Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fresh ventiler släpper in iskall luft.  (läst 58497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #60 skrivet: 28 februari 2011, 13:01:32 »
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #61 skrivet: 28 februari 2011, 14:02:05 »
Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden.

/Raptor

Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.

Nu med FTX går det bättre. :)


Det borde vara svårt att komma upp till 1000 ppm CO2 bara från de boende i huset. En person andas ut ca 400 L CO2 per dygn. 4 personer i ett hushåll blir 1600 L/dygn (förutsätter vuxna barn). För att komma upp till 1000 ppm måste koldioxidhalten höjas ca 600 ppm. 1600 L räcker för att höja halten i 670 m3 luft vilket betyder en ventilation på ca 110 m3/h. Det bör gå att komma så lågt om man stryper ventilationen i en liten villa.


 
Går inte syrehalt och CO2 lite hand i hand? Förbrukat syre blir till stor del CO2.
Jag är bestämd i uppfattningen att ju lägre syreinnehåll du har i tilluften desto mer behöver du ventilera och självklart även ökat ventilation med stigande CO2-halt.

Syrehalten i tilluften ligger runt 20,5 %, det varierar lite beroende på fukthalten. Syrehalten i luften har inget med ventilationsbehovet att göra. Ökar koldioxidhalten i luften från 400 ppm till 1000 ppm minskar syrehalten från t.ex. 20,50 % till kanske 20,43 %. Det är inget man märker. Ändringen i syrehalt pga ändrad fukthalt betyder mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #62 skrivet: 28 februari 2011, 15:29:44 »
Citera
Det borde vara svårt att komma upp till 1000 ppm CO2 bara från de boende i huset. En person andas ut ca 400 L CO2 per dygn. 4 personer i ett hushåll blir 1600 L/dygn (förutsätter vuxna barn). För att komma upp till 1000 ppm måste koldioxidhalten höjas ca 600 ppm. 1600 L räcker för att höja halten i 670 m3 luft vilket betyder en ventilation på ca 110 m3/h. Det bör gå att komma så lågt om man stryper ventilationen i en liten villa.
En mätare placerad på vägg visar inte rätt om om du måste stå i närheten för att titta på den. Standarden säger att den skall sitta minst 2m från närmaste person under mätperioden eller något liknande.
Ja, ett riktigt tätt hus med undermåliga uteluftsöppningar. Annars är oftast det ofrivilliga läckaget så pass stort att det i princip är omöjligt. Visst finns det tillfällen då man samlas ett antal personer i ett rum och når en peak på över 1000ppm. Men det blir samma sak med FTX. Hygiengränsvärdet går vid 5000ppm.

Citera
Syrehalten i tilluften ligger runt 20,5 %, det varierar lite beroende på fukthalten. Syrehalten i luften har inget med ventilationsbehovet att göra. Ökar koldioxidhalten i luften från 400 ppm till 1000 ppm minskar syrehalten från t.ex. 20,50 % till kanske 20,43 %. Det är inget man märker. Ändringen i syrehalt pga ändrad fukthalt betyder mer.

Du har rätt. Man styr aldrig ventilationsflöde mot syrehalt utan mot CO2 och det är CO2-halten som är dimensionerande. Dock sjunker ju syreinnehållet i takt med att luft används. Har man lågt syreinnehåll (oberoende av anledning) så kommer man att behöva öka flödena men man kommer att bli påverkad av den stigande CO2 halten först.
20,9% har man vid havsytan, kommar man bara upp till dryga 2000m höjd så är syreinnehållet helt plötsligt 16-17%.
Återigen, om vi drar saker och ting till sin spets alltså.
Gansk irrelevant om man tittar på ämnesraden. Jag känner ett visst ansvar att det spårat ur. Dags att återgå till ämnet kanske...

Förresten, en sista avstickare...
Jag har faktiskt varit med och räknat på ett projekt där man vill utröna om det var mer ekonomiskt att tillföra rent syre till tilluften och därmed minska luftmängden. Jag har för mig att det var ett sjukhus någonstans. Kan komma ihåg fel.
Jag vet inte vad slutsatsen blev eller om man gjorde några fullskaliga test men två kalkyler togs fram och priset tror jag skiljde ganska rejält om jag kommer ihåg rätt. Driftskostnaden var nog det intressanta i ideén men hur det blev med den vet jag inte heller.

EDIT: Kom på att det nog var en stor båt, typ lyx cruiser, inte sjukhus.

