0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Solenergi, vindkraft och elbilar passar väldigt bra ihop, elbilarna kan användas som ackumulatorer för lokal småskalig elproduktion, och som elbilsägare kan man då köra mer eller mindre gratis när solen skiner eller vinden blåser.Man kan t.o.m tänka sig att man kan ta ut el från bilens batterier till husets energibehov, eller tvärt om, snbbladda bilen från husets batteristation som ackumulerat energi medans bilen varit borta från den lokala gridet.Visst kommer det att krävas investeringar, men inte mer för de enskilda hushållen än vad en värmepumpsanläggning av lite bättre snitt kostar.Möjligheterna med förnyelsebar energi är oöändliga, och lösningar finns, men ingen har satsat på dem fullt ut hittils, nu får vi hoppas att forskarna får bra tillgång till ekonomiska medel för att ta alla olika projekt fram till kommersiellt gångbara storskaliga lösningar.Bara synd att Sverige hamnar totalt på efterkälken.Vi får väl börja göra grillkol av våra skogstillgångar framöver, och sälja till de som fortfarande orkar grilla med kol, om det ens blir tillåtet framöver...Mer avancerade projekt verkar det inte finnas kapital till i detta land...
Tyskarna satsar enligt det dokument som samtliga politiska partier blev överens om: "WGebäudesanierungsprogramm mit einem Programmvolumen von 1,5 Mrd. € p.a. ausstatten. "http://www.cdu.de/doc/pdfc/110529-Koalitionsausschuss-Energie.pdfTill att börja med. Det kommer naturligtvis att garantera nya tekniska lösningar i mängd som man dessutom kommer att kunna sälja till andra länder och lägger därmed grunden för en exportexpansion av gigantantiska mått och sverige kan kanske slå sig på export av grillkol ett tag..
Du tänkte inte tanken att dom använder detta kapital till att ställa om att ta fram och tillverka produkter som uppfyller målet i dokumentet att ställa om tysk industri till att producera produkter som i sin tur kan producera på sikt hållbar energi..som de tyska politikerna avser förstås.Dummknoppf!
tyskarna gör ju så klart vad dom vill. förhoppningsvis går det bra. Dock är det synd att det sker på detta sätt. Att vända kappen på 6 månader bara för att en jordbävning sker i japan. Då har man ingen politisk stabilitet och det är svårt för folk att lita på beslutet, som ännu inte är taget. Jag tror som sagt att detta inte hade kommit upp på tapeten i fall inte krisen i EU hade stått och bankat på dörren. I kombination då med en hetsk pöbel vars politikerförakt, på grund av ekonomisk kris, gör att dom inte känner sig manade att lyssna och därmed kan utnyttja hävstången i ett kraschat kärnkraftverk i japan. Oavsett varför olyckan sker. Hade olyckan skett av en annan anledning. Som inte byggde på en naturkatastrof hade det varit mycket mer naturligt att ta denna typ av beslut. Jag tror detta dock är ett exempel på en typ av överenskommelse där politikerna skjuter tillbaks problemet på konsumenten. Man tänker. Ok då. Skit i att lyssna på vad vi säger. Vi lägger ner kärnkraften så får ni ta smällen i form av ökade elkostnader. Men i stället bakar man så klart in det i fina ord som det tyvärr troligen inte ligger mycket bakom. Hot om döda planeter och problemen med co2 har lett till stora förändringar. Men inte så stora som man skulle kunna tro. Lika lite kommer hotet om nedlagda kärnkraftverk leda till någon större förändring annat än att man till viss del piskar på färdigställande av mer eller mindre redan planerade satsningar på fosila och förnyelsebara energikällor. populistiskt, lokalpolitiskt och oansvarigt och ett spel för kulisserna är vad det är
Citat från: David Rinnan skrivet 01 juni 2011, 12:39:01tyskarna gör ju så klart vad dom vill. förhoppningsvis går det bra. Dock är det synd att det sker på detta sätt. Att vända kappen på 6 månader bara för att en jordbävning sker i japan. Då har man ingen politisk stabilitet och det är svårt för folk att lita på beslutet, som ännu inte är taget. Jag tror som sagt att detta inte hade kommit upp på tapeten i fall inte krisen i EU hade stått och bankat på dörren. I kombination då med en hetsk pöbel vars politikerförakt, på grund av ekonomisk kris, gör att dom inte känner sig manade att lyssna och därmed kan utnyttja hävstången i ett kraschat kärnkraftverk i japan. Oavsett varför olyckan sker. Hade olyckan skett av en annan anledning. Som inte byggde på en naturkatastrof hade det varit mycket mer naturligt att ta denna typ av beslut. Jag tror detta dock är ett exempel på en typ av överenskommelse där politikerna skjuter tillbaks problemet på konsumenten. Man tänker. Ok då. Skit i att lyssna på vad vi säger. Vi lägger ner kärnkraften så får ni ta smällen i form av ökade elkostnader. Men i stället bakar man så klart in det i fina ord som det tyvärr troligen inte ligger mycket bakom. Hot om döda planeter och problemen med co2 har lett till stora förändringar. Men inte så stora som man skulle kunna tro. Lika lite kommer hotet om nedlagda kärnkraftverk leda till någon större förändring annat än att man till viss del piskar på färdigställande av mer eller mindre redan planerade satsningar på fosila och förnyelsebara energikällor. populistiskt, lokalpolitiskt och oansvarigt och ett spel för kulisserna är vad det är Jag tror tvärtom.. Det vi nu ser är en historisk förändring där politikerna för första gången och på allvar, pressade av en många ggr påläst och bildad folkopinion i respektive länder, kommer att ställa krav på att all produktion sker på ett på sikt hållbart sätt.Som vi har hållit på nu ett tag i den industrialiserade världen går ju inte inser fler och fler. Klimatförändringar var och är en tydlig väckarklocka.Hela idén om att bygga upp samhällen på ökad tillväxt, fortare, mera och snabbare håller inte heller. Råvarubristen hotar bakom hörnet och det globala klimatet hotas av "en härdsmälta".. Receptet(fortare, snabbare, mer) fungerar i en ekonomisk vinstmodell för att öka vinster och produktion och ökande välstånd för enskilda, utvalda nationer men inte för vårt globala samhälle i stort.
