0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHur har era L/V VP fungerat i vinter när det har varit kallt?Vilket COP värde (eller annan info som visar på hur fort elmätaren snurrar) får ni när det är0 grader ute-10 grader ute-15 grader uteBerätta gärna vad ni har för fabrikat.Anledningen till att jag frågar är för att försöka förstå hur bra en L/V VP fungerar på vintern kontra reklamen som säger att de fungerar ner till minus 20 grader
Min pump har fungerat riktigt bra och jag har inte behövt använda elpatron ens vid -20.Har svårt att svara på COP men när det är kring 0 grader så ligger det nog mellan 2,8 och 3,2 baserat på tidigare förbrukning kontra dagens./Raptor
HejDet beror väl mest på kylmediat ? R134a = -5R407C = -15R410A = -25Problemet med LVVP är kompromissen mellan varmvattentillverkning och uteluftstemperatur. I en bergvärmepump har man bara spannet mellan nollgradigt och +55 (55 grader). I en LVVP kan spannet vara -20 till +55 (75 grader). Det finns egentligen inget kylmedia som tar hela det spannet på ett riktigt bra sätt.....så elpatronen kommer att gå in när det är kallt.MVH/Gano
Oanvändbart? Det är ju förångaren som är det viktigaste i en LV maskin. Ecozon ( ett märke som jag aldrig sålt en enda maskin av, men som en kollega sålt en drös av därför vet jag lite om deras pumpar) har en ruskig förångare. Dem blir större och kanske lite klumpigare än t,ec eco air eller Thermia Atria. Men jag är ganska säker på att Ecozon´s förångning hamnar ett par 3 grader högre än de andra. Att den dessutom är billigare är bara en bonus.Vad är det som oanvändbart i denna info Zibro?
Citat från: Raptor skrivet 11 februari 2011, 10:55:55Min pump har fungerat riktigt bra och jag har inte behövt använda elpatron ens vid -20.Har svårt att svara på COP men när det är kring 0 grader så ligger det nog mellan 2,8 och 3,2 baserat på tidigare förbrukning kontra dagens./RaptorOch din vattenmantlade kamin har du som prydnad då?
LV funkar Thumbsup Det som är viktigast är vart hamnar förångningen i förhållande till utetemperaturen.Raptor har du koll på zubadanen i den aspekten, kanske T.Johansson har det? Den maskin som har den tätaste processen är den som har bäst COP.Jag kan mäta upp en Atria och en ecozon på måndag så kan vi jämföra Sedan finns andra aspekter, vill man ha maskinen inne eller ute? Med eller utan VVB, osv osv