/Raptor
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 15:59:54 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #63 skrivet: 28 februari 2011, 17:41:00 »
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #64 skrivet: 28 februari 2011, 18:09:43 »
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 18:11:43 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #65 skrivet: 28 februari 2011, 18:21:56 »
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor


Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #66 skrivet: 28 februari 2011, 18:28:46 »
Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor


Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Ja, det fungerar faktiskt riktigt bra. Ett litet planfilter i som behöver bytas då och då men annars är det kanom. Det har en låg bygghöjd och får plats bakom radiatorn utan att demontera den. Kanske inte på alla ställen men har man sektionsraddar så går det definitivt.

Skönt att jag kom på namnet, har gått och grubblat på det några dagar...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #67 skrivet: 01 mars 2011, 02:44:43 »
Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Nu skrev du slang + soppåse, så då förmodar jag att din ventil sitter ovanför fönstret i stället för under. Då finns det en typ som du borde titta på som kostar 400:- och passar i 100 resp 125mm anslutning, se länken:
http://soliduct.com/download/Stqa.pdf

.......hur var det med fotot...... :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #68 skrivet: 01 mars 2011, 09:19:22 »
Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Nu skrev du slang + soppåse, så då förmodar jag att din ventil sitter ovanför fönstret i stället för under. Då finns det en typ som du borde titta på som kostar 400:- och passar i 100 resp 125mm anslutning, se länken:
http://soliduct.com/download/Stqa.pdf

.......hur var det med fotot...... :D

Fotot kommer snart. Jag får först hänga upp den igen. Det såg rent fördjävligt ut.Fick plocka ner det för hustrun.
Men det funkade!
Och nu är jag förvånat varför Älvsbyhus levererar inte husen med radiatoruppvärmda tilluftsventiler!?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #69 skrivet: 01 mars 2011, 12:37:51 »
Vid strömavbrott eller andra fel på värmesystemet blir ju frysrisken uppenbar!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #70 skrivet: 01 mars 2011, 13:35:31 »
Vid strömavbrott eller andra fel på värmesystemet blir ju frysrisken uppenbar!
Ungefär lika uppenbar och som att köra ut värmebäraren utomhus.  Sc:,h
Det brukar man kalla riskfritt och ingen har någonsin haft problem med frysskador på värmepumpar.
Kan vara bra att vara lite tydligare i vad som är uppenbar risk eller bara en långsökt möjlighet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #71 skrivet: 01 mars 2011, 14:46:02 »
Vem är dum nog att köra ut värmebärare utomhus utan glykol i systemet?

Om du aldrig har stött på L/VVP som frusit, så kanske du aldrig har hört talas
om värmesystem som frusit heller  Sc:,h
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #72 skrivet: 01 mars 2011, 15:15:38 »
Vem är dum nog att köra ut värmebärare utomhus utan glykol i systemet?

Om du aldrig har stött på L/VVP som frusit, så kanske du aldrig har hört talas
om värmesystem som frusit heller  Sc:,h
Dum och dum vet jag inte?
Verkar ju vara ganska vedertaget då alla som har en CTC, NIBE,IVT, Bosch eller liknande L/V-VP gör det hela tiden...  ???
Jag var ironisk.
Enligt "expertisen" så händer det aldrig att en VP fryser och ännu mer sällan fryser sönder. Och händer det så sällan med en VP så är väl radiatorfrysning extremt ovanligt?
Då borde man dra slutsatsen att risken att en utedel fryser sönder är snäppet större än att en radiator inomhus fryser sönder. Eller?
Jag tycker att risken att en utedel fryser är uppenbar och att frysning i värmesystemet är möjlig.

Men du kanske har erfarenhet av att YSO-R orsakat frysning i radiatorn?
Berätta gärna i så fall, det lär man sig något av!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #73 skrivet: 01 mars 2011, 15:21:45 »
Man är inte på säkra sidan bara för att man undviker LV VP. Min syrra installerade ny jordvärme i sommras, tydligen är KB-pumpen inte dränkbar vilket visade sig när vattnet steg i källaren. Som plåster på såren när deras anläggning var i drift igen (de var i väg på skidsemester) löste jordfelsbrytare ut så att när de kom hem hade stora dela frusit. Det är fantastiskt att få vara husägare   :D
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Fresh ventiler släpper in iskall luft.
« Svar #74 skrivet: 01 mars 2011, 15:24:11 »
Man är inte på säkra sidan bara för att man undviker LV VP. Min syrra installerade ny jordvärme i sommras, tydligen är KB-pumpen inte dränkbar vilket visade sig när vattnet steg i källaren. Som plåster på såren när deras anläggning var i drift igen (de var i väg på skidsemester) löste jordfelsbrytare ut så att när de kom hem hade stora dela frusit. Det är fantastiskt att få vara husägare   :D
Fy fan vad tråkigt!
Det är ju så typiskt att man inte är hemma då heller.
Man går aldrig säker för kylan, om man inte bor i iglo.
Fint att vara husägare som sagt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!