0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: rabalder skrivet 25 april 2011, 18:48:36Efterkalkyler på vindkraften brukar bli rätt tråkig då man ofta räknar med en nyttjandegrad på 30% medans den sällan blir mer än 26-27%.Kommer man verkligen upp till så höga siffror? Jag har sett siffror på 23 % i Danmark och 16 % i Tyskland för några år sedan. Nu behöver inte siffran för Tyskland vara representativ. Bidrag gör att man bör investeringar som inte borde göras. En kostnad för vindkraften man sällan ser är kostnaden för den produktionskapacitet som behövs när det inte blåser. Den brukar bara dyka upp i utredningar gällande vindkraft i större skala, aldrig för ett enskilt vindkraftverk.
Efterkalkyler på vindkraften brukar bli rätt tråkig då man ofta räknar med en nyttjandegrad på 30% medans den sällan blir mer än 26-27%.
Sedan skulle jag vilja ha underlag till siffror som säger att sveriges effektbehov bara till 20% hanteras av kärnkraft.
Citat från: David Rinnan skrivet 25 april 2011, 22:19:04Sedan skulle jag vilja ha underlag till siffror som säger att sveriges effektbehov bara till 20% hanteras av kärnkraft. Kärnkraft står för ungefär hälften av Sveriges elproduktion - och drygt 20 procent av den samlade nordiska elproduktionen.I Norden skrev jag i ett tidigare inlägg. Här är källan till dom 20 % kärnkraft i Norden.http://www.fortum.com/gallery/energisamhallet_081102_slutgiltig.swfSvensk kärnkraft producerade under 2010 ungefär 55 TWh vilket var 10 % mer än 2009Vattenkraften producerade 66,2 TWh vilket är något mer föregående år.Det står alltid att kärnkraftverken levererar ungefär lika mycket el som våra vattenkraftverk.
Citat från: T-bird skrivet 25 april 2011, 22:56:14Citat från: David Rinnan skrivet 25 april 2011, 22:19:04Sedan skulle jag vilja ha underlag till siffror som säger att sveriges effektbehov bara till 20% hanteras av kärnkraft. Kärnkraft står för ungefär hälften av Sveriges elproduktion - och drygt 20 procent av den samlade nordiska elproduktionen.I Norden skrev jag i ett tidigare inlägg. Här är källan till dom 20 % kärnkraft i Norden.http://www.fortum.com/gallery/energisamhallet_081102_slutgiltig.swfSvensk kärnkraft producerade under 2010 ungefär 55 TWh vilket var 10 % mer än 2009Vattenkraften producerade 66,2 TWh vilket är något mer föregående år.Det står alltid att kärnkraftverken levererar ungefär lika mycket el som våra vattenkraftverk. Jaha ja, det var ju en marginell skilnad, bara 11,2 TWh. Varför bygger man inte kärnkaftverken nere i urberget? Då behöver man inte frakta avfallet och skulle något hända är det ju bara att täppa till hålet.
Varför bygger man inte kärnkaftverken nere i urberget? Då behöver man inte frakta avfallet och skulle något hända är det ju bara att täppa till hålet.