0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallå på dig en fråga till dig har du kollat alla rör och filter till pumpen för det later mysko med dina värden. Min pump är ställd på 20/20 för värme och vatten prioritering. Men har höjt tempen på vatten till 51 – 47 för att gå in med kompressorn. Jag har set i mina loggningar att den går från som lägst 12hz upp till 105hz den senaste veckan. Men om den står still och så skall börja värma vatten startar den på 35hz för att sedan öka på. Vårt hus är ju ett två plans med 90,5 per plan vi har 7st Fresh-90 ventiler per plan. Sen sitter det 5st från luft don per plan som går till pumpen. Vi har inte upplevt att det drar kalt under vinter hos oss. ºCNär vi skulle bygga så hade vi hus firma till att räkna vårt hus med olika lösningar. Och mellan en F750 och F1245 så var det bara 1150w per år som vi skulle tjäna om vi bytte upp oss till bergvärme. Så innan pumpen säger hej då ta dit en bra installatör för de är få kolla filter och kanaler. Begär nya uträckningar från hus firman med andra lösningar typ F1245, CE50. Bygger ni mot reglerna 2010 eller startade du under 2009 för då slipper du ju BBR kravet. Sen så klart kolla pumpen så den ger bra värden och inte läcker. Vad är temperatur skillnaden mellan vånings plan då du tyckte det var kalt uppe. För att köra både golvvärme och radiator krets på kurva 4 men det kanske går. När det blir för varmt på dagen är det på båda planen eller ett plan? För här i Göteborg nu när det är kalt på kvällen och natten -2 men varmt på dagen + 10 så har pumpen gått riktigt bra med att köra på aktiverade givare som sagt. Så har jag ju nu i dag två värme system 1 & 2 med varsin BT50 givare som pumpen använder sig av. Sen har jag också yttergivaren så klart monterad till pumpen.För slag om du inte redan gjort det sätt in ett usb-minne kör loggning med 30sek och för sedan över allt i Excel så du kan kolla vad pumpen gör.Lycka till
Citat från: V70tdi skrivet 29 mars 2011, 18:46:44Citat från: Apan skrivet 29 mars 2011, 17:18:45Ändrade driftprio till 30min för värme och 20min för VV, öppnade tilluftsvent för fullt på 2 ventiler på nedre plan, de andra stog kvar på minsta, fläkten på 55%.Inatt/Imorse var det -12, kollar på energimätararen, 5kw/h..! Från kl 2 på natten till kl 10..!Alla andra förbrukare är av..men visst nån liten Watt till kyl och frys och nån standby. Och 18.5 gr inne imorse, och inget VV har förbrukats..Måste ju vara bättre att köra huset med endast elpatron och stänga av vent? När huset stog tomt med endast elpanna på golvvärmen så gick det 3-4kw i -20-25gr..!Fick ej tag i VVS firman idag, pumpen skall flytta ifrån oss...Du måste ju ventilera i vilket fall som och då låta det gå ut via flvp är ju inte dumt men du kan ju behovs styra frånluften lite så frånluftsfläkten bara går på normalvent när kompressorn arbetar och sen köra på min ventilation under övrig tid.Kör så på våran 360P och det fungerar bra med hjälp av ett relä och ide från en annan forum medlem här ThumbsupKomplettera sen med valfri källa som täcker upp för elpatronbehovetInga relähack i en F750!Den har EC-fläkt och kräver en mera avancerad lösning på fläkte.
Citat från: Apan skrivet 29 mars 2011, 17:18:45Ändrade driftprio till 30min för värme och 20min för VV, öppnade tilluftsvent för fullt på 2 ventiler på nedre plan, de andra stog kvar på minsta, fläkten på 55%.Inatt/Imorse var det -12, kollar på energimätararen, 5kw/h..! Från kl 2 på natten till kl 10..!Alla andra förbrukare är av..men visst nån liten Watt till kyl och frys och nån standby. Och 18.5 gr inne imorse, och inget VV har förbrukats..Måste ju vara bättre att köra huset med endast elpatron och stänga av vent? När huset stog tomt med endast elpanna på golvvärmen så gick det 3-4kw i -20-25gr..!Fick ej tag i VVS firman idag, pumpen skall flytta ifrån oss...Du måste ju ventilera i vilket fall som och då låta det gå ut via flvp är ju inte dumt men du kan ju behovs styra frånluften lite så frånluftsfläkten bara går på normalvent när kompressorn arbetar och sen köra på min ventilation under övrig tid.Kör så på våran 360P och det fungerar bra med hjälp av ett relä och ide från en annan forum medlem här ThumbsupKomplettera sen med valfri källa som täcker upp för elpatronbehovet
Ändrade driftprio till 30min för värme och 20min för VV, öppnade tilluftsvent för fullt på 2 ventiler på nedre plan, de andra stog kvar på minsta, fläkten på 55%.Inatt/Imorse var det -12, kollar på energimätararen, 5kw/h..! Från kl 2 på natten till kl 10..!Alla andra förbrukare är av..men visst nån liten Watt till kyl och frys och nån standby. Och 18.5 gr inne imorse, och inget VV har förbrukats..Måste ju vara bättre att köra huset med endast elpatron och stänga av vent? När huset stog tomt med endast elpanna på golvvärmen så gick det 3-4kw i -20-25gr..!Fick ej tag i VVS firman idag, pumpen skall flytta ifrån oss...
Nej missade en, 5 st frånluftventiler är det, ska nog se om jag kan installera rumsgivaren, om pumpen blir kvar..Tack för alla som deltagit i denna tråd./Andreas.