0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var väl ungefär den livslängden jag fick höra när jag köpte min luftvärmepump Joel, och anledningen till att jag gjorde den investeringen. Men att efter knappt 4 år vara tvungen, i mitt fall, byta ut ett lager (innerdelen tjuter så att jag nästan tror jag fått tinnitus, ser fram emot tystnaden som kommer på torsdag) tycker jag är lite väl tidigt. Så man kan då se det som att de äldre pumparna var av bättre kvalitet och kanske bättre installerade... ?
Fick höra i lördags av en person, som själv har luftvärmepump sedan 10-15 år, att hennes blivande installatör för luft/vattenpump, sagt att livslängden på luftvärmepump inte är mer än 5 år. Med en sådan investering som man ändå gör när man skaffar sig en luftvärmepump så borde man väl ändå förvänta sig längre livstid än så?! Vad säger ni som KAN?
Dock så har flera andra bolag, bland annat LG också drabbats av bland annat H16.En värmepumps livslängd av vad du gör den till, slarvigt rengjorda filter leder till attKompressorn sliter ut sig snabbare och förkortar din livslängd markant.Vill du ha maximal livslängd, då bör du rengöra filtrena ofta samt serva pumpen regelbundet
Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.-Efter 6-7 år så kan kompressorn vara utsliten och börjar låta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att åtgärda. Återvinning!-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.
Citat från: larryd skrivet 05 mars 2011, 00:29:38Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.-Efter 6-7 år så kan kompressorn vara utsliten och börjar låta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att åtgärda. Återvinning!-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.Panasonic DKE-modellerna är väl att ta till i extremfallet på kort livslängd, med tanke på de kända felen. Annars är 5 års livslängd verkligen i kortaste laget tror jag, 10 år skulle jag vilja säga. Byta lager i en innedel efter 4 år är ju ingen större åtgärd och inget man behöver tveka på att åtgärda, förhoppningsvis har man 5 års garanti/trygghetsförsäkring.
Citat från: ninjan skrivet 23 mars 2011, 09:54:02Citat från: larryd skrivet 05 mars 2011, 00:29:38Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.-Efter 6-7 år så kan kompressorn vara utsliten och börjar låta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att åtgärda. Återvinning!-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.Panasonic DKE-modellerna är väl att ta till i extremfallet på kort livslängd, med tanke på de kända felen. Annars är 5 års livslängd verkligen i kortaste laget tror jag, 10 år skulle jag vilja säga. Byta lager i en innedel efter 4 år är ju ingen större åtgärd och inget man behöver tveka på att åtgärda, förhoppningsvis har man 5 års garanti/trygghetsförsäkring.Hah...ett lagerbyte på en Panasonic kostar 2-3.000kr och måste göras inom 2-4 år. Vad tror du att man får från försäkringsbolaget efter 4 års avskrivning??Tyvärr är det nog Återvinningen som gäller i de flesta fall.Dåliga lager finns tyvärr på de flesta nya Panasonicmodeller.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41041.0