till bevis, du funderar t.o.m på att dra frågan vidare.Ingen skulle bli gladare än jag om du gjorde det.Kanske skulle man kunna göra sig en hacka på ditt förtal. Nu är du dig lik igen Först påstår du att en medlem ljuger om vad han har i sin PM box, medlemmen undrar naturligtvis vilka belägg som finns för att belägga påståendet och det enda sannolika är naturligtvis att du har vittjat boxen.Men för egen del så är ingen skada skedd och jag vet för framtiden att jag aldrig skall ha känslig info i PMboxarna på forumen, för min del är frågan utredd.mao du behöver inte vara orolig för min skull.......
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:40:31När det gäller "reverse science" så har du rätt, det är lätt att driva en linje, och leda sin ståndpunkt i bevis genom att länka till olika källor.På precis samma sätt som Zibro gör för att stödja sina teorier är det ju också många som gör på samma sätt men med motsatt mål, att framställa t.ex. nästa generations kärkraftverk som säkrare och bättre trots att det fortfarande finns många olösta problem kring den teknik som framförs som ett bättre alternativ.Debatten, när den förs sakligt blir trevlig o underhållande. Men om vi hänger på ditt exempel ovan om 3e generationens kärnkraftverk så har den väl inte direkt lyfts fram här på forumet pga att alla frågor inte är lösta. Däremot så verkar det vara helt OK att Zibro driver en linje med att fossilbränning är bra och att det finns etablerade sätt att ta hand om CO2. Denna teknik ligger inte längre fram än ovanstående KKV.Men i princip alla är för alternativa energikällor, skillnaden är att vissa föredrar att hålla kvar vid fossilförbränningen vid liv så långt som möjligt medans andra hellre ser kärnkraften som dagens räddare.
Om du vill och godkänner det kan jag leta rätt på dem allihop, även de raderade (tror jag), men av någon anledning tror jag inte att det skulle gynna din sak i denna debatt.
Tyvärr så tycker även jag att Rabalder går över gränserna och inte sällan är det han som har fel, då går han över till personangrepp och lögner, detta gillas inte och hör inte hemma på detta så trevliga forum!