0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Det är ok att låta som en besserwisser Termostaterna är ju ett under av exakthet . Det är bara baaaad code. Jag svär. Ge mig koden och några dagar så ska ni få se. :,v(
Det minsta man kunde önska vore väl en justerbar "max höjning/sännkning av kurva", typ inställningarna man kan göra för en centralt placerad rumsgivare som ansluts direkt till värmepumpen.
Jag verkar ha haft samma erfarenheter som ni andra med Link:en (Hög kurva (45-47), 15-16 grader skillnad mellan fram/retur, flesta radiatorer strypta). Pumpen startade ungefär 2ggr i timmen när det var strax över 0. Klagade då hos min ÅF.Enligt supporten på Thermia så höjer Link kurva och rum om något rum inte når upp till sitt värde. Dvs det räcker med att ett rum anser det är "kallt" för att höja kurvan även om det är OK i övriga rum.Jag kan se en risk att man kanske har kalldrag vid väggen som termostaten känner av och då kallar på mer värme, även om det är varmt i rummet.Link beräknar börvärdet från det rum med högst temperatur. Har man satt 22 i ett rum och 20 i övriga så kommer Linken att anpassa efter 22. I rummen med 20 kommer termostaterna vara stängda och pumpen arbetar med en liten volym (framledningen åker upp fort och räknar av Integralen snabbt / Hysteres slår till)Jag har ett osunt intresse för teknik och har experimenterat med lite olika inställningar och nu går mitt system med Rum 20, kurva 41, trots att vi har -14 grader ute. Den har pendlat mellan 38-42 i några veckor nu efter jag har gjort nedanstående: - Tagit bort termostaten på 2 element (av 16) och dessa står nu helt öppna (enligt Thermias rekommendation) - Har samma temp i alla rum (20), förutom sovrum som är någon grad kallare. Borde leda till att fler termostater är öppna och att något rum inte sätter onödigt hög rum/kurva - Dragit upp Integralvärdet något (startvärdet 165 (har en G2 som har 150 som standard (tror jag)) och satt hysters till 15 för att får ned antalet starter/stop.Jag har sett att temperaturen är högre än vad termostaterna är inställda på, trots det är elementen varma (i vissa rum). Jag har därför gjort så att rum är för varma och där elementet är varmt, så har jag satt inställningen i termostaten till att radiatorn är "överdimensionerad" (P1).I ett rum där det gnölats att det är kallt och då radiatorn var kall så har jag satt termostaten till P3 (underdimensionerat).Är lite oklart på vad detta har för implikation på Link-systemet, men det verkar få effekten av att temperaturen i rummet blir det önskade.Sen undrar jag över halvgrader. Det verkar som om Pumpen avrundar uppåt (pumpen går ju inte att ställa i halvgrader), dvs om man sätter 20,5 grader så blir det 21 i rumvärde. Om pumpen tror att man skall ha 21, men termostaterna har redan börjat strypa (eftersom de skall hålla 20,5) , borde detta då inte bli problem?Jag har därför undvikt halvgrader för de rum som har högst temperatur (de som anger vilken temp som pumpen skall sträva efter).Är tyvärr en glad amatör inom detta område, så användande av ovanstående tips sker helt på egen risk.
Väldigt många frågetecken skulle redas ut om man bara kunde komma åt samtliga termostaters ärvärden.