0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
T o m med endast 0,5 graders sänkning går rumbör ner från 21 till 20 vilket innebär 3 graders lägre framledning under natten och sedan ska dessa tas tillbaka då rumbör höjs tillbaka upp efter sänkningen.Det är ju 14 rum som ska ha den höjningen nästan samtidigt i alla rum... Så nu har jag endast ett sovrum schemalagd, resten körs manuellt.
alltså nattsänkning på värmepumpen? tanken är ju att man ställer in detta på link med hjälp av scheman.
ok då missförstod jag dig! Visst är det så att när man sänker så måste den jobba hem. HAr man en VP på gränsen av vad som krävs så kan det blir en dålig i stället för bra affär. En bra sak är att om man sänker ner tempen på natten så märker man inte av att det är lite svalare när man går upp. Då kan man ställa in VP att öka tempen framåt eftermiddagen i stället. Innan man kommer hem så att säga. Att sänka mycket och bara under natten kan kanske bli lite jobbigt för vissa VP. Speciellt givet att det på vintern när det är kalla nätter ofta blir ännu kallare precis på morgonen. Ett alternativ är att ha nattsänkning utan att link styr kurvan. Men då är det ju en fördel med tank...
När den sen kommit i jämviktsläge och hamnat på rätt kurva så gäller det jag skrev högre upp avseende midnatt resp vid akut värmebehov (5-6 poster upp i denna tråd tror jag) .
Nu får ni något att fundera på över natten: Jag har nu kurva 38 och hade för 3 timmar sedan 42...hur gjorde jag?
Bra fråga!Kurvan har en tröghet som jag skrev. En höjning på flera steg kan ske snabbt men sänks max 1 steg per dygn. Så hamnar du på en högre kurva p g a nattsänkfunktionens morgonhöjning så vet jag inte om den sänker 1 steg vid midnatt om behovet i det rum som kräver mest hamnat under Y% (se föregående post) före midnatt (borde iofs göra det om inte styralgoritmerna ändrats om nattsänkfunktionen är aktiv på något rum). Men jag har stängt av nattsänkningen och kan därför inte svara med 100% säkerhet. Men jag har även från leverantörshåll hört att de inte trycker speciellt hårt på att kunderna ska köra nattsänkningen. Så sänkning kör jag bara när vi reser bort flera dagar el mer.Men om anläggningen inte orkar utan halkar under grad under rummets önskade setpoint temp så kan du ju få ett hopp upp på flera steg på kurvan. Och bara ett steg kan sänkas per natt. Så en teori är då att kurvan vid aktiv nattsänkning på ett kontrollerat sätt kanske hamnar ett antal steg upp och sen k a n s k e pendlar upp och ner något steg cyklist med nattfunktionen p g a den algoritm som styr höjn/sänk vid midnatt. Men så klart är jag på din våglängd då flera grader för lite som ska höjas på några timmar på morgonen b o r d e kunna göra att man måste ligga på en för hög kurva mot vad man egentligen skulle behöva för att kunna få den komforttemp man vill ha inom rimlig tid. Så MIN uppfattning kring nattsänkningen är:Troligt högre kurva på pumpen än vad som borde behövas utan sänkning. Men det beror nog på h u r stor sänkning du gör. Jag tror en stor sänkning du ska ta tillbaka på morgonen kräver en högre kurva än en liten sänkning Tveksamt om det är någon ekonomivinst alls. Någon som kan påvisa?Högre kurva borde slita mer på anläggningen om än marginelltSämre för huset. Temperaturvariationer är inte optimalt för trähus har jag hört..Min personliga syn är därför:Använd ej nattsänk men gärna "bortaläge" om man reser bort. Peo
Mycket bra fråga!Min funkar som jag skrev. Och Thermia har via telefon bekräftat att det ska funka som det gör för mig också. Är du lika vetgirig som jag så skulle du ringa Thermia och fråga varför den hoppat ned från 42 till 38 precis efter inkoppling mot VP. För det är emot vad Thermia sagt och hur det funkar för mig. Minns även att David som postat här skrivit tidigare att det även tog någon vecka för honom. Har du version 2.6.5 på linken?Peo