0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.
Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden./Raptor
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 11:16:57Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden./Raptor Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.Nu med FTX går det bättre.
Jag kan nog direkt säga att det är ovanligt. Om man har ett hus som är relativt nybyggt, tilläggsisolerat eller har en självdragsventilation som inte följer normen så är det säkert möjligt att komma upp i 1000ppm.Sedan är standarden för mätmetoden ganska komplicerad och följer man inte den så kan man väldigt lätt få felvisande mätresultat.
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 11:26:04Jag kan nog direkt säga att det är ovanligt. Om man har ett hus som är relativt nybyggt, tilläggsisolerat eller har en självdragsventilation som inte följer normen så är det säkert möjligt att komma upp i 1000ppm.Sedan är standarden för mätmetoden ganska komplicerad och följer man inte den så kan man väldigt lätt få felvisande mätresultat.Mätt med http://www.co2meter.com/products/k-30-co2-sensor-module som sensor. Tvivlar på att mätningen är fel, däremot naturligtvis modernt tätt hus med, som man gör, stryp självdrag vintertid.Blir skit, helt enkelt. Det jag försöker säga är att det är lätt att få usel luft om man skruvar igen sina ventiler för mycket. Men med FLVP och lite omställning vintertid så våtutrymmen får in mer luft och rummen man oftast är i får mindre är det säkerligen inga problem.
Det sista håller jag inte med om. Att ta in tilluft i våtutrymme är inte rätt sätt att angripa problemet. Det är HELT fel sätt. :,v(Montera rätt typ av don på rätt ställe eller använd annan uppvärmning. Det är det ända sättet.
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 11:43:19Det sista håller jag inte med om. Att ta in tilluft i våtutrymme är inte rätt sätt att angripa problemet. Det är HELT fel sätt. :,v(Montera rätt typ av don på rätt ställe eller använd annan uppvärmning. Det är det ända sättet.Äääh, tankeloppa. Menade inte våtutrymmen, menade ju utrymmen man inte är i så man slipper frysa ihjäl. Äh, skitsamma. Mätmetoden är inte mer noggrann än att sensorn bor i hallen bredvid vardagsrummet, följer nog inte någon bokstavsförkortningsstandardkravgrejja .
Citat från: Joelk skrivet 28 februari 2011, 10:03:12Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet. Hmm, utrymmen som inte befolkas behöver inte ventileras med tilluft vilket borde betyda att luft är en förbrukningsvara och att det är syret man vill åt.Njae. Nu är du nog ute på fel spår. det är inte syrehalten som är den dimensionerande faktorn, de är andra gaser som när koncentrationen av dessa blir för höga gör att luften får en sämre kvalitet vilket leder till huvudvärk med mera. Ventileras ett utrymme endast med frånluft så betyder det inte att det inte finsn någon tilluft, du skapar ju ett undertryck.
Citat från: Raptor skrivet 28 februari 2011, 11:16:57Citat från: Joelk skrivet 28 februari 2011, 10:03:12Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet. Hmm, utrymmen som inte befolkas behöver inte ventileras med tilluft vilket borde betyda att luft är en förbrukningsvara och att det är syret man vill åt.Njae. Nu är du nog ute på fel spår. det är inte syrehalten som är den dimensionerande faktorn, de är andra gaser som när koncentrationen av dessa blir för höga gör att luften får en sämre kvalitet vilket leder till huvudvärk med mera. Ventileras ett utrymme endast med frånluft så betyder det inte att det inte finsn någon tilluft, du skapar ju ett undertryck.Ok, jag är på fel spår. Syrehalten i använd rumsluft är alltså konstant, det är bara CO2 halten och andra gaser som ökar? Vad är det i rumsluft som ger den en viss kvalitet? Att ett rum ventileras med enbart frånluft innebär att man använder överluft för att ventilera rummet. Överluft är begagnad tilluft som INTE likställs med tilluft.Man ventilerar inte befolkade rum med enbart överluft. Man måste uppfylla kraven på tilluftsnivå när det vistas personer i lokalen samma sak gäller återluft på aggregat./Raptor
Självklart är syrehalten inte konstant, vi påverkas dock mindre av en något sjunkande syrehalt jämfört med en ökande CO2 halt, därav gränsvärdet 1000 ppm.Njae, inte tvunget överluft, har du en friskluftsventil i fasad har du tilluft den vägen. Du kan ju inte bara ha frånluft i ett rum, teoretiskt sett imploderar det förr eller senare. Som väl är får du ju in luft på något sätt innan detta händer.