Finns lite olika modds, huvudsyftet är att se till att kondensvattnet inte stannar kvar runt förångaren och bildar en iskaka runt denna i nederkant och i hörnen, speciellt vid högra. (kompressorsidan)
Nedan beskrivning är egna observationer samt en hel del nyttig info från en annan forumräv i denna tråd. Detta har inte bekräftats av Daikin, men jag vet till 95% att det funkar då jag hann testa lite teorier innan förra vintern tog slut

Det som händer när isen ligger tajt mot rören/förångare är att tempvärden mm blir felaktiga vid avfrostning vilket gör att programvaran tror att det är kallt och bistert som s*tan, varvid skyddsfunktion träder in. (30/12 min syndromet). Systemet (lite enkelt förklarat) är uppbyggt så att en när en avfrostning skall ske så måste den uppnå en viss temperatur på bl.a förångaren m.m inom en viss tid för att programvaran skall tolka den som en lyckad defrost, om den inte uppnår rimliga värden inom maximalt 12min -Skyddsdrift.
När utetempen sedan stiger klarar den att frosta av tillräckligt mycket av den is som ligger runt rör och förångare att normal drift återinträder (i mitt fall runt -5°)
Min pump hade sin värmekabel instoppad BAKOM förångaren (alltså mellan uppviket på bottenplåten och förångaren.
Utedelen var installerad med normal lutning, dvs något lägre på vänstersidan samt något lägre baktill. (vattnet skall ju rinna mot bakstycket och ut genom hålet i tråget precis under förångaren. Problemet i mitt fall var att det inte låg ngn värmekabel där, den fanns ju bakom.. I.o.m detta frös hålet igen titt som tätt men det tinade dock upp ganska ofta av smältvatten, dock var då skadan redan skedd då hålet varit pluggat av is vid något tillfälle vilket gjort att isen låg tjock invid förångarens högra hörn. Som jag skrev innan så klarar inte normal avfrostning att smälta denna kärnis på egen hand. tbatba kan nog förklara detta mer ingående då han har programeringen lite mer klar för sig

Jag gjorde så att jag ökade lutningen mer, lossade förångaren och klammade fast värmekabeln UNDER förångaren samt drog tillbaka den lite så att den även ligger vid förångarens högra hörn. (där den borde ligga från fabrik?

) Jag borrade även några extra avrinningshål för säkerhetsskull.
Sedan som extra hängslen monterade jag en extra, svagare värmekabel (10w/meter) i tråget under fläkten. Detta kan kanske varit onödigt, men jag tyckte det var lika bra. För att kompensera extra energiförbrukning kopplade jag BÅDA värmeslingorna via ett extern termostat satt på +1°c med hysteres på ± 3 °C. Originalkablen slår annars till vid +5° och det tyckte jag var lite onödigt varmt.
ps! min är en 2009:a..
ps2! Idag, -7° - -4°, stundtals ordentligt snöfall, -> 2-3 timmars värmedrift mellan defrost som tar mellan 3-8min. Vid avfrostningstillfällena är förångaren helt täckt med frost. Befogade defrost m.a.o Thumbsup
Här är lite bilder på isen före modifikationerna samt några under arbetes gång