0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för era synpunkter.Skarj: Precis som du tänkte jag skaffa LLVP som ett komplement till pelletskaminen under den varmare delen av sesången. Men ju mer ja tänker på det desto mer funderar jag på om jag kanske ska "passa på" att överdimensionera pumpen lite.Prisskillnaden är ju inte mer än 1500-2000kr mellan tex Toshiba Polar2 RAS10-RAS13, eller Mitsubishi FD25VABH- FD35VABH, som är dom pumparna jag fastnat mest för i nuläget.Dels för att det skulle vara bekvämt & bra som backup/reserv om man reser bort(å inte kan fylla kaminens pelletsmagasin), dels för att man verkligen skulle kunna korta ner eldnings-sesången ännu mer med en större pump som kan ge bra effekt ( & COP ) ner till -15 eller så...Om jag sen betalar för pellets eller ger pengarna till Elbolaget spelar mig ingen roll...Jag har "gratis" ved om man räknar bort allt arbete det innebär att hugga, köra, klyva, stapla, bära osv osvMen börjar bli gammal nu (40 snart) så kroppen känns inte riktigt som förr Dessutom uppskattar jag min tid med familjen mer & mer för varje år som går ( ja ja, jag börjar bli lat åxå )På tal om fläkt när man eldar så finns det faktist en till som liknar Toshiban ... IVT:s nyaste "värsting". Mina föräldrar skaffade en sådan i NOV & den verkar blåsa vidare när dom eldar. Tyvärr är den för dyr, dom betalade ca27500 inkl montering efter ROT (visserligen med 6/10års garanti/trygghetsförsäkring).Min fundering nu är:1) om jag ska köpa pumpen som komplement till Pelletskamin/Vedspisen i köket (Toshiba RAS10?) med högt COP, låg lägsta effekt på pumpen utan att stänga av (vår & höst), tillräcklig effekt för att slippa elda ved/pellets ner till ca -5'C + bra värmespridnig när man eldar ved (eftersom fläkten fortsätter gå).2) Om jag ska se pumpen som ett "eget" värmesystem (FD35VABH?) för att genom optimal placering klarar att värma hela huset ned till under åtmindstånde -15'C, ge jämnare värmekomfort från rum-rum jämfört med ved/pellets (om värmen kan sprida sig), spara in ytterligare ved/pellets förbrukning = mer fritid.