0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du till vänster om ytterdörren?
Nix, garderoben skulle nog inte inverka så mycket om den satt ovanför dörren, men om garderoben var borta så finns istället möjligheten att placera den på väggsnutten till vänster om ytterdörren. Luften har då möjlighet att passera fritt förbi väggbiten ut från badrummet på sin väg mot kök och vardagsrum.Men ska man ändå hålla på och riva så kanske det är lättare att plocka bort väggbiten mellan dörrarna in till kök och vardagsrum från hallen. Det blir då väldigt öppet mellan hall och dessa rum och skull förenkla en montering mitt emot trappen om man så vill.Värmen skulle isåfall ha lättare att sprida sig mellan rummen, oavsett om man eldar eller kör värmepump, man får också fördelen att pumpen får en öppnare planlösning vilket ger pumpen mer luftvolym att jobba med. Man brukar undvika att montera pumpar i små utrymmen, för att undvika att värmen byggs upp för snabbt i dessa, med resultatet att termostaten i pumpen slår ifrån, man får då inte ut så mycket effekt från pumpen./ Lyckan
Den lilla väggbiten kan vi nog ta för givet som bärande del, så han bör nog inte ta motorsågen på den utan att göra några större förstärkingar med balkar, då börjar vi givetvis och närma oss ett läge där bergvärme både är lindrigare och billigare om han nu inte är Argasnickaren eller heter Timell i efternamn...Citat från: Lyckan skrivet 20 februari 2011, 19:08:10Nix, garderoben skulle nog inte inverka så mycket om den satt ovanför dörren, men om garderoben var borta så finns istället möjligheten att placera den på väggsnutten till vänster om ytterdörren. Luften har då möjlighet att passera fritt förbi väggbiten ut från badrummet på sin väg mot kök och vardagsrum.Men ska man ändå hålla på och riva så kanske det är lättare att plocka bort väggbiten mellan dörrarna in till kök och vardagsrum från hallen. Det blir då väldigt öppet mellan hall och dessa rum och skull förenkla en montering mitt emot trappen om man så vill.Värmen skulle isåfall ha lättare att sprida sig mellan rummen, oavsett om man eldar eller kör värmepump, man får också fördelen att pumpen får en öppnare planlösning vilket ger pumpen mer luftvolym att jobba med. Man brukar undvika att montera pumpar i små utrymmen, för att undvika att värmen byggs upp för snabbt i dessa, med resultatet att termostaten i pumpen slår ifrån, man får då inte ut så mycket effekt från pumpen./ Lyckan
Självklart Lyckan så har garderoben en helt avgörande betydelse för både från och tilluften till pumpinnerdelen om den nu skulle placeras över entrédörren. Såvitt jag kan se så vore det annars det allra bästa placeringsalternativet i det här huset och med den planlösningen. Om inte garderoben finns ivägen där så är det ju raka spåret för värmespridningen in i både köket, vardagsrummet, badrummet inkl ev överskottsvärme upp genom trappan till övre bostadplanet. Rena skolexemplet på en helt perfekt innerdelsplacering egentligen inkl att den kommer att störa allra minst med denna placering. Mvh Raffen.
Jag tror det går utmärkt att placera den ovanför ytterdörren, men du får inte så mycket nytta att flytta på kaminluften, så det skulle väl tala lite för FD25 som har lite mer kräm.Visserligen skulle ju Toshiban snurra på, men känns väl mer som att den skulle hålla kvar värmen i vardagsrummet än mer, men det är bara vad jag tror.
För jag tror inte på någon montering över ytterdörren eftersom den väggbiten sitter där, den blockerar ju halva luftflödet, och hela dörren mot vardagsrummet. Några studsningar mot ytor tror jag neller inte på, risken för att man bara bygger upp värme i hallen blir alldeles för stor.Det är synd att det blir lite jobb med att öppna upp ett valv mellan, det är inte så märkvärdigt, sitter säkerligen en bärlina där redan idag ovanför dörröppningarna. Man kollar bara upp om den fortsätter mellan dörröppningarna, om inte så byter man ut den mot en som räcker över hela längden. Dom kunde bygga i början av 1900-talet, sällan klent virke och dåligt gjort. Man byggde på mångårig erfarenhet istället för ritningar framräknade av konstruktörer som knappt sett en konstruktion i verkligheten./ Lyckan
HejKanske att det skulle gå att värma hela huset med en VP, men då tror jag på att placera en relativt kraftfull värmepump typ FD35 till vänster om ytterdörren så att den blåser uppför trappan och vinkla luften in mot kök/vard.rum. Väldigt viktigt med vinklar och avstånd. Svårt att få till 100%.Bäst är förmodligen en liten värmepump på andra våningen som värmer på vintern och kyler heta sommardagar. Sedan en lite kraftfullare ovanför ytterdörren. Då får man lite "overkill" och kan köra pumparna på halvfart vilket ger mycket hög COP och 100% värmetäckning.MVH/Gano