Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Polar 2 RAS-10  (läst 16898 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Polar 2 RAS-10
« skrivet: 04 februari 2011, 22:49:21 »
Vad tycker ni ungefär att det är värt att få 5 års garanti istället för 2 år på pumpen?
Mao, hur mycket mer är det värt att betala för en Polar 2 RAS-10 för att få 5 års garanti mot 2, någon som haft problem med denna pump?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 23:37:11 »
Svårt att svara på hur mycket det är värt i kronor rakt upp och ner bara.

Går något sönder år 3 - 5 så täcks skadan förmodligen av hem/villa försäkringen så det blir då självrisken och åldersavdrag som du själv får bekosta.
Försäkringsbolagen börjar dock bli lite tuffare när det gäller skador på värmepumpar och har varit med om att dom nekat ersättning till en kund där is på baksidan tryckte sönder ett rör och försäkringsbolaget vägrar ersätta skadan och hänvisar till återförsäljarens garanti.

Går inget sönder år 3,4 eller 5 så har du sparat några tusen som det förmodligen skiljer

Då Polar 2 inte har funnits så länge på marknaden så blir det svårt att svara på vad som kan tänkas gå sönder.

En Polar 2 RAS-10 kostar väl ca 20500:- inkl 5 års totalgaranti efter ROT avdrag
Vad kostar dom med 2 års totalgaranti ?

Om din försäljare med 2 års garanti försvinner från marknaden har du förmodligen svårt att få hjälp av tex Ventilationsutveckling som är den stora Toshiba återförsäljaren i Sverige om inte försäljaren kan hänvisa garantianspråken till sin leverantör i sin tur
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 09:07:59 »
Japp, det är inte enkelt att svara på, det är därför jag efterlyser lite tips och om andra tänker i samma banor som mig. Jag håller med dig och är villig att betala lite mer för att få garantin.

Är det någon som vet var Polar 2:an är tillverkad, i brochyren till Polar står det ju stort MADE IN JAPAN, men ser inget till det i brochyren till Polar 2, produceras i kina?

Jag har fått ett pris på ca 16' med 2 års garanti men som du säger då vill nog inte ventilationsutveckling ta på sig någon goodwill när garantin är slut.

1500 kr känns ju OK, dvs som en självrisk på hemförsäkringen, även lite mer än så med tanke på åldersavdrag, men det bygger ju på att man förväntar sig minst ett fel inom 5 år på pumpen.

3000 kr, då känns det som att 2 års garanti får duga.

Någon som tycker annorlunda?

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 12:56:06 »
ang om ventilationsutveckling tar på sig något för de parallell importerade så ställde jag frågan ang reservdelar och ev support och svaret jag fick var att vid behov vänder man sig till sin leverantör.   När du kollar priser och ev garantier kolla även efter ev kampanjer,  har fått pris som ligger lägre än de i tråden,  och ännu billigare blir det om du tar en p'1a.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 13:35:08 »
Ja om jag har förstått det hela rätt så tar givetvis inte Ventilationsutveckling något som helst ansvar för några andra Toshibapumpar än de som de har sålt och installerat själva, utan då får man vända sig till det företag som man köpte dem ifrån. Har t.ex den 2 åriga garantin gått ut och man har köpt pumpen från en annan pumpleverantör så går det säkert annars alldeles utmärkt att köpa delar inkl få hjälp med att byta ut dem mm mm hos V-utveckling, men då får man givetvis betala vad det kostar när det gäller både delar och arbetskostnad precis som man får göra om ev garantitid har gått ut även på deras egna försålda och installerade pumpar. V-utveckling är väl annars såvitt jag känner till också de enda som idag lämnar 5 års helgaranti på Toshibas pumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 14:02:58 »
Har ringt ett par montörer som önskade köpa fläktmotorer till Toshiba då dom tydligen fått nobben av ventilationsutveckling på grund av att dom inte kom via dom.
Vet inte om försäljaren hade en dålig dag eller om deras policy är att bara sälja delar till deras egna sålda maskiner.
Eller så ville dom ha så mycket för fläktmotorerna så montörerna helt enkelt sa att dom inte fick köpa !

Ska man försöka med något garantiärende om återförsäljaren med egen import har gått omkull eller upphört av annan anledning så kanske Carrier Sverige tar på sig detta men det är nog väldigt tveksamt.

Priserna kan nog variera en hel del då det finns rabattavtal med tex EON för dom kunder som är anslutna dit och ibland är det mässpriser .
Stämmer nog bra att det bara är Ventilationsutveckling och deras återförsäljare som har den 5 åriga hel/totalgarantin om det inte har dykt upp någon annan på senare tid som har börjat med 5år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 14:38:30 »

En Polar 2 RAS-10 kostar väl ca 20500:- inkl 5 års totalgaranti efter ROT avdrag

För ett år sen betalade jag 17100 för polar2 13. Detta med 6 års totalgaranti. Rabatt som EON-kund nät.
En tusenlapp extra för 4år utökad garanti anser jag vara helt ok  :,v(.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 14:45:48 »
Verkar vara beydligt bättre priser för något år sedan jämfört med prislistorna jag har framför mig även med EON rabatten avdragen
Polar 2 RAS13 ligger väl på ca 22700:- efter ROT med 5 års totalgaranti , dock utan avdrag för EON rabatten

1000:- för 4 år är mycket bra, men EON ger väl 1 år extra och inte 4  så du borde haft 5 år utan EON ?
Eller så jämförde du med någon återförsäljare som har 2 års totalgaranti !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 15:14:31 »
1000:- för 4 år är mycket bra, men EON ger väl 1 år extra och inte 4  så du borde haft 5 år utan EON ?
Eller så jämförde du med någon återförsäljare som har 2 års totalgaranti !

