0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vill du slippa elstöttning för att ge din toshiba chans att stötta så gå in på avancerat/inställningar och sätt fördröjning shunt på 241min istället för 180 (japp det kommer stå spärrad i rutan) sen sätter du din luft/luft på 21 ºC och låter den sköta stöttningen...nu kommer aldrig shunten gå över i den övre delen av tanken och hämta eluppvärmt vatten....
många faktorer hur man skall samköra LL och LV på bästa sätt. Bla hur känslig familjen är för fläktljud, vad ni har för tider, hur planlösningen/värmespridningen från Toshiban ser ut och hur stor Ecoairen är och vilken typ av element..Men rent generellt gäller att du skall köra Toshiban så mycket som möjligt. Den har i alla lägen bättre verkningsgrad än LV. LV'n använder man lämpligast för att få jämn värmekomfort i huset, producera VV och när man vill slippa fläktljud. I maj och sept är värmeförbrukningen dock så låg att det inte spelar någon större roll om du bara kör LV.Sen kan man köra litet finlir, tex nattsänka LV och låta LL dra upp innetempen innan man vaknar. Praktiskt om man sover på övervåningen. Tex kan en lämpligt placerad innegivare till LV känna av när LL går och reglera ner radiatortempen. Etc...Med dina förutsättningar skulle du inte behöva köra många timmar elpatron i Skåne. Iallafall inte om du accepterat några grader svalare när det varit som kallast. Om du kanske har kört 15150kWh på 2 år så borde det räckt med några tusen. Du har nog slösat bort kanske 15.000SEK i onödan genom att inte samköra.
Toshiban börjar krokna vid cirka -20 ºC. Då är det verkligen läge att brassa med elpatronen
Raffen, Raffen...människan och huset värms inte av COP allena!Vid -20 ºC har Toshiban tappat så mycket effekt att huset behöver tillskottsvärme. Tex elpatron.
Det är därför jag skulle välja att ha 2st llvp och en liten lvvp till varmvatten och garage bara. DÅ SERU :,v(
vad är det du förväntar dig David , fråga på bara så ska jag försöka svara cocacola