Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?  (läst 18739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #60 skrivet: 02 februari 2011, 22:09:29 »
Överkurs för en annan, men ska smyga ner o kolla om jag vågar ge mig på det. Finns några risker med detta ifall jag exv bara har L/L-pumpen på morgon o kväll å ibland inte alls?
Bor i 100-årigt 1½-plans tegelhus 140 m2 i nordvästra Skåne. Första året (2005) i orenoverat hus brände vi ca 36000 kwh. Bytte fönster 2006, 2007-2008 isolerades tak o övervåning samt vattenburet värmegolv. Ny CTC Ecoel 105 + Ecoair 200810. Förbrukar nu ca 18000 kwh. Totalinvestering på ca 1,3 milj!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #61 skrivet: 02 februari 2011, 22:15:28 »
Det enda som kan hända är att det blir lite kallt...........           Vet inte hur den berter sig när det blir under -15  och vp stannar går den över på övre pannan då automatiskt?
Däremot skulle jag alldrig åka hemifrån mer än ett dygn utan att sätta på den på normal läge igen under de kalla vintermånaderna
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #62 skrivet: 02 februari 2011, 22:19:16 »
gör du bara så är det ingen som helst fara att åka hemifrån....går tempen under -15 ºC så startar nedre delens elpatron....det ända du aldrig skall göra är att ta stänga av elpatronerna....men gör du bara som jag skrev så är det ingen fara...inget kan hända...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #63 skrivet: 02 februari 2011, 22:49:33 »
Det beror ju på...

många faktorer hur man skall samköra LL och LV på bästa sätt. Bla hur känslig familjen är för fläktljud, vad ni har för tider, hur planlösningen/värmespridningen från Toshiban ser ut och hur stor Ecoairen är och vilken typ av element..

Men rent generellt gäller att du skall köra Toshiban så mycket som möjligt. Den har i alla lägen bättre verkningsgrad än LV. LV'n använder man lämpligast för att få jämn värmekomfort i huset, producera VV och när man vill slippa fläktljud. I maj och sept är värmeförbrukningen dock så låg att det inte spelar någon större roll om du bara kör LV.

Sen kan man köra litet finlir, tex nattsänka LV och låta LL dra upp innetempen innan man vaknar. Praktiskt om man sover på övervåningen. Tex kan en lämpligt placerad innegivare till LV känna av när LL går och reglera ner radiatortempen. Etc...

Med dina förutsättningar skulle du inte behöva köra många timmar elpatron i Skåne. Iallafall inte om du accepterat några grader svalare när det varit som kallast. Om du kanske har kört 15150kWh på 2 år så borde det räckt med några tusen. Du har nog slösat bort kanske 15.000SEK i onödan genom att inte samköra.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tomas64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #64 skrivet: 03 februari 2011, 21:38:03 »
vill du slippa elstöttning för att ge din toshiba chans att stötta så gå in på avancerat/inställningar och sätt fördröjning shunt på 241min istället för 180 (japp det kommer stå spärrad i rutan) sen sätter du din luft/luft på 21 ºC och låter den sköta stöttningen...nu kommer aldrig shunten gå över i den övre delen av tanken och hämta eluppvärmt vatten....

@nisse-Gurra: På min står fördröjning shunt på 60 min!  :( Verkar ju vara väl lågt ifht det du uppger som "normalt" (180) !?! Verkar som jag kan vinna en del på att ha längre fördröjning, va? Ursäkta alla novismässiga frågor  ???, men... Vad har det egentligen för rent teknisk innebörd att man fördröjer shunten? Hur påverkar det energisparandet?  Och får det konsekvenser för tillgång på varmvatten? Eller andra "icke skadliga" effekter?

många faktorer hur man skall samköra LL och LV på bästa sätt. Bla hur känslig familjen är för fläktljud, vad ni har för tider, hur planlösningen/värmespridningen från Toshiban ser ut och hur stor Ecoairen är och vilken typ av element..

Men rent generellt gäller att du skall köra Toshiban så mycket som möjligt. Den har i alla lägen bättre verkningsgrad än LV. LV'n använder man lämpligast för att få jämn värmekomfort i huset, producera VV och när man vill slippa fläktljud. I maj och sept är värmeförbrukningen dock så låg att det inte spelar någon större roll om du bara kör LV.

Sen kan man köra litet finlir, tex nattsänka LV och låta LL dra upp innetempen innan man vaknar. Praktiskt om man sover på övervåningen. Tex kan en lämpligt placerad innegivare till LV känna av när LL går och reglera ner radiatortempen. Etc...

Med dina förutsättningar skulle du inte behöva köra många timmar elpatron i Skåne. Iallafall inte om du accepterat några grader svalare när det varit som kallast. Om du kanske har kört 15150kWh på 2 år så borde det räckt med några tusen. Du har nog slösat bort kanske 15.000SEK i onödan genom att inte samköra.

