0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Personligen hade jag tyckt att det var en bra idé att jag skickade över samma mjukvara till hjopek då han har haft EXAKT samma problem som jag. Det vore ju ett smidigt sätt att se om mjukvaran verkligen är lösningen på problemet.
Nu mins jag inte hans namn man hans som skrivit i tråden och har bra värden på kurvan hade Link version=2.3.27
Jag vet inte riktigt hur stort det kombinerade vardagsrummet och matsalen är men gissningsvis typ 35-40m2 där det då finns 4 radiatorer. 2 går nästan alltid för fullt och dessa element är ganska stora. av dom två mindre raddarna går den ena nästan aldrig och den andra på sparlåga. Det börjar bli uppenbart att detta rum kräver någon typ av separat givare. Linkens möjlighet att läsa samman dessa 4 raddar till ett rum och sedan dra vettiga slutsatser från detta underlag verkar klent. Jag skulle då snarare önska en separat rumsgivare som i sin tur styr alla 4 raddar som då stryper likvärdigt. I dag noterade jag att trots att temperaturen var 2-3 grader över bör på grund av gäster så fortsatte raddarna jobba ungefär som tidigare. Detta noterar jag inte i rum med 2 eller färre raddar. Jag noterar även att värmepumpen nästan dagligen blir kastad mellan kurva 29 och 31. Detta är mer ok. Men underligt att den inte lyckas pricka bättre och fortare gå över till exempelvis 29 från 31 när uppenbara övertemperaturer föreligger i vissa rum. Det är ju natt och dag jämfört med hur kasst det var förut. nu fungerar det riktigt bra men det går ju att få bättre
Att den inte går från 31 till 29 beror väl på att det i något rum krävs en högre kurva än så för att du skall hålla värmen.Just detta är anledningen till mitt påstående att det blir lika ekonomiskt med en central placerad rumsgivare som reglering via termostater.Visst, man får en eller någon grad för varmt i vissa rum, och kanske någon tiondels grad kallare än önskat i andra, men rent ekonomiskt tror jag det är minst lika effektivt att styra med en enda centralt placerad rumsgivare, och då inte mist för att det är just kurvan som påverkas, man stryper inte bara på enstaka termostater.Går det verkligen inte säga åt systemet att t.ex termostat 4-8 sitter i samma rum och skall arbeta med samma ventilöppningsgrad?Eller att man kan välja bort enstaka rum från beräkningen av kurvan, typ ett svalt rum i norrsida (ofta ett sovrum som kan få bli lite svalare utan att det behöver vara ett problem)?
Har du 2 helstängda och 2 helöppna får du högre flöde på de öppna och därmed högre retur jämfört med 4 halvöppna(givet samma totala effektavgivning), därför ser jag det som en nackdel att dom stryper oberoende av varann.
Varför ska alla termostater i samma rum öppna och stänga likadant? Huvudsaken är väl att temperaturen håller sig på det som är inställt för rummet.
Jag vet inte riktigt hur stort det kombinerade vardagsrummet och matsalen är men gissningsvis typ 35-40m2 där det då finns 4 radiatorer. 2 går nästan alltid för fullt och dessa element är ganska stora. av dom två mindre raddarna går den ena nästan aldrig och den andra på sparlåga. Det börjar bli uppenbart att detta rum kräver någon typ av separat givare. Linkens möjlighet att läsa samman dessa 4 raddar till ett rum och sedan dra vettiga slutsatser från detta underlag verkar klent. Jag skulle då snarare önska en separat rumsgivare som i sin tur styr alla 4 raddar som då stryper likvärdigt. I dag noterade jag att trots att temperaturen var 2-3 grader över bör på grund av gäster så fortsatte raddarna jobba ungefär som tidigare. Detta noterar jag inte i rum med 2 eller färre raddar.