0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj!Ja nu rättar man in sig i rätt forumdel (hoppas jag), efter en del funderingar....Men en 9,3Kw ME (enligt rubrik) blev beställd idag! ThumbsupInkl. tillhörande innedel, EcoDan TANK-S-FeCr-14-185Kopplar in den själv, då jag jobbar inom hantverket, men tar hjälp av en vän med Gasdelen.Höll mig till 9,3Kw då jag bor i Skåne och kommer att installera en braskamin som man kan brassa på i när midvinternattens köld är hård Huset är ett tegelhus byggt -66 enplans m källare, 91+91m²Är faktiskt lite osäker på att den ska räcka till men det får vi hoppas, har även planer på att komplettera med solpaneler lite senare..Återkommer med ev. frågor! Men nu e ni förberedda!
Vadå minsta laget? Jag har en likadan i Stockholm, värmer 160m2 i 40-tals hus och det är inga problem...
Det är ok. Jag den går in med en del tillskott ibland när det är under -7. Det är dock inte så ofta, i december när medeltemp låg på typ -6 så drog den 4 dagar totalt med tillskott (totalt 2000 kwh). I Januari var det -2,2 och då drog den bara 13 timmar tillskott (totalt 1500kwh). Jag kör med kurva V22-H56 för behöver rätt hög temp ut till mina gamla radiatorer. Egentligen är det inte kostnaden jag stör mig på, det är att utedelen väsnas så rysligt när den går fullt. Vi har den utanför vårt sovrum vilket inte är optimalt. Har haft installatören här och han har satt i extra isolering och det blev lite bättre men den väsnas ändå. Vad jag förstår har de större modellerna en annan kompressortyp som är tystare (min har dubellrotation, de stora har scroll??)
Kör med en Z16. Just nu är det -24. Har stängt av patronerna. Bra värme men elmätaren smattrar på som bara den
Nu får jag uppdatera topic...Ändrade min beställning idag till en Z16 ThumbsupSå nu ska man ha kräm så det räcker!Får redigera topic sen, sitter med mobilen nu..Edit: studs nu kan jag nog sova inatt.