0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En ackumulatortank på 200 liter vatten gör ingen större nytta.
En ackumulatortank på 200 liter vatten gör ingen större nytta. Tegelväggarna i normal villa med 1,5 stens ytterväggar och 0,5 stens innerväggar väger typiskt 80 ton.Här kan vi tala om ackumulatorkapacitet. En verklig nytta av ackumulatortank har man bara vid luft-vattensystem. Om natten är som bekant utomhusluften oftast 10-15 grader kallare än på dagen. Genom att ha en stor ack. tank 700-1800 liter och en stor luft-vattenvärmepump 12-18kW. Går det att göra energivinster genom större COP på dagen, och med värmepumpen avstängd under natten.
Hej JanneHar varit inne lite på samma tanke att köra både vv-tillverkning (inbyggd beredare) och radiatorvattnet i samma tank. Men du skriver "När sen VV temp (tank temp) sjunker under 40 gr börjar VP ladda VV och går till 50 gr"Då kommer väl inte temperaturen ligga under 40 grader någonstans i acktanken?Min tanke var att svetsa in ett rör ungefär halvvägs lite under där vv-beredaren sitter och plocka ut till radiatorvatten och vid vv-tillverkning använda densamma som retur till värmepumpen.Kan du göra en enkel skiss hur du kopplat det? missförstår kanske dig heltMVH/ Stefan
FelMitt VP program och givare både VV och framl givare sitter i tanken så jag kör bäde VV+Värme flytande i tank efer behov styrda av VP programmet och dess kurva. Vid 35 gr framl så blir det 35 gr i tanken sen stoppar VP med rad värme och över går sen direkt till VV laddning till 55 grader.Test är igång och resultat kommer.....Elpatron är blockad till -600 gradmin. alltså ingen el tillskott blir det.
Jag vill hänga på ämnet och eventuellt få hänvisning till någon string där det hela tidigare diskuterats.Efter byte av VP från Ispinne till L/V har acktanken kopplats om. VP går in i toppen varifrån vattnet även går vidare till elementen medan returen från elementen (och vidare till vP) går via botten av tanken. Jag har noterat att tempen från VP till acktanken är ett par grader högre än tempen från acktanken till elementen. Shunt sitter på systemet efter acktanken. Som jag förstår det blir kondenseringen fast.Det känns som om systemet kunde göras mer effektivt. På sommaren är det bra att värma mot acktanken för varmvattnet (separat vv-beredare efter acktankens slinga) men på vintern borde hellre den kalla returen från huset gå direkt till VP och från VP direkt till elementen. Möjlighet till skiktning torde inte finnas i tanken, eftersom cirkpumpen till VP:n konstant håller vattnet i rörelse.Acktanken är på 500 l och huset gammalt med stora element och mycket vattenvolym i rören. Vem har goda förslag. Hur skall en styrning vara utformad?
Citat från: Stefan M skrivet 22 september 2005, 17:00:17Hej JanneHar varit inne lite på samma tanke att köra både vv-tillverkning (inbyggd beredare) och radiatorvattnet i samma tank. Men du skriver "När sen VV temp (tank temp) sjunker under 40 gr börjar VP ladda VV och går till 50 gr"Då kommer väl inte temperaturen ligga under 40 grader någonstans i acktanken?Min tanke var att svetsa in ett rör ungefär halvvägs lite under där vv-beredaren sitter och plocka ut till radiatorvatten och vid vv-tillverkning använda densamma som retur till värmepumpen.Kan du göra en enkel skiss hur du kopplat det? missförstår kanske dig heltMVH/ StefanDet jag utnyttjar är skiktning i tanken. Vid 40 gr givare 300 från topp nivå är botten 10 grader lägre. Retur till VP är då 30 grader. Retur vattnet från radiatorn går ner i botten och det betyder vid 25 grader rad systemet blir det kallt vatten som blandas med den kallare skiktningen. Detta går sen med ansl i botten ut till retur VP och betyder 10 gr diff VP med 35 framledning osv. Framledning ligger vid toppnivå i tanken.Till slut har tanken nått start VV nivå. men prioritering är rad syst värme så så länge VP vill köra värme höjs ej VV temp i tanken. sen har programmet gradmin överskott 100 gr min och start gradmin -100 gradmin. Detta gör en viss diff som förbättrar gång tid och start.Shunten öppnar med programmet efter angiven program kurva. Min Shunt nr 2 (golvvärme shunt) styrs av framledning inne i bostaden vid shunt grupp.Detta är att både ladda VV och rad i samma tank utan skiktvägg eller delning..
Elberedare går nu med höjning endast från 45-55 grader ( för att säkerhetsställa att alltid ha tillräckligt varmt VV). Med min förbr av VV 400l/dygn ger det mig ca 4kWh extra elförbrukning i med direkt el i beredaren