15000 ??  fiR:  Får väl betrakta det som "lärpengar" - men det förutsätter att jag lär mig nåt av det, förstås!  ::)
Har f ö genom att sänka inomhustemp t 17 grader generellt, och intensivspetsa med L/L under timmar hemma å vakna! Kan man tänka sig att detta är en hyffsat optimering av användandet, tro? Rent bekvämlighetsmässigt får man väl säga att L/L´s inomhusplacering i en liten hall, inte är helt perfekt rent effektivitetsmässigt, men man slipper ha blåset i håret iallafall...
Helgerna blir dock möjligen aningen tjötiga om man har fläkten på nästintill full sluring för att få upp cirkulationen... Återstår att se om det är läge att justera helgerna annorlunda på nåt sätt... Nåt förslag?
Bor i 100-årigt 1½-plans tegelhus 140 m2 i nordvästra Skåne. Första året (2005) i orenoverat hus brände vi ca 36000 kwh. Bytte fönster 2006, 2007-2008 isolerades tak o övervåning samt vattenburet värmegolv. Ny CTC Ecoel 105 + Ecoair 200810. Förbrukar nu ca 18000 kwh. Totalinvestering på ca 1,3 milj!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #65 skrivet: 03 februari 2011, 22:38:01 »
Kanske....

skall du inte försöka bli bli värme-taliban direkt.

Börja med att lära dig hur du undviker värmepatronsdrift. Och det har du alla förutsättningar för att klara. Kolla Ecoelen's display regelbundet och gör en enkel logg så du ser hur minuterna i elpatronsfördröjningen räknar ner i förhållande till utetempen när LV inte klarar att värma kåken själv.. Jag har min ställd på 360minuter, då har jag gott om tid att "nödstarta" LL med maxdrag när det blir kallare ute. I värsta fall fuskar jag och eldar en brasa i kakelugnen ( men det berättar jag inte alltid för dom andra talibanerna när månadens elförbrukning jämförs)

Då kan du ställa timern på Toshiban så att den går när ingen blir störd. Om du har innegivare kopplad till Ecoel så känner den när Toshiban jobbar och reglerar ner Ecoel automatiskt.

Kom ihåg att: Toshiban alltid har bättre verkningsgrad än LV
                   Ecoair ger inte mycket värme under -10 ºC och vid -15 ºC lägger den av. Den värmen behövs för VV
                   Håll koll på elpatronen i Ecoel, så att den inte tjyvkör. (Erp här på forumet är proffs på dom inställningarna)
                   Toshiban börjar krokna vid cirka -20 ºC. Då är det verkligen läge att brassa med elpatronen. (Eller fuska med           kakelugnen)
« Senast ändrad: 03 februari 2011, 23:25:08 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #66 skrivet: 03 februari 2011, 22:54:39 »
                    Toshiban börjar krokna vid cirka -20 ºC. Då är det verkligen läge att brassa med elpatronen

Hej Larryd!  Njae visst har den börjat att krokna vid -20 ºC, men copet ligger väl ändå runt ca 2 för en RAS13 vid den utetempen vilket duger gott att fortsätta köra med. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #67 skrivet: 03 februari 2011, 22:59:05 »
Raffen, Raffen...

människan och huset värms inte av COP allena!

Vid -20 ºC har Toshiban tappat så mycket effekt att huset behöver tillskottsvärme. Tex elpatron.
« Senast ändrad: 03 februari 2011, 23:01:05 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #68 skrivet: 03 februari 2011, 23:03:57 »
Det är därför jag skulle välja att ha 2st llvp och en liten lvvp till varmvatten och garage bara. DÅ SERU  :,v(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #69 skrivet: 03 februari 2011, 23:06:12 »
Raffen, Raffen...

människan och huset värms inte av COP allena!

Vid -20 ºC har Toshiban tappat så mycket effekt att huset behöver tillskottsvärme. Tex elpatron.

Ja ja förmodligen är det så Larryd, jag var bara orolig så han inte skulle stänga av Toshiban helt vid -20 ºC och bara köra med elpatronen istället. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #70 skrivet: 03 februari 2011, 23:09:32 »
Det är därför jag skulle välja att ha 2st llvp och en liten lvvp till varmvatten och garage bara. DÅ SERU  :,v(


Ähh...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #71 skrivet: 03 februari 2011, 23:14:37 »
jo men jag har räknat på detta!!  :D

pris, verkningsgrad, återbetalningstid. Men det gäller att dom små lvvp håller vad dom lovar och det börjar jag tvivla på :(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #72 skrivet: 03 februari 2011, 23:16:48 »
vad är det du förväntar dig David , fråga på bara så ska jag försöka svara
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #73 skrivet: 03 februari 2011, 23:18:27 »
Raffen  du svarade inte på min fråga.  Du kanske missade den så här kommer den igen

Raffen  hur kan -30 i förångning vara bättre än -5 ???

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kombinera L/L o L/V - e de nån idé?
« Svar #74 skrivet: 03 februari 2011, 23:24:18 »
vad är det du förväntar dig David , fråga på bara så ska jag försöka svara
cocacola

Kan man lita på hållbarheten på enheter som exempelvis nordenberedaren. När man söker en liten lvvp som även kan tillgodose en liten fläktkonvetor för stödvärme i ett garage utöver varmvatten.

i övrigt så känner jag mig ganska säger :)

Värre då med bergvärmen som just nu ligger som huvudalterantiv. Det är en jävla jungel och jag har inte hunnit mer än 20% av boken "handbok om indireka kyl- och värmepumpsystem". Känner mig redan bortkollrad :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!