0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och vad f-n är karma?Började på -2 och nu har jag -3.Utan att ha skrivit något speciellt!Med den här takten kommer jag vara borta från forumet före December
Jag vill inte trampa på dig och ditt jobb.Jag har full förståelse för dig.Jag försöker bara som bilägare att förstå.
Jag är numera övertygad om att de "etablerade handlarna" är de största skurkana! Berättade ju någonstans om svågerns Volvoköp i linköpng. Inte nog med att de inte hade servat bilen som utlovat när vi skulle hämta den, de plockade fram insynsskyddet till kofferten efter påpekande (nypris ca 2500kr) acpumpen skar ihop efter 4,5 mil.. detta är åtgärdat numera. Det vi kan se i kofferten är att det finns tydliga avtryck efter en typ matta i kofferten, är övertygad om att den har de också plockat bort, som insynsskyddet vid inbytet! Sen kommer det minsann fram vid påpekanden av kunden. Jäävligt dåligt av etablerade stora firmor att göra så!
jag ger dig pluspoäng för du har helt rätt ang den tekniska utvecklingen i fordonsbranchen, detta kan bara gå åt hevete känns det som, men jag bryr mig inte, jag kör 90-talare och kommer fortsätta med det, finns många sköna bilar från det årtiondet
Nej där har du fel men samtidigt rätt.EU derektivet säger att alla verkstäder har rätt att stämpla en service bok men uppfyller du inte tillverkarens (tex. Volvos) krav på utrustning, utbildning,lokaler osv. så blir du inte auktoriserad för den tillverkaren (tex. Volvo) trots att du kan skruva med bilen.Kom också ihåg följandeEn garanti är alltid frivillig från säljaren och säljaren kan ställa villkor för att garantin skall kunna åberopas.http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/Som exempel kan jag lägga in ett utdrag ur mtt "Garantibevis"Så om jag under garantitiden lämnat min bil till Mekonomen så hade jag förvisso fått en fin stämpel i boken som talat om att jag servat bilen men jag hade samtidigt gått miste om vidare garanti (ev. på den del det gäller kan bli dyrt om man får motor ras) eftersom jag frångått de villkor som stipulerats i garantibeviset.Kan tänka mig att så gott som samtliga "märkes" återförsäljare har någorlunda samma skrivning i sina garantibevis.Om jag inte vill gå till "Volvo Bil" så kan jag välja Bilia eller Mecanum istället.
Och förresten...När jag fick ut nya bilen så pressade jag ur den 150km/h på 3-växeln (den hade bara rullat 2km) för att jag visste att om något går sönder så får jag en ny bil
Vart i texten står det vart du ska serva bilen? Det står väl bara vart du ska gå om du har garantianspråk? Så länge verkstaden som utför servicen lever upp till volvos krav så är du ju safe, vad gäller vart du gör din service.
Nej det står inte rakt ut var man skall serva bilen men om man har garanti så åker man inte till en verkstad för att serva(tex. Mekonomen) och sedan till en auktoriserad verkstad för att åtgärda garanti ärendena eller hur?Man tar allt på en gång och då gör man det på det auktoriserade verkstaden för att slippa problem.Om man nyttjar en auktoriserad verkstad så är det inga problem men om man serva hos en icke auktoriserad verkstad (tex. Mekonomen som har rätt att stämpla din service bok) så kan du inte sedan gå till Volvo med garantianspråk om något blir fel.Däremot kan du gå till den icke auktoriserade verkstaden och försöka kräva din rätt vilket kan bli svårt då många/de flesta inte är anslutna till branchorganisationen MRF och således fullkomligt kan skita i vad MRF och ARN säger.Sen kan du ha rätt i sak och rätt i ARN men verkstan bara skrattar och säger "tråkigt att din bil gick sönder"Auktoriserade verkstäder är mig veterligen alltid anslutna till MRF och följer alltid de råd ARN ger.
