Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trådlösa sensorer/motorventiler  (läst 562089 gånger)

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Personligen hade jag tyckt att det var en bra idé att jag skickade över samma mjukvara till hjopek då han har haft EXAKT samma problem som jag. Det vore ju ett smidigt sätt att se om mjukvaran verkligen är lösningen på problemet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Personligen hade jag tyckt att det var en bra idé att jag skickade över samma mjukvara till hjopek då han har haft EXAKT samma problem som jag. Det vore ju ett smidigt sätt att se om mjukvaran verkligen är lösningen på problemet.
Ja, jag har ett SD-kort som ligger och bara väntar... tummenupp
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad BosseE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu mins jag inte hans namn man hans som skrivit i tråden och har bra värden på kurvan hade Link version=2.3.27

De kan nog vara mig Du menar.

Link version=2.3.27

Har en G2:a med Link & danfoss living...
Tidigare 3000 liter olja, huset byggt 1958, 100m2 å lika mycket källare.  Nu typ 10-12kw el  i stället(inkl. hushållsel). Nya 3-glas fönster. I grunden 1-rörs system, men 2-rörs till 3 nya element i källare.

Temostaterna har jag satt till 21 grader utom i badrummet som jag satt till 22, källarvåningen lite olika i alla rum men mellan 13 och 18, har jag för mig.

Kurvan ligger just nu på 30, rum på 22 och ute +7. Kurva har varit nere/uppe på 34 när det var typ -10 eller svalare ute.


//BosseE

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
temperaturen har gått upp och ner en del på senare tid. Mellan 15 och 0 grader typ. Kurvan har nu stabiliserat sig på 30 med rum 22.

Inomhustemperaturen är mycket jämn och det är bara vid mycket hastiga förändringar, typ damsugning, som det uppstår märkbara förändringar i inomhusklimatet.

Fortfarande är det en radiator i vardagsrummet som mycket sällan eller aldrig används samt två radiatorer i ett av sovrummen som jag ytterst sällan har noterat körs. Och när så sker är det bara det ena som körs.

Att detta sovrum, exempelvis, är varmt, sker ju på bekostnad av någon annan radiator. Därför skulle jag önska att dessa radiatorer avgav värme om än väldigt strypt. Allt så klart i syfte att säkerställa att kurvan är så låg som möjligt.

Med den mjukvara jag har, eller vad förändringen nu beror på, så kan jag bara konstatera att jag skulle kunna jacka på dessa termostater och koppla in link i värmepumpen och luta mig tillbaks utan oro för dålig drift eller ekonomi.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
någon som testat danfoss soften i thermia cc:en ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag vet inte riktigt hur stort det kombinerade vardagsrummet och matsalen är men gissningsvis typ 35-40m2 där det då finns 4 radiatorer.

2 går nästan alltid för fullt och dessa element är ganska stora. av dom två mindre raddarna går den ena nästan aldrig och den andra på sparlåga. Det börjar bli uppenbart att detta rum kräver någon typ av separat givare. Linkens möjlighet att läsa samman dessa 4 raddar till ett rum och sedan dra vettiga slutsatser från detta underlag verkar klent. Jag skulle då snarare önska en separat rumsgivare som i sin tur styr alla 4 raddar som då stryper likvärdigt.

I dag noterade jag att trots att temperaturen var 2-3 grader över bör på grund av gäster så fortsatte raddarna jobba ungefär som tidigare. Detta noterar jag inte i rum med 2 eller färre raddar.

Jag noterar även att värmepumpen nästan dagligen blir kastad mellan kurva 29 och 31.  Detta är mer ok. Men underligt att den inte lyckas pricka bättre och fortare gå över till exempelvis 29 från 31 när uppenbara övertemperaturer föreligger i vissa rum.

Det är ju natt och dag jämfört med hur kasst det var förut. nu fungerar det riktigt bra men det går ju att få bättre :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att den inte går från 31 till 29 beror väl på att det i något rum krävs en högre kurva än så för att du skall hålla värmen.
Just detta är anledningen till mitt påstående att det blir lika ekonomiskt med en central placerad rumsgivare som reglering via termostater.
Visst, man får en eller någon grad för varmt i vissa rum, och kanske någon tiondels grad kallare än önskat i andra, men rent ekonomiskt tror jag det är minst lika effektivt att styra med en enda centralt placerad rumsgivare, och då inte mist för att det är just kurvan som påverkas, man stryper inte bara på enstaka termostater.

Går det verkligen inte säga åt systemet att t.ex termostat 4-8 sitter i samma rum och skall arbeta med samma ventilöppningsgrad?

Eller att man kan välja bort enstaka rum från beräkningen av kurvan, typ ett svalt rum i norrsida (ofta ett sovrum som kan få bli lite svalare utan att det behöver vara ett problem)?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Pratade med Thermia teknikern angående link.

Och någon ny programvara finns inte, tills jag påpekade att kunder fått link levererad med nyare soft. Men då var det inte någon skillnad i styret utan bara information som skiljer.

Han var mer inne på att bygga om rad systemet så det skulle passa linken.. Han pratade om mer vatten i rörelse osv. försökte även bolla tillbaka mig till installatören som jag fick thermia support numret ifrån.

Suck..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Trevligt att se när kurvan dimper ner på 28 :)

Också kul att se hur pass väl Thermiqs kwh/dygn fungerar när man väl har lagt in bra underlag. Jag jämför Thermiqs värde, som ju bara är en kostant i form av kW och kompressortid, med elmätaren på värmepumpen och slås ofta av att det är korrekt på en decimal. 21,3 sa thermiq i går och det sa även elmätaren :)

Med gårddagens 4 grader i snittemperatur ute så hade jag 13 starter inkl VV och 4.5 timmars gångtid med 21.3kwh i förbrukning och ett uppmätt cop på 3.7. Framledningsbör under dygnet var 33 och så var även framlednings-är. Under dygnet var integralen i snitt +3.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag vet inte riktigt hur stort det kombinerade vardagsrummet och matsalen är men gissningsvis typ 35-40m2 där det då finns 4 radiatorer.

2 går nästan alltid för fullt och dessa element är ganska stora. av dom två mindre raddarna går den ena nästan aldrig och den andra på sparlåga. Det börjar bli uppenbart att detta rum kräver någon typ av separat givare. Linkens möjlighet att läsa samman dessa 4 raddar till ett rum och sedan dra vettiga slutsatser från detta underlag verkar klent. Jag skulle då snarare önska en separat rumsgivare som i sin tur styr alla 4 raddar som då stryper likvärdigt.

I dag noterade jag att trots att temperaturen var 2-3 grader över bör på grund av gäster så fortsatte raddarna jobba ungefär som tidigare. Detta noterar jag inte i rum med 2 eller färre raddar.

Jag noterar även att värmepumpen nästan dagligen blir kastad mellan kurva 29 och 31.  Detta är mer ok. Men underligt att den inte lyckas pricka bättre och fortare gå över till exempelvis 29 från 31 när uppenbara övertemperaturer föreligger i vissa rum.

Det är ju natt och dag jämfört med hur kasst det var förut. nu fungerar det riktigt bra men det går ju att få bättre :)
Jag har en matsal på 45 m2 där det finns fem fönster med tillhörande radiatorer, 2 fönster mot öst, 2 mot söder och 1 åt väster. De är i Linken som ett rum, och fungerar perfekt, om jag anger att rummet ska upp från 17 °C till 20 så börjar samtliga värma lika mycket, sedan när rummet är varmt börjar de reglera individuellt t ex om solen ligger på söderväggen så blir de radiatorerna kallare, har vi suttit många personer i rummet så är alla kalla ganska direkt trots att det är tunna gardiner framför termostaterna.
I köket som har en RS (rumsgivare) som styr 2 element så håller rummet 20,5 som är angett som börvärde, men ibland kan det skifta i graden av öppenhet sinsemellan radiatorerna, men mig kvittar det för huvudsaken är att rummet får rätt temp.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Att den inte går från 31 till 29 beror väl på att det i något rum krävs en högre kurva än så för att du skall hålla värmen.
Just detta är anledningen till mitt påstående att det blir lika ekonomiskt med en central placerad rumsgivare som reglering via termostater.
Visst, man får en eller någon grad för varmt i vissa rum, och kanske någon tiondels grad kallare än önskat i andra, men rent ekonomiskt tror jag det är minst lika effektivt att styra med en enda centralt placerad rumsgivare, och då inte mist för att det är just kurvan som påverkas, man stryper inte bara på enstaka termostater.

Går det verkligen inte säga åt systemet att t.ex termostat 4-8 sitter i samma rum och skall arbeta med samma ventilöppningsgrad?

Eller att man kan välja bort enstaka rum från beräkningen av kurvan, typ ett svalt rum i norrsida (ofta ett sovrum som kan få bli lite svalare utan att det behöver vara ett problem)?
Visst kan man välja bort enstaka rum från beräkningen av kurvan, det är bara att utesluta rummet från Linken, den håller bara på med de rum som är införda i den.
De rummen man inte vill ha med i beräkningen kan ha likadana (Living Connect)  termostater som sköter sig självständigt, jag har två rum i källaren som har dessa termostater och det fungerar utmärkt, sedan har jag även en slinga utan några termostater som gör så att det kan cirkulera även om termostaterna stryper.
Varför ska alla termostater i samma rum öppna och stänga likadant? Huvudsaken är väl att temperaturen håller sig på det som är inställt för rummet.
Det kan ju finnas olika behov av temperaturer i samma rum, jag har ju ett stort rum med 5 element åt 3 olika väderstreck vilket medför ibland olika behov för respektive termostat, t ex fönstren åt söder har ju mindre behov av värme om solen börjar ligga på och då börjar de strypa medan de övriga elementen fortsätt att värma tills rummet blir för varmt och då stryper även de. Vad är då finessen med att alla termostater har samma öppningsgrad?
Är det inte elegantare med termostater som sköter sig oberoende av varandra då de är i samma rum? Sc:,h
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du 2 helstängda och 2 helöppna får du högre flöde på de öppna och därmed högre retur jämfört med 4 halvöppna(givet samma totala effektavgivning), därför ser jag det som en nackdel att dom stryper oberoende av varann.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Har du 2 helstängda och 2 helöppna får du högre flöde på de öppna och därmed högre retur jämfört med 4 halvöppna(givet samma totala effektavgivning), därför ser jag det som en nackdel att dom stryper oberoende av varann.
Vad är det för nackdel med högre retur?
Det är väl bra att VP stänger snabbare om det inte finns behov?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
Varför ska alla termostater i samma rum öppna och stänga likadant? Huvudsaken är väl att temperaturen håller sig på det som är inställt för rummet.

Värms rummen med en värmepump är det bättre att alla radiatorer har samma temperatur. Att stänga några radiatorer helt betyder att de som värmer rummet måste ha högre temperatur jämfört med om alla radiatorer värmde rummet. Med el- eller oljepanna spelar det ingen roll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
Jag vet inte riktigt hur stort det kombinerade vardagsrummet och matsalen är men gissningsvis typ 35-40m2 där det då finns 4 radiatorer.

2 går nästan alltid för fullt och dessa element är ganska stora. av dom två mindre raddarna går den ena nästan aldrig och den andra på sparlåga. Det börjar bli uppenbart att detta rum kräver någon typ av separat givare. Linkens möjlighet att läsa samman dessa 4 raddar till ett rum och sedan dra vettiga slutsatser från detta underlag verkar klent. Jag skulle då snarare önska en separat rumsgivare som i sin tur styr alla 4 raddar som då stryper likvärdigt.

I dag noterade jag att trots att temperaturen var 2-3 grader över bör på grund av gäster så fortsatte raddarna jobba ungefär som tidigare. Detta noterar jag inte i rum med 2 eller färre raddar.

Skiljer sig programversionen mellan din och den Hjopek har?
Hur mycket har du laborerat med att ställa om storleken på radiatorerna i termostatens inställningar? Om du ändrar från stor till mellan på dina stora raddar, blir det någon skillnad på samspelet mot de små då? Eller att du istället ändrar från små till mellan på de små, vad gör det för skillnad?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!