Första officiella rapporten angående kärnkraftskatastrofen publicerades idag av NISA(Japans kärnkraftsmyndighet)Operatörerna på de olika kärnkraftsverken i Fukushima måste ha genomlidit ett rent helvete, dessutom i kolmörker och utan fungerande kontrollutrustning:" The operators were faced with a catastrophic, unprecedented emergency scenario with no power, reactor control or instrumentation, and in addition to this, severely affected communications systems both within and external to the site. They had to work in darkness with almost no instrumentation and control systems to secure the safety of six reactors, six associated fuel pools, a common fuel pool, and dry cask storage facilities. With no means to control or cool the reactor units, the three reactor units at TEPCO’s Fukushima Dai-ichi that were operational up to the time of the earthquake quickly heated up due to usual reactor decay heating. Despite the brave and sometimes novel attempts of the operational staff to restore control and cool the reactors and spent fuel, severe damage of the fuel and a series of explosions occurred. These explosions caused further destruction at the site, making the scene faced by the operators even more demanding and dangerous. Moreover, radiological contamination spread into the environment. These events are provisionally determined to be of the highest rating on the International Nuclear Event Scal"http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110601-1.pdf
Rabalder. det beror väl helt på hur man väljer att definiera välfärd. Är det nuvarande sättet med ökat materiell välfärd baserad på masskonsumtion så finns det oändligt antal modeller, teorier och bevis för att detta skulle vara omöjligt. Välfärd definierad på annat sätt kan aldeles säkert öka. min välfärd skulle öka om vattnet i år var renare och jag slapp bilbullret från vägen. jag skulle också ha en bättre välfärd om jag visste att klimatet var stabilt och inga kärnkraftsolyckor hotade mig. sen skulle det vra ganska skönt att veta att man kan klara sig skapligt som pensionär. Om jag uppnådde allt detta skulle jag tänka mig att byta detta mot halverad lön.Just nu försöker jag vara optimist och tänka att tyskarnas stora satsningar på alternativa energikällor kommer att få igång en grönare tillväxt. Om 30 år kanske vi skrattar åt oss själva som inte insåg vad dessa satsningar skulle leda till.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 01 juni 2011, 16:20:21Första officiella rapporten angående kärnkraftskatastrofen publicerades idag av NISA(Japans kärnkraftsmyndighet)Operatörerna på de olika kärnkraftsverken i Fukushima måste ha genomlidit ett rent helvete, dessutom i kolmörker och utan fungerande kontrollutrustning:" The operators were faced with a catastrophic, unprecedented emergency scenario with no power, reactor control or instrumentation, and in addition to this, severely affected communications systems both within and external to the site. They had to work in darkness with almost no instrumentation and control systems to secure the safety of six reactors, six associated fuel pools, a common fuel pool, and dry cask storage facilities. With no means to control or cool the reactor units, the three reactor units at TEPCO’s Fukushima Dai-ichi that were operational up to the time of the earthquake quickly heated up due to usual reactor decay heating. Despite the brave and sometimes novel attempts of the operational staff to restore control and cool the reactors and spent fuel, severe damage of the fuel and a series of explosions occurred. These explosions caused further destruction at the site, making the scene faced by the operators even more demanding and dangerous. Moreover, radiological contamination spread into the environment. These events are provisionally determined to be of the highest rating on the International Nuclear Event Scal"http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110601-1.pdfDessa hjältars belöning blir nog tyvärr att flera av dom kommer att då i olika cancerformer allteftersom.Strålskador är lite lömska på det sättet. Få eller inga dör direkt då de utsätts för strålningen. Det brukar ta några år. Tjernobylkatastrofen bland flera andra kärnkraftskatastrofer har lärt oss det.