Kula att se att diskussionen har fortsatt utan mig. Jag är numera ägare till en V70 T4F -12 och saknar min gamla 2,5FT. Motorn på 1,6l gör förvisso av med mindre bränsle men den är ryckig, har ett konstigt vinande/villande missljud på vissa varvtal och är riktigt slö trots 180Hk.Det som är bra med bilen är teknikpaketet med stor skärm fram, keyless car, city safty (bromar automatiskt om framförvarande bromsar), elbaklucka ( Thumbsup) och sist men inte minst STEREON! Grymt bra att kunna streama Spotify från telefonen trådlöst. Sedan är det grymt bra att man kan ha 2 telefoner igång samtidigt. Man lyssnar på musik från den ena men tex ringer från den andra. Oerhört bra!!Frågan till dennisson är då: Är motorn ryckig i sig eller är det bara min som är det? Känner du igen beskrivningen av det visslande missljudet?/Raptor
Helt rätt!Nya eller renoverade (kolvringar) motorer skall köras in hårt om de skall bli bra.Nu är väl alla motorer redan inkörda i bänk, så det gör nog ingen skillnad, men om man borrar en motor och monterar nya kolvringar skall man absolut inte fisåka i början, då kommer ringarna aldrig att täta ordentligt.
Jag har även svårt att tro att du blivit debiterad nästan 3000kr för ett oljebyte. Det måste ha varit en service där dom följde ett protokoll och gjorde kontroller och justeringar, kanske uppdatera mjukvara etc etc. Alltså saker som inte nödvändigtvis innebär materialkostnader men som innebär arbetskostnader.
Intressant tanke.Vi fick en bunt Saab 9-5 2.3t BioPower till mitt jobb. De flesta fick gå stenhårt från dag ett, speciellt den första bilen som dök upp, den fick gå fem dygn i sträck. Min bil däremot, den körde jag in försiktigt efter de instruktioner som finns i manualen. Trehundra mil tror jag det var..?Facit:De andra - icke inkörda - bilarna hade under sin livslängd mycket bättre tryck i spisen än min, de var märkbart piggare, och lät lite "hårdare" i gången. Min däremot har rullat 15000 mil mer än de andra och drar fortfarande ingen olja. De andra började dricka olja redan före 30000 mil, min har gått 47'.
Tjenare! Och grattis till nya bilen Thumbsup Jag ska på utbildning på denna motorn i början på oktober och vet inte så hemskt mycket om den ännu, den har inte funnits speciellt länge (någon månad?) och än har jag inte hört några problem med den..? Denna motorn har liksom den 1 år äldre 1,6an (bensin) direkt bränsleinsprutning med b.l.a en högtryckspump. Uppbyggnaden påminner om en modern commonrail-diesel. I.o.m att en bensin/flexi motor går tystare än en dieselmotor så hörs på dessa motorer själva högtryckspumpen mycket tydligare. (än på jämförelsevis en commonrail-diesel) På tomgång kan man med huven öppen nästan tro att det är en diesel av ljudet att döma) Detta är ett arbetsljud som dessa motorer har och ska ha. Det kan vara så att det är högtryckspumpen du hör vid vissa varvtal, men självklart så är det omöjligt att kunna ställa en diagnos här på forumet utan att verkens sett eller hört problemen. Det kan vara så att det är normalt? Det kan också vara så att det är ett fel. Som sagt så är motorn väldigt ny och jag har inte ens provkört någon ännu :-[ Med det sagt så gäller även liknande svar på nästa fråga att jag vet inte om de är ryckigare än normalt.. har ju inte testat någon än. Ryckigheten (om den är onormal) kan kanske vara ett problem med mjukvara(?). Det kan också vara så att den är lite småryckig och skall vara det. (dock föga troligt) Men som sagt, jag återkommer när det finns lite mer kött att gnaga på Hur upplever du ryckningarna? När kommer de? Vid flykörning? Vilken hastighet/varvtal? Vid takeoff? Under acceleration? Har du manuell eller automat?Bensinmotorn på 1,6 liter och 180hk tycker jag går riktigt bra, bra mycket skojigare än en std 2.5FT?? Men det är väl en smaksak kanske.. 1,6 150HK (V60) går även den riktigt bra för sin lilla volym. Det kanske är fel på din i allafall eftersom du tycker den är slö mot 2,5FT. Den BÖR inte upplevas så, men o andra sidan har jag ju som sagt inte testat "nya 1,6" med etanol ännu.