0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 11:16:57Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden./Raptor Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.Nu med FTX går det bättre.
Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden./Raptor
Går inte syrehalt och CO2 lite hand i hand? Förbrukat syre blir till stor del CO2.Jag är bestämd i uppfattningen att ju lägre syreinnehåll du har i tilluften desto mer behöver du ventilera och självklart även ökat ventilation med stigande CO2-halt.
Det borde vara svårt att komma upp till 1000 ppm CO2 bara från de boende i huset. En person andas ut ca 400 L CO2 per dygn. 4 personer i ett hushåll blir 1600 L/dygn (förutsätter vuxna barn). För att komma upp till 1000 ppm måste koldioxidhalten höjas ca 600 ppm. 1600 L räcker för att höja halten i 670 m3 luft vilket betyder en ventilation på ca 110 m3/h. Det bör gå att komma så lågt om man stryper ventilationen i en liten villa.
Syrehalten i tilluften ligger runt 20,5 %, det varierar lite beroende på fukthalten. Syrehalten i luften har inget med ventilationsbehovet att göra. Ökar koldioxidhalten i luften från 400 ppm till 1000 ppm minskar syrehalten från t.ex. 20,50 % till kanske 20,43 %. Det är inget man märker. Ändringen i syrehalt pga ändrad fukthalt betyder mer.
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!Men frågan är om man får göra så?
Citat från: kamilenski skrivet 28 februari 2011, 13:01:32Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!Men frågan är om man får göra så?Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto.....
Citat från: Art Deco skrivet 28 februari 2011, 17:41:00Citat från: kamilenski skrivet 28 februari 2011, 13:01:32Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!Men frågan är om man får göra så?Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... Ja, ett foto måste du ta!Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf/Raptor
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 18:09:43Citat från: Art Deco skrivet 28 februari 2011, 17:41:00Citat från: kamilenski skrivet 28 februari 2011, 13:01:32Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!Men frågan är om man får göra så?Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... Ja, ett foto måste du ta!Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf/RaptorDet var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!
Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!
Citat från: kamilenski skrivet 28 februari 2011, 18:21:56Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!Nu skrev du slang + soppåse, så då förmodar jag att din ventil sitter ovanför fönstret i stället för under. Då finns det en typ som du borde titta på som kostar 400:- och passar i 100 resp 125mm anslutning, se länken:http://soliduct.com/download/Stqa.pdf.......hur var det med fotot......
Vid strömavbrott eller andra fel på värmesystemet blir ju frysrisken uppenbar!
Vem är dum nog att köra ut värmebärare utomhus utan glykol i systemet?Om du aldrig har stött på L/VVP som frusit, så kanske du aldrig har hört talasom värmesystem som frusit heller
Man är inte på säkra sidan bara för att man undviker LV VP. Min syrra installerade ny jordvärme i sommras, tydligen är KB-pumpen inte dränkbar vilket visade sig när vattnet steg i källaren. Som plåster på såren när deras anläggning var i drift igen (de var i väg på skidsemester) löste jordfelsbrytare ut så att när de kom hem hade stora dela frusit. Det är fantastiskt att få vara husägare