Författare Ämne: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?  (läst 5852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« skrivet: 23 mars 2011, 09:00:55 »
Hejsan, nu var det min tur...
Min Panasonic E9hke har börjar surra lite väl högt, så det är väl bara att krypa till korset och byta lager.

maskinen är strax över 2 år så någon garanti finns ej, det "lustiga" är ju dock att detta lagerproblem skulle vara åtgärdat på denna modellen, trodde det var keramiska, eller att någon annan åtgärd var utförd, dock verkar så inte vara fallet.

hur som haver, jag behöver ha tag i lager, och undrar om någon vet beteckningen på dessa? pratade med firman där jag köpte pumpen och dom ville ha ca 500kr för 2 lager. tyckte det låter lite mycket för sådana smålager, men har å andra sidan bara köpt "vanliga" lager förut, ej keramiska.

någon som vet vad dom kostar? enligt firman skulel SKF:s ligga på 2000kr för ett par och det låter lite väl mycket? är det FAG, eller KOYO, eller vart köper man lämpligast? och framförallt, vilken modell ska jag ha? samt om någon som köpt kan ge mig en fingervisning om pris. ligger det på 500kr/par så kan jag ju lika gärna köpa på firman där pumpen är köpt.

Men jag är av naturen snål, så kan jag köpa dem på Ebay för 100kr så gör jag hellre det.

mvh Henke

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2011, 09:50:24 »
Hej,

det finns några mycket kvalificerade trådar om detta. Sök på forumet.

Men kort och gott - lager finns i många kvaliteter och prisklasser. You get what you pay for.
 I Pana sitter Thailändska skit-lager som hÃ¥ller 2-3 Ã¥r. Vilka nya lager du sätter in avgör när du behöver byta nästa gÃ¥ng,  SKF's keramiklager hÃ¥ller en evighet, men det är overkill.

Det finns bra lager som håller länge till måttliga priser.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2011, 12:34:43 »
busgraab,

Kolla trÃ¥den under.....      Thumbsup  *roflmao*  *vinkar*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2011, 14:36:58 »
Samma lager som kidsen andvänder till skateboardhjulen, 2000kr för keramiska lät ruggigt dyrt, kolla upp med lokal handlare som säljer kullager etc etc

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2011, 15:09:38 »
tjo!

till mitt försvar så hade jag faktiskt letat runt en hel del, mirakulöst nog så hittade jag dock inte det jag sökte.

dock kommer jag med kontrollfråga: det är således 8x22x7 som är dimensionen?
Hos SKF heter lagret: skf 608 2RS1 ?

mvh Henke

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2011, 21:41:17 »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad busgraab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2011, 17:26:13 »
Hejsan.

Jag har nu pratat med min lokala lagerlevarantör som lagerför SKF.

SKF har dessa lager i std-utförande, dvs icke keramiska. dom kostar då 80kr/st.
dom har även en variant där inner och ytterring är std, men med keramiska kulor. dessa ligger på smått otroliga 723kr/st.

Detta får mig att fundera lite på mina möjligheter.

Lagrena som sitter i idag är kinalager, verkar vara oklart hurvida dom är keramiska eller ej.

Jag kan köpa SKF std, SKF keramiska eller noname keramiska.

Frågan är hurbra nonamekeramiska är. min magkänsla säger mig att SKF std för 80kr/st är bättre än noname keramiska för 40kr/st (inget illa ment Thomas S, men saker utan namn/känt namn har jag dålig erfarenhet av.

Vet jag att SKF std lager blir dåliga inom 2år, då skulle jag direkt köpa dom keramiska, men enligt en tråd jag läst här så är det endast motorer med frekvensomvanldare som egentligen behöver keramiska lager, dvs CE-modellerna. enligt detta resonemanget så skall jag inte behöva ha keramiska utan std SKF bör göra jobbet lika väl?

synpunkter på resonemanget mottages glatt.

mvh Henke

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte i E9HKE, vilka lager?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2011, 00:46:40 »
Hejsan.

Jag har nu pratat med min lokala lagerlevarantör som lagerför SKF.

SKF har dessa lager i std-utförande, dvs icke keramiska. dom kostar då 80kr/st.
dom har även en variant där inner och ytterring är std, men med keramiska kulor. dessa ligger på smått otroliga 723kr/st.

Detta får mig att fundera lite på mina möjligheter.

Lagrena som sitter i idag är kinalager, verkar vara oklart hurvida dom är keramiska eller ej.

Jag kan köpa SKF std, SKF keramiska eller noname keramiska.

Frågan är hurbra nonamekeramiska är. min magkänsla säger mig att SKF std för 80kr/st är bättre än noname keramiska för 40kr/st (inget illa ment Thomas S, men saker utan namn/känt namn har jag dålig erfarenhet av.

Vet jag att SKF std lager blir dåliga inom 2år, då skulle jag direkt köpa dom keramiska, men enligt en tråd jag läst här så är det endast motorer med frekvensomvanldare som egentligen behöver keramiska lager, dvs CE-modellerna. enligt detta resonemanget så skall jag inte behöva ha keramiska utan std SKF bör göra jobbet lika väl?

synpunkter på resonemanget mottages glatt.

mvh Henke

det är nog svårt att svara på om det ena lagret är bättre än det andra eftersom dom flesta lagerbytena gjorts dom senaste åren och nå´n direkt statestik finns inte att tillgå, men om man säger så här, dom flesta fläktmotorer du köper idag som har 608 lagret har zz tätning,dvs den sämsta varianten av tätning som ligger långt efter 2rs tätningen som är en gummitätning(zz är en plåttätning och hindrar större föremål som cyklar och stenbumlingar att ta sig in i lagret), ja så dålig tätning är det..=)

Om man då tar dessa tankar till livslängden och ser att fläktillverkarna sparar in på lagren, men att dessa fläktar änndå snurrar 6-8 år utan problem
så bör trippel lip tätningen 2rs hålla betydligt längre.
om man inte har en frekvens styrd fläkt så är ett vanligt skf ett bra val enligt mig..
noname biltema vet man inte förren om några år, när det visade sig om dom höll eller inte
men ceramic låter mer än ett vanligt stållager, man hör skillnaden rätt markant.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser