0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Vad svarar Thermia om ÅF ber om den nyare versionen (2.3.27) ?
Har du kollat så att inga termostater är för hårt åtdragna mot adaptern (den med insexen), jag hade problem med att några termostater satt för hårt åtsskruvade och inte kunde släppa ut tillräckligt utandet var lite kallare trots behov. Innan jag satte igång mitt test så lossade jag samtliga och skruvade tillbaka dem väldigt löst, när man trycker i gång dem med "M" så dras de åt i alla fall och med större spel bakåtför att kunna släppa fram vatten. Det kan ju vara vissa radiatorer som ligger på marginalen och om man drar åt för hårt så kanske det är det som hindrar, i mitt fall så efter det fungerar samtliga helt OK.De hade problem med var av den gamla sorten, RAVL, kan ju ha med saken att göra för där skruvar man åt på 2 ställen, först adaptern och sedan termostaten så det kan ju göra lite för spelet (att kunna släppa bakåt).Innan jag släppte på dem var regleringen mer grov så att säga då den skulle släppa på och ibland blev det väldigt dåligt, har 2 äldre RAVL i köket, innan kunde ett element vara kall och då fick den andra öppna mer nu släpper de fram ungefär lika mycket värme vid behov.
Jag bad förra veckan min ÅF fråga Thermia om att jag vill ha en bättre version än den som skeppades i höstas, då fick jag ett namn och telnr till Arvika som jag ringde till i morse men han var på semester...
jag har skickat förfrågan till thermia via deras epost och inväntar svar. Jag har pekat på det faktum att kurvan ökar trots att termostaterna är strypta samt att jag varaktigt ligger med ca 15 graders högre framledning än vad som krävs. Jag har ställt frågan om thermia är medvetna om problemet, om det finns en nyare mjukvara samt huruvida någon på thermia aktivt jobbar med att lösa den här typen av problem.
Mailade Thermia igår...fick svar:Hej! Någon nyare mjukvara finns inte ute för uppdatering! En del har fått uppdatera sin Link då det varit problem med en viss sak i just den Linken, men det finns ingen generell uppdatering för att få en bättre Link!Best regards/Med vänliga hälsningarTechnical ServiceThermia Värme ABHeat pumps Snickaregatan 1, 67129 Arvika, SwedenPlease consider the environment before printing this e-mail