0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Apan skrivet 28 mars 2011, 17:03:26Strävar att få -1500kwh, tänkte koppla ångturbin på Niben och börja producera..Låter som otroliga siffror med 1500kwh/månad dessa kalla vinetermånader, då borde du eldat mycket mer än" småeldat", fördelen att ni har kaminer..Självklart är detta en standardlösning, vi tänkte Inte lägga ut 100' för att borra..men håller med om detta är långtifrån optimalt, bergvärme syns ej, klar fördel.Luft/vatten och luft/luft ser inte bra ut på ett nytt hus.Hustillverkaren har inte mycket att säga, för ev återköp så tala med VVS firman..Få höra då, sista försöket, öppna alla ventiler för fullt??? Driftpriotering 20/20 eller 100/100? Med större förbrukning VV kortare tider? Så den hinner tillverka VV? Vi har ställt på 100/20...En borra till ett så nytt hus som du har kan väl inte kosta mer än 40000 kr så några 100000 kr handlar det inte om sen så tror jag en 1245a är billigare än en 750 även med flm så tror jag priset ligger ganska lika. Om du ska komplettera din nuvarande lösning med nånting så blir det garanterat dyrare eller sämre än om du hade borrat från början.
Strävar att få -1500kwh, tänkte koppla ångturbin på Niben och börja producera..Låter som otroliga siffror med 1500kwh/månad dessa kalla vinetermånader, då borde du eldat mycket mer än" småeldat", fördelen att ni har kaminer..Självklart är detta en standardlösning, vi tänkte Inte lägga ut 100' för att borra..men håller med om detta är långtifrån optimalt, bergvärme syns ej, klar fördel.Luft/vatten och luft/luft ser inte bra ut på ett nytt hus.Hustillverkaren har inte mycket att säga, för ev återköp så tala med VVS firman..Få höra då, sista försöket, öppna alla ventiler för fullt??? Driftpriotering 20/20 eller 100/100? Med större förbrukning VV kortare tider? Så den hinner tillverka VV? Vi har ställt på 100/20...
Installationen ingick i huset som standardlösning..Hustillverkaren har köpt all VVS av NVS i Umeå..Ni som vet, vad kostar bergvärmepumpen? Vad tillkommer mer..? Hur löser jag vent..? Kanalfläkt med motorstyrning? Detta beslut skulle jag tagit tag i innan, heeelt klart, men har tvekat länge och mer och mer..men får se vad som händer och kostnad mm, men börja borra kändes stort..
Få höra då, sista försöket, öppna alla ventiler för fullt??? Driftpriotering 20/20 eller 100/100? Med större förbrukning VV kortare tider? Så den hinner tillverka VV? Vi har ställt på 100/20...
grovt räknat 120-140k efter rot, inkl allt så att säga. det får man många pax fläktar och llvp för
De bygger 20-25 hus åt Skidstahus denna vår, och många väljer denna 750, men blir väl några timmar att "mekka" lös pumpen och frakta bort den med, annars blir det VVB på Biltema under sommaren.Har inte pratat med VVS firman om återköpet eller lösning, än.Hur kan en ventfläkt vara så dyr som 13500:-? eller hur ser denna "lösning" ut?Nej precis inget ROT i nytt hus..Har ställt drifrpriotering på värme 100min och VV 20min, VV räcker..
Ändrade driftprio till 30min för värme och 20min för VV, öppnade tilluftsvent för fullt på 2 ventiler på nedre plan, de andra stog kvar på minsta, fläkten på 55%.Inatt/Imorse var det -12, kollar på energimätararen, 5kw/h..! Från kl 2 på natten till kl 10..!Alla andra förbrukare är av..men visst nån liten Watt till kyl och frys och nån standby. Och 18.5 gr inne imorse, och inget VV har förbrukats..Måste ju vara bättre att köra huset med endast elpatron och stänga av vent? När huset stog tomt med endast elpanna på golvvärmen så gick det 3-4kw i -20-25gr..!Fick ej tag i VVS firman idag, pumpen skall flytta ifrån oss...
Citat från: Apan skrivet 29 mars 2011, 17:18:45Ändrade driftprio till 30min för värme och 20min för VV, öppnade tilluftsvent för fullt på 2 ventiler på nedre plan, de andra stog kvar på minsta, fläkten på 55%.Inatt/Imorse var det -12, kollar på energimätararen, 5kw/h..! Från kl 2 på natten till kl 10..!Alla andra förbrukare är av..men visst nån liten Watt till kyl och frys och nån standby. Och 18.5 gr inne imorse, och inget VV har förbrukats..Måste ju vara bättre att köra huset med endast elpatron och stänga av vent? När huset stog tomt med endast elpanna på golvvärmen så gick det 3-4kw i -20-25gr..!Fick ej tag i VVS firman idag, pumpen skall flytta ifrån oss...Du måste ju ventilera i vilket fall som och då låta det gå ut via flvp är ju inte dumt men du kan ju behovs styra frånluften lite så frånluftsfläkten bara går på normalvent när kompressorn arbetar och sen köra på min ventilation under övrig tid.Kör så på våran 360P och det fungerar bra med hjälp av ett relä och ide från en annan forum medlem här ThumbsupKomplettera sen med valfri källa som täcker upp för elpatronbehovet