Frågeställaren frågade vad 5 års garanti är värd mot 2 år. Mitt svar gäller skillnaden mellan 6år kontra 2.

Om listpriset idag är 22700 (har för mig att det var något liknande då)- Eonrabatten 15% borde det ge ett utgångspris på 19300kr. Detta måste dock räknas som bas för förhandling. Har fram till idag aldrig köpt en vitvara eller fordon till första pris som presenteras av säljaren. Men alla vågar tyvärr inte ge sig in i förhandlingarna utan accepterar priset som presenteras.

Offtopic: Bilhandlarna brukar gnälla rätt bra när man ligger 11-12% under listpriset på nybilarna, så jag antar smärtgränsen ligger där  a:gl.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 15:46:46 »
Jag menar ju mot priser som går att få nu och lokalt, men helt klart 1000 kr upp och få 6 år ist för 2 år är en utmärkt deal, tyvärr är jag inte EON kund. Vent.utv. är de som lämnar 5 år så vitt jag vet också på Polar 2 och deras samarbetspartners.

Problemet är ju somsagt om man köper med 2 år och företaget konkar efter ett gäng "billiga" pumpar, men antagligen borde ju egen import av delar inte vara omöjligt heller, känns ju inte så troligt att Toshiba kastar in handduken eller inte har delar på någon marknad.

Allt ska ju förståss vägas mot inköpspriset och det var lite meningen med tråden, för att ge mig lite kött på benen hur mycket den extra garantin är värd. Tveklöst kommer ju sannolikheten att pumpen ska jävlas innan fem år att spela störst roll, men det är ju inte så lätt att uppskatta då Polar 2 inte funnits så länge, men är det någon här som haft något garantiärende?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 16:03:30 »
Då är jag med vad du jämförde priserna med mikke02
Tror det är 10% som EON kund i dagsläget men det kanske skiftar vid eventuella kampanjer.

Möjligheten att förhandla om bättre priser beror nog mest på tex hur mycket firman har att göra för tillfället samt om dom har en väldig mängd maskiner på hyllan och efterfrågan minskar.

Tror inte det finns så stort förhandlingsutrymme när det gäller märken och modeller med 5 års totalgaranti då dom redan har försökt krympa skillnaden mot företagen som paralellimporterar och lämnar 2 års totalgaranti.

Dessvärre vet man först efter 5 år om man gjorde rätt val mellan 2 och 5 års garanti  ;)

Egenimport av delar fungerar men det kan ta tid och reservdelar är något som dom olika fabrikaten tar ganska duktigt betalt för.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 16:07:24 »
Tydligen är priserna mycket förhandlingsbara  8)   du får väl be dem plocka fram prislistan för snåla smålänningar    b00k


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 16:21:25 »
Ja vad man kan säga är väl att en riktig 5 års helgaranti givetvis är att starkt rekommendera när det gäller luftvärmepumpar anser jag, och detta eftersom när det gäller en 2 årig garanti så kan man väl säga att de flesta pumpar brukar klara av den tiden på ett bra sätt i allmännhet. Detta gäller då både div ing delar inkl fläktmotorer mm i pumparna såväl som t.ex om det skulle uppstå viss gasbrist via ett mindre läckage så brukar detta oftast inte märkas i någon större omfattning förrän 2 årsgränsen redan är passerad. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hyvens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SKÅNE
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 18:18:31 »
Hej,

6 års garanti är bra på en LL-pump. Du kan få 6år trots att du inte har Eon som leverantör om du tar med detta i dina slutförhandlingar mot V-utveckling. Är det dessutom så att du använder pumpen på ett icke gynnsamt sätt typ låter pumpen starta i -25 grader för brasan har slocknat under natten kan det vara skönt för nattsömnen att veta att garantin gäller både pump + installation.

Vad man kan fråga sig är hur fort betalar pumpen sig? Om du betalar 1500kr extra så påverkar det återbetalningen bara några månader. Så mitt förslag är att ta garantin så kommer du vara tryggare i ditt val. Det är trots allt en LL-pump du köper och det är många enligt detta forum samt vänner som har problem efter några år (dock inte Toshiba bland mina vänner). Så en garanti som gäller utan att blanda in tredje part tycker jag kan vara värt en del. Sen tycker jag att om man köper en så ny modell som  Polar 2 som inte är ”proven in use” Så kan detta vara ytterligare ett anledning  att välja garantin som Ventilationsutveckling ger.

Vänligen
Hyvens

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Polar 2 RAS-10
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 19:20:53 »
Man kan ju se det så här åxå,om ett företag har 5 års garanti på grejjerna så uppskattar dom att 90% av pumparna ska hålla 5 år
och då kan man ju åxå säga att man som köpare har 90% chans att pumpen håller ihop dom 5 åren.=)
sen pratar man om trygghet???.Det handlar om förhållandevis lite pengar,
det är ju inte en bilförsäkring där investeringen är 400,000.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!