0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan till dennisson är då: Är motorn ryckig i sig eller är det bara min som är det? Känner du igen beskrivningen av det visslande missljudet?/Raptor
Det är rent jävla ocker för att verkstäder har hittat en marknad som datorer befann sig i för 15år sedan.Det jävligaste är att har du en bil med garanti gör du bäst i att följa vad de säger
Knappast verkstädernas fel.. eller missförstår jag dig? Rätta mig isf Har man garanti på en bil, tv, grävmaskin, gräsklippare, värmepump eller vad som helst så följer väl alltid vissa krav angående skötsel för att den skall gälla? Eller missförstår jag dig fortfarande?En bil skall väl servas likaväl nu som för 15 år sedan? Förr hade du 1-2 års garanti, idag är det 2, 3, 5, 7 år och alltid 3 års reklamationsrätt enl konsumentköplagen. Som kund är man tryggare nu än förut. Det är min syn på det..
DEt är lag på att garantin gäller var man än servar bilen.Men när t.ex Mekonomen säger att "vi klarar inte din elektronik" så är den lagen verkningslös.Nästa steg blir att EU beslutar att biltillverkarna måste ge verkstäderna samma förutsättningar.
Och vad f-n är karma?Började på -2 och nu har jag -3.Utan att ha skrivit något speciellt!Med den här takten kommer jag vara borta från forumet före December
DEt är lag på att garantin gäller var man än servar bilen.
Säljföretaget åtar sig att kostnadsfritt avhjälpa fel i bilen som företaget vid leveransen och/eller uppkommit inom garantitiden.Text bla bla bla och utfullnad sedan lite längre ner står det........normalt två veckor från det att köparen underättar någon av verkstäderna hos Volvo Bil i Göteborg eller auktoriserad Volvoåterförsäljare om felet.Mer text blablabla.Vid Garantianspråk ska köpare som bor eller arbetar i Göteborgsområdet vända sig till någon av verkstäderna hos Volvo Bil i Göteborg AB, i annat fall till någon auktoriserad Volvoåterförsäljare som i sin tur tar kontakt med garantiansvarig hos Volvo Bil i Göteborg AB.
Nej där har du fel men samtidigt rätt.EU derektivet säger att alla verkstäder har rätt att stämpla en service bok men uppfyller du inte tillverkarens (tex. Volvos) krav på utrustning, utbildning,lokaler osv. så blir du inte auktoriserad för den tillverkaren (tex. Volvo) trots att du kan skruva med bilen.Kom också ihåg följandeEn garanti är alltid frivillig från säljaren och säljaren kan ställa villkor för att garantin skall kunna åberopas.http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/Som exempel kan jag lägga in ett utdrag ur mtt "Garantibevis"Så om jag under garantitiden lämnat min bil till Mekonomen så hade jag förvisso fått en fin stämpel i boken som talat om att jag servat bilen men jag hade samtidigt gått miste om vidare garanti (ev. på den del det gäller kan bli dyrt om man får motor ras) eftersom jag frångått de villkor som stipulerats i garantibeviset.Kan tänka mig att så gott som samtliga "märkes" återförsäljare har någorlunda samma skrivning i sina garantibevis.Om jag inte vill gå till "Volvo Bil" så kan jag välja Bilia eller Mecanum istället.
Jag har en GM-bil men inte en Opel och jag servar den på en GM-verkstad men fortfarande till ett hutlöst pris.Byte av olja och oljefilter, 2700kr.Vad kan oljan kosta? 400kr? Oljefilter? 225kr?Resten är arbetskostnad.Och jag kan inte göra det själv fast jag har bilracing som hobby för att bilen har garanti.Tycker du det är rätt?